Vaccine: Udstilling og hjemme-katte

Sverak har regler gældende efter grænsereglerne… Hverken mere eller mindre… Og Fifés regler siger hvert andet år…

KatteMagasinet, info der bringes 1 gang årligt, juni 2008, indstik:

Katte der udstilles i DK skal være vaccinerede mod kagttesyge og katteinfluenza. Vaccinationen skal være min. 15 dage, datoen for revaccination dateres af dyrlægen i kattens pas, vil være gældende som udløbsdato. Hvis der ikke kan fremvises udløbsdato er udløbsdatoen 1 år fra vaccinationsdato.

Underlig formulering, ikke alle dyr har pas - og kan vaccinen gælde 5 år hvis dyrlægen daterer det?

Hvirfor man ikke kan finde selvsamme info på FD’s hjemmeside er mig en gåde.

FIFe’s:
http://www.fifeweb.org/wp/events/evnt_g … 07_02.html

Det orverstregede kommer ikke med, markeret med rødt

from the Health & Welfare Commission

Proposal 1 – Modification of the Show Rules, article 1.8 c

1.8 Conditions for an International Show

c. That the cats have been vaccinated by a veterinary surgeon in accordance with each country’s veterinary regulations, against panleucopenia and cat-flu and have had the required boosters, at least 15 days prior to the show.

The cats have to be vaccinated with boosters at least every second year; the last vaccination has to be given no more than two years (730 days) before the show.
The period of validity for the vaccination is marked by the veterinary surgeon on the pet passport or vaccination certificate.

Vaccination against rabies is to be according to national legislation;

Motivation:
Various types of feline vaccines are commercially available which differ in efficacy and time of protection against disease. Boosters given in accordance with the manufacturer’s recommendation and the vaccine administering veterinary surgeon’s decision should ensure that the cats are adequately protected.

The proposal was accepted with 24 yes to 8 no votes and 0 abstentions.

Tusimd tak for super svar -thumbs

Min helt personlige mening er at man kan også over-vaccinerer kattene… Hvis det stod til mig - så blev vores katte kun vaccineret hvert andet år… hverken mere eller mindre…

At reglerne så ikke altid er sådan er en anden ting som man må føje sig efter, hvis man vil udstille i de klubber som har andre foreskrifter…

Derudover så mener jeg også at man skal passe på ikke at “overbeskytte” sine dyr ved at over-vaccinerer dem, fordi nogle i katterier er katte som kommer på udstillinger. Det jeg mener er, at vores holdning er, at vi skal ikke lave steriliserede forhold, så kattene slet ikke kan tåle noget som helst… men det er vist en anden diskussion :P[/quote]

Ja… :?

Der står at det er dyrlægerne som angiver det nye vaccinationstidspunkt… og langt de fleste vaccinationer glæder 2 år… At nogle lande så har nationale regler er noget man skal holde sig for øje…

Annette - Som Lis har skrevet/pastet ind i den tråd hun først linker til i denne her tråd, så er der det med at noget fra vaccinen for kattesyge kan oplejres i nyrene og forårsage nyresvigt.
Plus de antistoffer er bevist at holde i op til 9 år. (Men jeg regner med at det så er på ydersiden. Altså at det er mere normalt med lidt færre år, men stadig i noget mere end et år)
Jeg har selv taget det til mig. Jeg har også nogle der aldrig vil komme på udstilling og andre der vil. Dem der vil er jo selvfølgelig nødt til at blive vaccineret efter reglerne.
MEN det jeg så i fremtiden regner med at gøre, er at vaccinere dem derhjemme med purevax RC, som ikke indeholder kattesygedelen. Men kun for calici og herpes. På den måde vil dem derhjemme stadig være beskyttet lige godt mod det dem fra udstillingen kan tage med hjem, men de bliver ikke overvaccineret for kattesygen. Som jeg så regner med at der skal vaccineres for hvert 3.-4. år kun. Dvs at alle mine katte kommer til dyrlæge årligt, men de bliver ikke vaccineret med samme vaccine

May-britt - Med dine der kun går i løbegård vil jeg nok gøre det samme som for mine der bliver derhjemme. :slight_smile:

MEN - det er altså kun noget jeg selv begynder på fra i år af. :slight_smile: Så taler ikke af erfaring, kun ud fra hvad jeg har kunnet læse mig frem til, og høre af af andres erfaring (som Lis’s)

Stadig- der er stor forskel på om man er kastrat ejer eller opdrætter.[/quote:19ut3xh9]

Jeg skrev så “Lis - Du mener at kastrater ikke oplejrer så meget i nyrene og kan få nyresvigt som fertile? :? :? :?”
Men jeg regner med at du må mene noget andet med det?

Stadig- der er stor forskel på om man er kastrat ejer eller opdrætter.[/quote:1chuudaw]

Jeg skrev så “Lis - Du mener at kastrater ikke oplejrer så meget i nyrene og kan få nyresvigt som fertile? :? :? :?”
Men jeg regner med at du må mene noget andet med det?[/quote:1chuudaw]

Jeg mener du skal følge udstillings og rejse ind i andre lande reglerne. De dyr er du nødt til at vaccinere fuldt.
Om det er en kastrat eller en fertil, vil aflejringen være det samme.

Godt, kunne heller ikke forstå det. Det var bare fordi du skelnede mellem kastrat og opdrætter. Nu har jeg jo kastrater og er ikke opdrætter. Men jeg er jo stadig underlagt reglerne lige så meget for mine to udstillingskatte :slight_smile: Altså, at jeg ikke synes opdelingen var ideel. Heller om det er hjemmekatte eller udstillingskatte.
Og som du selv skriver at du gør, så kan man jo gøre det ene for det ene hold, og det andet for det andet hold :slight_smile:

Ja… :?

Der står at det er dyrlægerne som angiver det nye vaccinationstidspunkt… og langt de fleste vaccinationer glæder 2 år… At nogle lande så har nationale regler er noget man skal holde sig for øje…[/quote]

Det er jo ikke det reglen siger altså 2 år (den er nem’li udgået), har chekket pas, der står ingen udløbsdato i mine. Kattesygedelen mener jeg er unødvendig, men det hjæler jo ikke hvad jeg mener. Men Herpes og Calici turde jeg ikke nøjes med at give hvert andet år.
Hvor har du fra vaccinerne gælder i to år - producenten eller dyrlægen? Ved godt hvad min dyrlæge siger:-)

Jeg har det fra Ole Amstrup som annoncerede det i tidernes morgen… At det var blevet valgt til at vaccinationer var gældende i 2 år… hvis det stod i passet/stamtavlen/sundhedsbogen … og det samme med rabies ved indtjek på Dk udstilling…

Jeg har det fra min dyrlæge at de virker i 2 år - da det står fra producenten… så det er vist fra begge parter at jeg har det fra

Tusind tak for svar Eva!! -thumbs

Hvis det er sådan at katte udefra kan “komme til” altså tæt på hegnet ville jeg vaccinere kattene årligt, idet herpes og calici vaccinen ikke holder mere, måske endda mindre end et år.
Hvis dine katte har fået de to basisvcciner og den året efter ville jeg derefter undlade panleukemia delen og først give den 3 år efter igen.

Når der ingen udløbsdato står, så er det et år der er gældende for hvornår der skal revaccineres, uanset procentens ancvisninger og egen dyrlæges holdning. I al fald set i forhold til udstillinger, hvordan man gør hjemme, det er så noget ganske andet.

Hvis det er sådan at katte udefra kan “komme til” altså tæt på hegnet ville jeg vaccinere kattene årligt, idet herpes og calici vaccinen ikke holder mere, måske endda mindre end et år.
Hvis dine katte har fået de to basisvcciner og den året efter ville jeg derefter undlade panleukemia delen og først give den 3 år efter igen.[/quote:1umjcowk]

Mange tak - det vil jeg lige vende med dyrlægen, når det igen bliver tid for vaccinationer.