Vaccination

Jeg vil gerne lige høre hvilken vac. i syntes jeg bør give mine katte. Fordi når jeg kigger i deres sundhedsbøger er det meget forskelligt de har fået.
Først de er indekatte med adgang til løbegård (bortset fra Tulle som er fritgående)
Giver jer lige et eks. hvad de har fået.

Sonnei:
Første to gange Fevaxyn Pentofel, derefter Purevax RCPCh FeLV. Dette hos vores dyrlæge.

Gandie:
Første to gangeFel-Ovax PCT, hos opdrætter. Derefter Purevax RCPCh FeLV, hos vores dyrlæge.

Men hvad har de brug for og hvad er bedst for dem:?:?

Hvorfor er dine indekatte vaccinerede mod FeLV:? - det er da unødvendigt:øhmm:
I din situation med to kastrater, der er indekatte, ville jeg fortsætte med Felovax PCT, som Gandies opdrætter bruger.

Har bare taget det dyrlægen gav dem. Mente han nok vidste bedst.:s:S

Ps. 6 kastrater

[quote=irene;273858]Har bare taget det dyrlægen gav dem. Mente han nok vidste bedst.:s:S

Ps. 6 kastrater[/quote]

Ligegyldigt hvor mange kastrater du har - hvis de ikke kommer udenfor og i nærkontakt (parring eller slåskamp) med FeLV smittede katte, så er der absolut ingen grund til at vaccinere mod FeLV.

Det var jo også derfor jeg søgte råd. Så jeg ved hvad de skal have næste gang (i febuar)

Irene,

Det er lidt svært at rådgive dig når der ikke oplyses hvornår kattene er vaccineret og hvad deres alder var og med hvad.

De to basis 12 og 16 uger - og den året efter bør være samme vaccine, da immunforsvaret reagerer ved at genkende stofferne og derved forstærke dem. Den året efter har fuld effekt, da katten på det tidspunkt har dannet eget immunforsvar.

Derefter behøver du ikke vaccinere hvert år - hvert andet eller tredie er helt fint. Og være forsigtig med vaccine der indeholder kattesyge - den danner proteiner i nyrerene - nyresvigt er den hyppigste dødsårsag på kat. Der kan i mindst 7 år efter kattesygevaccinen er givet måles 100% antistoffer.

Der er ingen grund til at vaccinere dine indekatte med Leukæmivaccine hvis du er sikker på de ikke kan komme ud. Vaccinen har en holdbarhed på et år - især den ses der bivirkninger efter.

Lis: Hvad så hvis jeg vil prøve at udstille en eller to af dem. Hvad gælder så??

Det dyrlægen har skrevet som udløbsdato - har han ikke skrevet noget gælder 1 år. Vaccinen SKAL være for: Herpes, Calici og kattesyge.

Ok, plejer at blive indkaldt, af dyrlægen, en gang om året. Så gik da ud fra at vac. galdt for et år. Men har da ikke kigget efter en udløbsdato.
Har jeg så et problem, når det ikke er samme vac. de har fået året efter basisvac.

[quote=irene;274132]
Har jeg så et problem, når det ikke er samme vac. de har fået året efter basisvac.[/quote]
Hvis du har fået sådan en sundhedsbog med stempler for vaccinationerne, så er der faktisk en fin forklaring der om hvad der er i vaccinerne. :slight_smile:

Blev lige nysgerrig efter hvad der er i den der purevax, og fandt dette. Det ser da ud til at den dækker det hele og lidt til (FeLV).

For (FIFe-)udstillinger gælder blot:

c. - at kattene er blevet vaccineret af en dyrlæge i henhold til det enkelte lands veterinære bestemmelser mod panleukopeni (kattesyge) og katteinfluenza, og har fået de krævede revaccinationer mindst 15 dage før udstillingen.
Gyldighedsperioden for vaccinationen angives af dyrlægen i enten kæledyrspasset eller på vaccinationsattesten.
Vaccination mod rabies skal være ifølge de nationale love.
Fundet på Felis Danicas hjemmeside.