Vaccinationer og udstillinger

Jeg har lige fået kort fra Dyrlægen om at det er ved at være tid til Ozzys vaccination.

Nu ville jeg jo HELST ha’ i al fald de fleste af dem til dyrlæge samtidig, så jeg ikke skal betale 5 x konsultationspris for at få dem stukket… Men så er der jo det med udstillingerne og at de skal være vaccinerede et bestemt antal dage inden en udstilling, og hvordan gør man så det? Kan man vaccinere de andre “før tiden”? Jeg fik jo hele banden (bortset fra Phumba) her sidste sommer, så det kan vel ikke vare længe før det er de andres tur osse…

Jeg har så 99% besluttet mig til at “pensionere” Ozzy fra udstillinger, han finder sig i dem, men vil altså hellere være fri, kan man se.
Men det gælder ikke de andre, slet ikke Ib - så hvad gør jeg bedst? Hvordan gør I andre der har udstillingskatte? Vaccinerer jævnt gennem hele året eller samler dem til en gang for alle?

Hele Banden vaccineres i September måned…
Nye katte enten “trækker” vi en smule, eller også bliver de vaccineret lidt for tidligt…

Hele banden bliver vacc her i august, og hvis det ramler sammen med en udstilling, så rykker jeg den lidt frem, det gør ikke så meget, Amiko min nye tøs er egentlig vacc i oktober, men hun kommer også med i august, så hendes bliver rykket lidt frem, for at slippe for at betale mere end nødvendigt… :slight_smile: Og det kan du sagtens gøre :slight_smile:

OK :slight_smile: Jeg var i tvivl om man kunne rykke vaccinationerne en måned eller to frem, det lader det så til ikke er det store problem :slight_smile:

Så må jeg hellere få bestilt en tid til menageriet… Der er osse lige et par rotter der skal kigges på når vi skal afsted alligevel… Vores dyrlæge ELSKER os :klapper:

Vi rykket også lidt frem og tilbage mht dato, så alle kan komme afsted samlet… Det er nu lettest.

Ikke at jeg udstiller, men jeg samler også vaccinationer. Hvilket betød på et tidspunkt, at Ziggy blev vaccineret ½ år før tid. Men nu er det jo bare afsted med hele banden, og så er den skid slået…

Alle mine bliver vac. i Januar, bortset fra Batman. Ham har vi ikke rigtig, kunne få med de andre. Bla. fordi det er ham vi udstiller mest.

Tjaa… jeg ser ikke noget i vejen for at vaccinere dem alle “før tid”.
Det er IMO ikke noget nogen tager skade af - her i hytten har vi for et par år siden vaccineret ALLE katte, hver 1/2 år, pga. Calici problemer, og ingen har lidt overlast af det.
Så jeg synes det er fornuftigt at samle alle vaccinationer og få dem alle vaccineret i tide, inden deres vaccinationer udløber :slight_smile:

Mht. tidsbestilling, skal du lige have i Landskuet med i tankerne, hvis du ender med at skulle have kat med til fremvisning :wink:

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;880986]
Mht. tidsbestilling, skal du lige have i Landskuet med i tankerne, hvis du ender med at skulle have kat med til fremvisning :wink:

/Mette[/QUOTE]

Jeg spurgte jo, og når det er en racefremvisning er det ikke omfattet af FIFe’s vaccinationsregler… Hvad der så er smartest for en ifht. “sladder” er noget andet :wink: (Og mine killinger blev da også vaccineret d. 20.)

Men ja, her skubber og flytter jeg rask væk vaccinationstidspunkterne så de passer.
McCoy er f.eks. vaccineret sidste gang i slut december. Atheas rabies vaccine udløb i maj. Planen er at de alle bliver vaccineret først i oktober i år, hele moletjavsen for dem der skal have det (Diego bliver f.eks. ikke vaccineret i år, kun sundhedstjek, da han er færdig med udstillinger og jeg ikke går ind for årlig vaccine til voksne katte)

[QUOTE=Eife;880994]Jeg spurgte jo, og når det er en racefremvisning er det ikke omfattet af FIFe’s vaccinationsregler… Hvad der så er smartest for en ifht. “sladder” er noget andet :wink: (Og mine killinger blev da også vaccineret d. 20.)
[/QUOTE]

Næh, men for at katten er bedst beskyttet er det et faktum at det er bedst at vente 14 dage før katten udsættes for evt. smitte/stress (hvilket Landskuet i teorien kúnne være).

Mht. Sladder - I couldn’t care less!

/Mette

Ja, det var sådan noget jeg tænkte på, altså en udstilling her om snart. Men der kommer Ozzy under alle omstændigheder ikke med. Og pt ser mine arbejdstider håbløse ud :ked: så der skal nærmest ske et mirakel… Men de er set før, så jeg håber stadig… :slight_smile:

Jeg har lige haft en stor flok til dyrlægen… Eller vi har, DK Zaphy og jeg. Vi slog os sammen så vi kunne spare lidt mere :slight_smile: Og det har min dyrlæge ikke noget imod.
Så vi blev lige 2 vovser og 16 katte.
Jannik og jeg kørte hjemmefra lidt over 8 i morges og var hjemme igen her ca 11:45… (ca 30mins kørsel hver vej)
Og puha hvor føler jeg mig dog bare fattig lige nu…

Lukas fik sin anden vaccine i marts og har lige fået sin tredje, så han er synkronoseret med resten af flokken :slight_smile: Intet problem i det.

Vi vaccinerer altid hele bestanden i første halvdel af juli, for så kommer vi som regel ikke i karambolage med nogen udstillinger. Og det er samtidig årets evakueringsøvelse - alle er med! Der skal ikke bo flere katte her, end at alle kan komme med herfra i nødstilfælde i én og samme bil. Der skal være transportkasser nok til alle, og jeg skal vide hvem der kan køre med hvem. Så lige om lidt gør vi det igen “cirkus kommer til byen”; dyrehospitalet har som regel fået ny elev fra 1. juli, og de plejer at tabe kæben når vi kommer med dem allesammen og bliver ved med at bære kasser ind og møder os for første gang :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;881601]Vi vaccinerer altid hele bestanden i første halvdel af juli, for så kommer vi som regel ikke i karambolage med nogen udstillinger. Og det er samtidig årets evakueringsøvelse - alle er med! Der skal ikke bo flere katte her, end at alle kan komme med herfra i nødstilfælde i én og samme bil. Der skal være transportkasser nok til alle, og jeg skal vide hvem der kan køre med hvem. Så lige om lidt gør vi det igen “cirkus kommer til byen”; dyrehospitalet har som regel fået ny elev fra 1. juli, og de plejer at tabe kæben når vi kommer med dem allesammen og bliver ved med at bære kasser ind og møder os for første gang :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Heheh detgad jeg godt se :slight_smile: Hvor mange katte er det du har?
Vores dyrlæge ved jo godt vi har de fem, så der er det mere hver gang vi tropper op med en ny rotte de ikke har i systemet. Dem har vi 13 af lige nu. plus 4 feriebørn der bli’r passet her L Så vi har i den grad rotter på loftet L

Kattene kan heldigvis være i én transportkasse hvis det gælder. Vi har en gigantisk en. At så Phumba og Adelie foretrækker ikke at sidde op og ned af drengene er en anden ting. Når det bare er til dyrlægen går det an, der er kun 700 meter hen til dyrlægen herfra L

her fikses den slags i august :slight_smile: det passede nemlig med at være der Unni skulle have sin sidste og da Yasha ellers tidligere fik gjorti september, så var det jo nemt at rykke til august :slight_smile: det holder jeg fast i i år - der har jeg nemlig ferie og kan bare passe det ind efter hvornår dyrlægen holder ferie i august :tihi:

[QUOTE=Susanne W;881601]Vi vaccinerer altid hele bestanden i første halvdel af juli, for så kommer vi som regel ikke i karambolage med nogen udstillinger. Og det er samtidig årets evakueringsøvelse - alle er med! Der skal ikke bo flere katte her, end at alle kan komme med herfra i nødstilfælde i én og samme bil. Der skal være transportkasser nok til alle, og jeg skal vide hvem der kan køre med hvem. Så lige om lidt gør vi det igen “cirkus kommer til byen”; dyrehospitalet har som regel fået ny elev fra 1. juli, og de plejer at tabe kæben når vi kommer med dem allesammen og bliver ved med at bære kasser ind og møder os for første gang :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]
Ikke om jeg fatter det kan lade sig gøre på én gang…låner I en fragtbil ? :høhø:

Susanne svinger pisken og på magisk vis er alle katte sprunget ind i kasserne og har pakket sig selv i bilen :tihi:

det kaldes trylleri :høhø:

[QUOTE=PiaB;881671]Susanne svinger pisken og på magisk vis er alle katte sprunget ind i kasserne og har pakket sig selv i bilen :tihi:

det kaldes trylleri :høhø:[/QUOTE]
Ja så langt er jeg med…men hvordan faen tryller de plads i bilen , ? Jeg syntes jo bare 3 transportkasser fylder meget. :slight_smile:

LOL - der er skam en grund til at 2 mennesker ikke kan køre i mindre end en stationcar :slight_smile: Jamen her bor om sommeren noget der ligner 30 katte, når killinger er talt med. De voksne fertilhanner kører selvfølgelig for sig selv for ikke at æde nogen - til gengæld er det gode drenge, der godt kan stå ved siden af hinanden uden ævl. Et par af kastratpigerne kører også alene, men ellers er det et spørgsmål om at vide hvem der kan køre sammen. De små kasser kan stå i 2 lag, de store kun i et - mend e kan sagtens være der. Og skulle det virkelig være et spørgsmål om at “nu har i en halv time til at være ude”, så kunne der også være plads til lidt foder og grus, no problem. Men det er da noget, man kun har godt af at øve sig i, når man nu insisterer på at have så mange dyr :slight_smile:
VH
Susanne

Det er faktisk en god idé at lve en “evakueringsøvelse” :smiley: Det har jeg ikke tænkt på. Her er Ozzy altid fuldkommen USYNLIG når transportkassen tages frem. Så når han skal pakkes fanger den ene af os ham og den anden finder så transportkassen frem bagefter. De andre er nemme nok, Ib og Stevie er sikre på at indgangen til Narnia er inden i en transportkasse L og pigerne er til at hanke op i nogenlunde nemt :slight_smile: