Utydelig øremærkning

Minis øremærkning synes jeg er blevet mere og mere utydelig, og hun har ikke engang haft den i et år.
Er der noget man kan gøre for at den bliver tydelig igen? Eller ville det være sikrest også at chippe hende?

Få hende chippet også, det gør vi med de katte, hvor øremærket er utydeligt.

Det eneste ville være at få katten i narkose og få mærket lavet om.

På to af mine kunne man faktisk ikke læse mærket allerede kort tid efter

[quote=Felis;246298]Det eneste ville være at få katten i narkose og få mærket lavet om.

På to af mine kunne man faktisk ikke læse mærket allerede kort tid efter[/quote]

Et øremærke burde da holde i mange år. Jeg ville blive noget mullen hvis Mille og Labans blev utydelige. Deres øremærker er gudskelov meget tydelige.

Hvem skal betale hvis det ikke er gjort ordentlig? Ejeren eller dyrlægen?

Umiddelbart dyrlægen, men det kræver stadig, at katten kommer i narkose og det er der altid en lille risiko forbundet med.

Puha, bare tanken om at hun skulle i narkose igen:S:S:S:S
Det er meget utydeligt synes jeg, jeg kan kun se hvad der står fordi jeg ved det.
Troede det måske kunne være fordi hun er sort, men det lyder ikke sådan?
Hun blev øremærket i november, og det er vel en månedstid eller to siden at jeg lagde mærke til det.

Jeg ville løbe den lille risiko og få øremærket genopfrisket under narkose, MEN jeg vil anbefale en tatoo-pen i stedet for tang. Spørgsmålet er også, om dyrlægen kan ramme præcis oveni med en tang.

Risikoen ved et ulæseligt øremærke + chip er, at man ikke tænker over, at en kat kan være begge dele.

Jeg har de sidste gange fået både mine huskatte og Coon’er chippet, men samtidig fået tatoveret et C i ørerne på dem. C’et fik de i forbindelse med neutralisering.
De fleste ved i dag, at racekatte kan være chippede.

jeg ville så få både mærket lavet om + få chip i, men jeg er nu også den lovligt overforsigtige type hvad mine babies angår :S

men som minimum få det lavet igen !!

[quote=Battlestar;246323]jeg ville så få både mærket lavet om + få chip i, men jeg er nu også den lovligt overforsigtige type hvad mine babies angår :S

men som minimum få det lavet igen !![/quote]

smiler… osse her

Må prøve at ringe til dyrlægen og høre hvad de siger til det. Og ellers ringer jeg til min nye dyrlæge og spørger.

Er der ikke noget med at man kan friske mærket op med lidt olie?

En anden ting du også kan gøre for at teste om det virkelig blegner er at holde en tændt lommelygte bag det øre hvor øremærkningen er. Ser du det nu tydlig så tror jeg at det er helt fint :slight_smile:

[quote=birtheras;246931]Er der ikke noget med at man kan friske mærket op med lidt olie?

En anden ting du også kan gøre for at teste om det virkelig blegner er at holde en tændt lommelygte bag det øre hvor øremærkningen er. Ser du det nu tydlig så tror jeg at det er helt fint :)[/quote]
Den metode kan bruges, hvis man som finder af en øremærket kat ikke kan læse øremærket, men desværre er det ikke alle, der ved det.
På så ny-mærket en kat, skal mærket være tydeligt.

PS: Nogle katteejere begår den fejl at fjerne det meste af overskudssværten, og derved kommer de også til at fjerne noget af sværten i mærket. Sværten skal sidde, til den tørrer og drysser af af sig selv.

[quote=birtheras;246931]Er der ikke noget med at man kan friske mærket op med lidt olie?

En anden ting du også kan gøre for at teste om det virkelig blegner er at holde en tændt lommelygte bag det øre hvor øremærkningen er. Ser du det nu tydlig så tror jeg at det er helt fint :)[/quote]

Var der nogen der kunne svare på det med olien?

Vil prøve at finde en lommelygte og tjekke det.

[quote=Mega;246939]Den metode kan bruges, hvis man som finder af en øremærket kat ikke kan læse øremærket, men desværre er det ikke alle, der ved det.
På så ny-mærket en kat, skal mærket være tydeligt.

PS: Nogle katteejere begår den fejl at fjerne det meste af overskudssværten, og derved kommer de også til at fjerne noget af sværten i mærket. Sværten skal sidde, til den tørrer og drysser af af sig selv.[/quote]

Jeg fjernede kun små stykker som sad i hårene rundt om øret, og ikke ved tatooen, så det skulle ikke være derfor den er utydelig.

Ellers vent lidt. Lillis sorte ører har helt spist hendes øremærkning, men igår fik jeg en lille overraskelse.
Jeg kan læse øremærket bag på hendes ører, der hvor hun er mærket står tegnene ligså fine med hvide hår. Det er ligsom hun er blevet gråhåret på mærket.
Knus elin

[quote=Leopolds mor;247900]Ellers vent lidt. Lillis sorte ører har helt spist hendes øremærkning, men igår fik jeg en lille overraskelse.
Jeg kan læse øremærket bag på hendes ører, der hvor hun er mærket står tegnene ligså fine med hvide hår. Det er ligsom hun er blevet gråhåret på mærket.
Knus elin[/quote]
Det må jeg prøve at kigge næste gang vi putter:lys-ide:

Øv det var da træls at øremærket allerede er blevet utydligt så hurtig.

Hos min kat som har været mærket i 2 1/2 år kan man stadig se alle tal uden problemer. Hvis jeg var dig ville jeg få det frisket op, men måske er det en god ide` at missen også bliver chippet.

Desværre er der mange dyrlæger (eller hvem der nu øremærker ;-)), der ikke trykker ordenligt til og dermed ikke får mærket katten korrekt.

Men når man får den mærket kan der sagtens gå et par mdr., før mærket er helt synligt. Jeg klagede på et tidspunkt over en dårlig mærkning og fik at vide jeg skulle se tiden an - og ganske rigtigt … det blev meget bedre.

En anden gang havde de vist sat en ny til at øremærke. Man kunne simpelthen ikke se noget, da farven forsvandt. Det blev naturligvis lavet om uden beregning -men desværre skulle katten jo i narkose igen.

[quote=Vivi_Fletcher;247974]Desværre er der mange dyrlæger (eller hvem der nu øremærker ;-)), der ikke trykker ordenligt til og dermed ikke får mærket katten korrekt.

Men når man får den mærket kan der sagtens gå et par mdr., før mærket er helt synligt. Jeg klagede på et tidspunkt over en dårlig mærkning og fik at vide jeg skulle se tiden an - og ganske rigtigt … det blev meget bedre.

En anden gang havde de vist sat en ny til at øremærke. Man kunne simpelthen ikke se noget, da farven forsvandt. Det blev naturligvis lavet om uden beregning -men desværre skulle katten jo i narkose igen.[/quote]

I starten var Minis øremærkning tydelig, så det er nok desværre ikke tilfældet at den bliver tydlig igen. Jeg skal lige have taget mig sammen til at ringe til min gamle dyrlæge og høre hvad de siger.