Vaccination af kat

Får I jeres katte vaccineret årligt ???

Jeg spørger da 3 ud af mine 4 altid bliver dårlige i et døgn efter vaccinationen.
Her mellem jul og nytår valgte jeg at lade Coco få sin årlige vaccination og tjek alene uden de andre 3. Jeg ville nemlig have hende i røngten og tjekket for HD. Hun fik først tjek og vacc, og ventede så ca 2 timer på at komme i røngten. Først sidst på aftenen da hun stadig bare lå med tungen ude af munden og åbne øjene hele tiden, kom jeg i tanke om hvor dårlig hun blev sidste år hun fik sin vacc - godt klar over at narkosen pga røngten heller ikke lige frem hjalp.
Om et par uger skal de 3 andre til deres årlige tjek og jeg er snart ved at være i tvivl om det er sundt med den vaccine ???
Kattene er i løbegård og ingen udstillinger eller andet.
Vi har dog en del katte der kommer på besøg ved løbegården.
Ville I få dem vaccineret.

Hvad vaccinerer du med?
Jeg ville vælge at prøve en anden vaccine.

Men ja og nej.
Mine to drenge der kommer på udstilling bliver vaccineret årligt med både kattesyge og katteinfluenza (standard i vacciner), da reglerne siger dette. Jeg bruger levende svækket, da jeg mener at det dækker bedre end dræbt med booster.
Min yngste pige kommer ikke på udstilling og bliver derfor kun vaccineret med katteinfluenza. Der er flere undersøgelser der viser, at kattene efter deres 2 basisvacciner og den når de er 1 år, er dækket ind mod kattesyge de næste 7-10 år ca. Så hun bliver kun vaccineret mod kattesyge hver 3. år. Undersøgelser viser også at det giver proteinaflejringer i nyrene at overvaccinerer med kattesygedelen (skadeligt)
Min ældste pige har kronisk nyresvigt og bliver slet ikke vaccineret med noget, da hun ikke kan holde til det.

Til dine: hvis de alle er 2 år eller mere og er blevet vaccineret som de skal, så ville jeg tage en vaccine uden kattesyge i eller helt undlade at vaccinere. Burde være fuldt tilstrækkeligt som du beskriver deres liv. Sundhedstjek ville jeg tage dem til under alle omstændigheder :slight_smile:

Det er ofte bærestoffet i den dræbte vaccine kattene bliver dårlig af. Hvilken vaccine får de?

Det er ikke nødvendigt at vaccine katte i kælehjem årligt - hver andet/tredie år er nok, når de har deres basisvacciner i orden, givet ved 12+16 uger og så året efter de 16 uger

Enig med Lis, hvert år er alt for meget.

Og forsøg dig med en anden vaccine.

Jeg kan overhoved intet mærke på mine.
Jeg ville også overveje at skifte vaccine samt at vaccinere mindre. Prøv at søge på vaccination her på forummet, for der har været mange gode tråde om emnet.
Du kan opleve, at din dyrlæge kun vil vaccinere med een type vaccine, fordi det er det eneste han har hjemme (rabat ved storindkøb). Men uanset hvad kan du da altid vælge at vaccinere sjældnere, og så må du jo undersøge det andet, og om det evt. er nødvendigt med en ny dyrlæge.
Har du snakket med dyrlægen om problemet, og hvad siger denne? Altså, det skulle da rigtig noget være ‘normalt’ med lidt sløvhed efter vaccination, men jeg synes også, der må være grænser for, hvor meget man vil acceptere i den retning.

Jeg har ALDRIG haft en killing eller kat der har været påvirket af vaccinen - der er nu stukket en del i mere end 15 år:-)

jeg har også haft en kat der blev syg af vaccinen, men efter at jeg fortalte dyrlægen om det skiftede han vaccine og derefter var der ingen problemer.
har lige kigget efter - de bliver vaccineret med den der hedder purevax rcp

Mea blev også dårlig af hendes det første år - så vi skiftede. Siden har der intet været (jeg mener det var fra purevax til vel-o-vax, eller noget i den stil. Gider ikke lige slå det op. Men mener det netop var fra dræbt m. booster til en levende svækket)

Purevax: levende svækket Herpes og kattesyge - dræbt calici

Fel-o-vax - dræbt på det hele

men

Felocell - levende svækket på det hele

Lis - Heh, så har det nok været den omvendte vej.

Jeg har ind til nu valgt at lade min kat blive vacineret hvert år selvom hun er indekat men jeg har tænkt meget på om det er det optimale at gøre for hende. Sidste år blev hun dårlig af vaccinen det er hun ellers aldrig blevet før.
Jeg vil tage det I andre skriver til mig og snakke med dyrlægen om at hun måske bare skal ha sit sundhedstjek i år.

Tror dyrlægerne tjener kassen på, at mange ikke ved dette…

Alle mine 4 indekatte bliver vaccineret hver år dels pga svagt immunforsvar hos 2 af dem samt fordi de er i pension 1 uge hver år hvor det som bekendt er et krav

Nu har jeg læst flere gange at Lis og Vivi siger man kan nøjes med at vaccinere hvert andet år og vil derfor gerne have skåret det ud i pap - sådan engang til for den langsomme.

Mine 4 katte har alle fået basis vaccinationer og Borg, Saga og Nuka har der efter fået vaccination 3 år i træk og Njord har fået 1 År. Års vaccinationer har alle været fel-o-vax 1v.
Og sidst er det den rigtige vaccination de får?

Undskyld jeg spammede din tråd Tine.

[quote=Troldegaarden;319604]Nu har jeg læst flere gange at Lis og Vivi siger man kan nøjes med at vaccinere hvert andet år og vil derfor gerne have skåret det ud i pap - sådan engang til for den langsomme.

Mine 4 katte har alle fået basis vaccinationer og Borg, Saga og Nuka har der efter fået vaccination 3 år i træk og Njord har fået 1 År. Års vaccinationer har alle været fel-o-vax 1v.
Og sidst er det den rigtige vaccination de får?

Undskyld jeg spammede din tråd Tine.[/quote]

Hvad vaccine man bruger afhænger helt af om man har opdræt, udstiller osv. - udstiller man skal reglerne om de dyr man udstiller være overholdt - og det er årlig vaccinering.

Har man hjemmekastrater er disse fuldt vaccineret når de har fåer de to killingevacciner og den året efter - hvor katten er ca. 16 mdr.

Derefter kan man skære ned til hvert andet eller tredie år - hver anden gang med en vaccine UDEN kattesyge

tak for jeres svar - og Lis tak for din besked.
3 ud af mine 4 er hittemisser, en fra KV, en fra IK og en fundet på et loft. De 2 fra KV og IK er dækket en. Vores sidst ankomne Zuma har fået sine killinge vacc og får så i denne måned en fuld vacc. Så vidt jeg kan læse mig til kan jeg så lade alle 4 nøjes med at blive vacc hvert andet år, og hver anden gang uden kattesyge.
De får selvfølgelig stadig deres årlige tjek.

[quote=Lis Dahlstrøm;319677]Hvad vaccine man bruger afhænger helt af om man har opdræt, udstiller osv. - udstiller man skal reglerne om de dyr man udstiller være overholdt - og det er årlig vaccinering.

Har man hjemmekastrater er disse fuldt vaccineret når de har fåer de to killingevacciner og den året efter - hvor katten er ca. 16 mdr.

Derefter kan man skære ned til hvert andet eller tredie år - hver anden gang med en vaccine UDEN kattesyge[/quote]

Mange gange tak Lis. Så kan jeg se på det hele at min misser kan nøjes med hver andet år fra nu. Min misser er indendørs med løbegård kastrater og de kommer aldrig til udstilling eller noget i den stil.

Jeg sprang vaccinationen af mine over i år, da de også er gennemvaccinerede. Jeg ville gerne have vaccineret Billy imod leukemi, da han også render ude, men fik at vide, at hvis den skulle være uden kattesyge, skulle den først skulle bestilles hjem, og så blev det helt vildt dyrt, for der var ikke andre, der vaccinerede på den måde, og så var det bedre og billigere at tage kattesygen med og… så nu ser vi lige, hvad ny dyrlæge siger til den sag.

mvh. tina

[quote=taina;319740]Jeg sprang vaccinationen af mine over i år, da de også er gennemvaccinerede. Jeg ville gerne have vaccineret Billy imod leukemi, da han også render ude, men fik at vide, at hvis den skulle være uden kattesyge, skulle den først skulle bestilles hjem, og så blev det helt vildt dyrt, for der var ikke andre, der vaccinerede på den måde, og så var det bedre og billigere at tage kattesygen med og… så nu ser vi lige, hvad ny dyrlæge siger til den sag.

mvh. tina[/quote]

Leukæmi vaccinen fås som sololistvaccine - altså ikke kombineret med andre ting. Den hedder: Purevax FeLV og er recombinant

Ring og spørg en anden klinik. For det er da ikke et spørgsmål kun og hvad der er billigst - bedre er det ihvertfald ikke at skulle tahe kattesygen med.

Jeg bruger Fel-O-Vax PCT (dræbt vacc.) til mine katte og har aldrig oplevet, at de blev sløje af det.

Efter at have læst SÅ meget om vacc. (især link til videoer derom fra Lis) har jeg taget den beslutning fremover kun at lade fertile hunkatte - har kun én tilbage (endnu) + selvfølgelig killinger vacc. Ellers ikke!

Jeg udstiller ikke mere, og mine katte kommer ikke uden for haven (bortset fra til evt. dyrlægebesøg).
Genudsætningskattene har været her nogle år. De er i sagens natur ikke revaccinerede, men i optimal kondition, og min dyrlæge har med et blink i øjet sagt, at katte faktisk går og re-vaccinerer hinanden hele tiden.