Uventet begrundelse for annullering af killingesalg

Så skulle man opleve det med - at miste et killinge-/kattesalg pga øretatoveringen!!
Manden er jøde (det anede jeg ikke), så tatoveringer er et meget følsomt emne. Det forstår jeg godt, men hvor skulle jeg vide det fra? Jeg spørger sjældent ind til religiøs overbevisning eller religiøs livsstil - hvis de vil behandle min kat godt, så er det da underordnet, om de er kristne/jøder/muslimer eller for den sags skyld marsmænd.
De opdagede øretatoveringerne på de nye billeder og anklagede nærmest mig for at have skjult det faktum, at katten var øretatoveret! Jeg forklarede, at det er almindelig procedure i Danmark at øretatovere kastrater, så havde da ikke faldet mig ind, at det kunne ses som værende et problem andetsteds.

Hvilke overraskende/uventede begrundelser har I fået - fra ind- og udland - på annullering af aftalt killingesalg?

:open_mouth: Ja det var da noget af en overraskelse at få… Tænk at man kan vælge en kat fra pga. det! Det må være deres tab :wink:

Det er helt klart noget kulturelt. Jøderne ude i Europa har åbenbart stadig nogle traumer, som vi ikke bliver konfronteret med herhjemme… selvom jeg nok synes, denne reaktion er en smule overdrevet. Det er deres valg og deres tab, men jeg har det egt lidt dårligt med evt at have såret deres følelser…

Måske havde de ikke læst at du sælger killingerne med øretatovering? Altså hvis det er nævnt på din side, men synes ikke du skal tage dig af dem… Det må være deres problem :slight_smile:

Du gør jo hvad du synes er bedst for katten, og er de ikke enige, er det stadig deres tab og kan sagtens finde en anden kat et andet sted uden en tatovering.

Jeg er sikker på at du kan finde et rigtigt godt til katten alligevel :slight_smile:

Camilla - Jeg kan godt forstå hvor du vil hen, tror jeg. Man bliver faktisk altid lidt ked og chokeret når man uforvarende kommer til at såre andres følelser, og får en reaktion man ikke havde forventet.
Men det er jo bare ærgeligt, du anede det ikke og de havde ikke selv nævnt det…

Jamen, er det virkelig en jødisk ting :?
Jeg kender til 2 (helt almindeligt danske) opdrættere, der trods mere eller mindre kristentro helt uafhængigt af hinanden mente, at katte, der skulle udstilles, absolut ikke skulle have “grønne nr i ørerne”.

Men øretatov. er det, der har vist sig om den mest effektive øremærkning, fordi man kan se den med det blotte øje :slight_smile:

Det er godt at sikre sin kat på en synlig måde IMHO :slight_smile:

Ingen tvivl om at der stadig er eftervirkninger rundt om i verden på de tragiske ting der foregik, og at nogen er rigtig meget påvirkede af det. Jeg har selv jøder i familien og ved at selv de helt unge er påvirkede at historien, og at det ind i mellem giver nogle spændinger fordi vi andre ikke altid er lige opmærksomme på det.

Men når det så er sagt, så tror jeg altså også jeg var blevet stødt over at opdage at katten var tatoveret uden min viden, og var det en kælekat - forstå mig ret, der er det katten jeg vil have og ikke stamtavlen - så kunne jeg nok godt finde på at takke nej.

Jeg spørger altid vore kælekattekøbere om de vil have øretatovering, nok mest fordi jeg selv synes det skæmmer voldsomt. Vælger de en tatovering, så får de det, men chippen slipper de ikke for.

Hvis du havde vidst det, havde du så valgt tatoveringen fra?

MiSi - Men er det ikke en ret meget anderledes årsag til ikke at ønske øremærkning, end “traumer” fra koncentrationslejrene? :slight_smile:

Jeg foretrækker også mine udstillingskatte med chip fremfor øretattovering, men tror nu at mine kælekatte bliver tattoveret fremover - en europé skiller sig jo ikke ud fra en huskat på samme måde som andre racekatte.

Nu var det sådan, at katten var kastreret og tatoveret, inden disse købere meldte sig. Jeg er ikke så flittig med billeder:ups:, så de billeder, køber først så, var fra før tatoveringen:ups: - de fik nye billeder idag, hvor de bemærker tatoveringen. Jeg vil næsten betegne deres reaktion som chok.

Har jeg køberne “på hånden”, inden katten bliver neutraliseret, får de valget mellem tatovering og chip eller begge dele. Så JA, det havde jeg:)

Jeg annoncerer altid med, at mine killinger er øremærket ved leveringen.

Lige de killinger jeg har fået neutraliseret i dag, havde jeg en længere snak med køber, da de synes øremærket skæmmer. Jeg mener jo helt klart, at øremærket er det eneste sikre, så det er mit foretrukne, men havde de bedt om at få chip i stedet for mærkning, ville det have været okay for mig - det er jo dem, der skal leve med katten.

Men killinger her, der ikke er solgt på forhånd, bliver altid øremærket.

Uf, en kedelig situation, og rigtig trist at tænke på, at killingen sikkert kunne have fået det perfekte hjem. Jeg anede godt nok heller ikke, at det på den måde ville kunne støde nogen - det er da heller ikke rart.

En anden ting er så, at jeg af helt ikke-religiøse/historiske grunde også ville blive lidt skuffet over, hvis ‘min’ killing blev tatoveret uden mit vidende. For mange opdrættere gør det jo netop ikke, så de har sikkert ikke tænkt på at nævne det. Eller hvis dine voksne katte ikke har været det, så har de måske tilmed tænkt, at du netop ikke ville gøre det.

Det skal måske nævnes, at de påtænkte købere var fra Belgien, hvor de hævder, at man længe kun har brugt chip…
Nej, det var ikke noget, vi havde drøftet, da killingen var kastreret og øremærket, inden denne køber meldte sig på banen.

Mine voksne kastrater er også øremærkede:)

[quote=dkkorat;487178]Det skal måske nævnes, at de påtænkte købere var fra Belgien, hvor de hævder, at man længe kun har brugt chip…
Nej, det var ikke noget, vi havde drøftet, da killingen var kastreret og øremærket, inden denne køber meldte sig på banen.

Mine voksne kastrater er også øremærkede:)[/quote]

Ah, okay, så du har kun haft kontakt med dem ‘på afstand’?
Jeg lurede lige din hjemmeside, og man lægger jo ikke mærke til øremærker på nogen af dine katte :slight_smile:
På en CRex… puha… synes jeg altså det er - for - meget tydeligt :S

Jo, men vi har været i kontakt gennem flere år, da de havde en sukkersyg kat, som de søgte råd om.
På killinger kan øremærker være mere synlige, da de har mindre behårede ører…

Jeg er kommet frem til, at “døden skulle have en årsag” - de må have ombestemt sig men kunne ikke få det sagt - og så blev det øremærket, der fik “skylden”.
Killingen skal såmænd nok finde et godt hjem - ellers bliver den her - jeg havde bare håbet at kunne glæde netop denne familie med en kat. Men mine voksne katte er heller ikke interessante, da de også er øremærkede.

Jeg bryder mig ikke om tatoveringer til mennesker men til dyr synes jeg de er fremragende. Jeg lægger ikke mærke til at mine katte er tatoverede til dagligt.

Jeg foretrækker helt klart tatoveringer til katte frem for chip med den begrundelse at det ikke er lovpligtigt at chippe katte som det er med hunde.

Jeg har selv flere gange haft gavn af at katte jeg har fundet, har haft øretatovering. Den ene gang var det en tilløber, der ikke kunne finde hjem, den anden gang var det en der var blevet trafikdræbt.

Den kat der var trafikdræbt havde øremærke… havde den haft chip ville jeg ikke have været i stand til at finde frem til ejer, for det er de færreste der stopper en død kat ind i deres bil for at køre den til dyrlæge for at få den scannet for evt. chip. Derfor er jeg større tilhænger af tatovering end chip.

Jeg synes ikke du skal bebrejde dig selv at du har gjort hvad du har fundet bedst for dine killinger. At religion skal afgøre om de vil købe en af dine killinger eller ej, må være deres problem og ikke dit.

Årh, hvor surt - og hvor trist! :frowning:

Det kan da være det bare er en undskyldning, men jeg kunne godt forestille mig det kunne være sandt.
Hvis det er tilfældet, er I begge uskyldigt havnet i en ulykkelig situation.
Du, fordi du har mærket dine kat før de nogensinde viste interesse, og ikke anede det var et problem.
Og de, fordi en tatoveret talrække vækker ubehagelige tanker. Ikke pga religion, det her handler om stamtræer, ikke om tro. Folk af samme afstamnings grusomme skæbne. Jeg husker jeg gyste, de få gange jeg har set den dér tatoverede talrække på armen af et gammelt menneske, jeg passede. Jeg kan egentlig godt forestille mig, at hvis det så også havde været min baggrund, så ville nakkehårene bestemt have rejst sig…

Men ih, hvor er det bare ærgerligt, fordi det er en lille ting, der kunne ha’ været undgået, hvis timingen bare havde været lidt anderledes… :frowning:
Jeg ville overhovedet heller ikke ha’ overvejet lige den vinkel på en øretatoo - det er først nu, det går op for mig, at det kan være et problem :frowning:

Håber han får sig et andet, godt hjem :slight_smile:

Jeg sidder her og tænker lidt.

Kunne du ikke tilbyde dem en killing fra dit næste kuld, og så fortælle at killingen ikke bliver øretattoveret, men derimod chipmærket?

På den måde nærmer du dig deres ønske på en meget diplomatisk måde, og de oplever at du ikke har til hensigt at såre dem :?
Det vil da være en win win situation :ok:

Nogle gange skal man også selv blive bedre til at give fortiden fred og komme videre - et øremærke på en kat har INGEN sammenligning med et som det på armen af min mors bedste ven gennem mange år, som også er jøde!

Faktisk støder det MIG en smule, at man overhovedet kan finde på at drage den slags sammenligninger - og det alene set i lyset af, at jeg kender/har kendt tre personer, der har tatovering på armen, og mange mange ar på sjælen som ingen kat nogensinde får af denne procedure.

Jeg synes ikke du skal have det skidt - faktisk synes jeg køber skulle skamme sig at drage den slags sammenligninger!

Min mors gode ven overlevede forresten pga en kat. Han er derfor meget glad for katte. Hver dag fangede den en rotte, spiste halvdelen og lod resterne ligge. I kan selv gætte resten.

Jeg tør ikke tænke på, hvad han ville have svaret på sådan en mail fra en anden jøde, hvis han havde været opdrætter og fået sådan en mail… Nok knap så pæne diplomatiske ting som dig Camilla…

Og helt ærlig - jeg må erklære mig enig med ham, selv om jeg ALDRIG kan forestille mig, hvordan det præcist har været i den lejr. Aldrig.

MVH Helle

Dén idé havde jeg slet ikke fået igår - jeg blev bare ked og chokeret over deres reaktion. Tak for forståelsen og det gode diplomatiske forslag:thumbup: Det vil jeg da bestemt foreslå dem - for valget står køber frit, hvis de altså henvender sig, inden killingen/katten bliver neutraliseret.

Stakkels jøder. Krige er en forbandelse efter min menig, og jeg syntes Det er trist, at Det er årsagen til deres fravalg. Men jeg har fuld forståelse for dem og deres traumer. Jeg er selv ud af en flygtning familie fra 1 verdens krig og kender godt til hvad den kan føre ned sig, i flere generationer… Heldigvis har min familie taget$ det positive med derfra, for Det er der nemli ogsa.
Jeg har vist ikke nogle som har meldt fra efter de hat betalt depositum.
Der får der får de jo igen en mulighed for at sige fra. Dog oplever jeg noget nyt efterhånden nemli at Det kommer bag på folk at vores killinger ikke har chip og re vaccination når re får dem… og Det er jo fordi mange efterhånden laver pakke løsninger… Det står godt nok tydelig på min hjemmeside og i deres papir men Det er åbenbart ikke nok

Hilsen Heidi