Vaccine: Udstilling og hjemme-katte

Ja, jeg har jo Diego jeg udstiller, og Jamanako kommer også til det.
De skal jo vaccineres hvert år. (Er det ikke det reglerne siger. Noget med efter hvad der står på vaccinen?)

Men hvad med mine to tøser. De kommer jo “bare” til at være herhjemme. Bør de også stadig vaccineres hvert år? De kommer jo i kontakt med drengene, når de kommer hjem fra udstilling.
Indtil videre er det det de er blevet, kom bare til at spekulere over det. Jeg ved jo at vaccinen for kattesyge holder længe. Men hvad med den for calici og herpes?
Evt. skulle de kun vaccineres mod de to ting?

Yderlig en ting. Skal en killing vaccineres med samme vaccine ved 1. og 2. basis-vaccine? Jamanako er vaccineret med purewax. Skal han vaccineres med den igen, eller kan det være en anden?

Diego fik hos opdrætter purewax som 1. og 2. basisvaccine. Mine to tøser har altid fået fel-o-vax IV

Jeg havde i år overvejet at prøve fel-o-cel til dem alle tre. Nu fire med Jamanako. Hvad siger I til den? God eller dårlig idé?

Det har været oppe for ikke længe siden.
viewtopic.php?f=51&t=2179

Hvad du har brug er op til dig og din dyrlæge.

Lis - Tak. Havde kun lige fået læst de første par indlæg i den tråd, ikke resten :slight_smile:

Men som jeg kan forstå det, er det altså kort sagt:
A. ligemeget hvilken vaccine, personligt valg. (Også forskellig vaccine 1. mellem 2. basisvaccine hos killinger?)
B. du har gode erfaringer med forskellig vaccine af hjemmekatte og udstillingskatte? Også ifht calici/herpes?
C. God idé at tage alle hjemmekatte med til tjek årligt + vaccine mod calici og herpes.

Bare for at være sikker på at jeg har forstået det rigtigt :slight_smile: (Skal vist have skrevet en plan inden jeg snakker med dyrlægen, så jeg er sikker på at få det hele med ang. forskellige vacciner, og rabies og pas osv)

Forresten - så hørte jeg her forleden, kan ikke huske hvor, at hunkatte udvikler orm når de får killinger, er det sandt? :slight_smile:

Hva’ er det killingeorm :smiley:
Nå spøg til side, hunkatte kan latent bære ormeæg som hun frigiver til killingerne via mælken.

Jeg er godt nok ikke Lis, men prøver da endnu en gang :slight_smile: Det anbefales at bruge samme booster som brugt ved første vaccine, altså de to første vacciner er ens, men senere kan du bruge den du vil.
Skal dine hjemmekatte bruges til opdræt? Hvis ikke, behøver du ikke overvaccinere. Hovedsagen er at de katte som kommer i kontakt med via udstilling med andre katte og vira at de er vaccineret. De mest udsatte for smitte er killinger og ungdyr.

Marina

Alle mine er kastrater, så der kommer vist ikke noget afkom fra dem :stuck_out_tongue:
Dejligt at vide mht at det anbefales at det er samme booster, så bliver Jamanako re-vaccineret med Purevax.

"Hovedsagen er at de katte som kommer i kontakt med via udstilling med andre katte og vira at de er vaccineret. " Her er jeg lidt i tvivl om hvad du mener. De katte som kommer i kontakt… mener du der hjemme-kattene eller udstillings-kattene? Mea og May er jo begge vaccineret med
fel-o-vax IV flere gange, så det er altså godt nok at nøjes med purevax RC fremover? (den der kun er calici og herpes)

"hunkatte kan latent bære ormeæg som hun frigiver til killingerne via mælken. "
Nu er det godt nok 3 år siden at Mea fik May, men jeg tror altså ikke at nogen af dem, der har fået en ormekur siden. Jeg har heller ikke set nogen orm ved dem. Ville det være en god idé at de fik det? Eller blev tjekket for orm? Eller er det ikke relevant? (Mea har været udekat, og fik dengang ormekur indimellem, hun blev indekat ca ½ år før hun fik killingerne)

Jeg giver ikke mine katte ormerkur mod orm, de er indekatte. Indimellem køres en afføringsprofila af anden årsag - aldrig orm.
Alligevel giver jeg killinger der er solgt til kæl 5 dage på Panucur op til de flytter - det har ikke noget med jeg er bange for orm at gøre, men at jeg to gange har haft Giardia inden for dørene - så just in case - og så er de jo aformet på samme konto.

Som skrevet i den anden tråd holder kattesygen delen af vaccinen rigtig længe. Det gør vaccinen ikke mod herpes og calici - så den giver jeg mine hjemmekatte årligt, jeg har katteri og det er en anden situation end kælekatte. Og så får de jo samtidig deres årlige check.

Jeg læste et sted hvor længe der var målt antistoffer efter Herpes og Calici, man kan ikke huske det i hovedet. Calici er jo lidt spooky da der hele tiden kommer nye strains. Vaccinen yder heller ikke 100% beskyttelse

Jeg vaccinerer hvert år selv om det er kælemislinger hele bundet:-)

Det skyldes mest, at vi alligevel skal til sundhedstjekket. Nemos tandsæt skal ikke gå ubeset hen i to år:-) Det tør “mor” ikke risikere:-)

Så når de er der får de en sprøjte. Så får hunden også lige en. Det er hårde Odds at være vams :slight_smile:

Helle - Har du læst Lis’s anden tråd? :slight_smile: For mig er det i hvert fald en pointe jeg tager med i mit regnestykke.

Stadig- der er stor forskel på om man er kastrat ejer eller opdrætter.

Lis - Du mener at kastrater ikke oplejrer så meget i nyrene og kan få nyresvigt som fertile? :? :? :?

Vi vaccinerer vores udstillingskatte som foreskrifterne lyder til udstillinger… Ellers så vaccinerer vi alle fertile og kastrater som vaccinationen siger… Og det hvert andet år nu :slight_smile:

Mener du udstillingskatte vaccineres hvert år og de andre hvert andet år, eller?

Mener du udstillingskatte vaccineres hvert år og de andre hvert andet år, eller?[/quote]

nej - jeg mener som reglerne for klubben foreskriver… Og det er i de fleste tilfælde hvert andet år… Men nogle steder - i udlandet - vil de have at vaccinationerne er foretaget hvert år… Det er det som jeg mener…

Når man nu har nogle af sine katte på udstilling og ikke andre.

Er det så en idé at de alle vaccineres årligt?
Kattene kan jo være uheldige at slæbe noget med hjem fra udstillingen som smitter de andre?

Jeg spørger blankt for jeg har aldrig været på udstilling, men påtænker det, så det er da klart rart at vide hvordan jeg skal forholde mig.

Vh Annette

Jeg vil gerne lige høre om hvad I så anbefaler vores katte. De udstilles ikke og de kommer ud i indhegnet have. Der er en sjælden gang en af de fritløbende katte herude på landet på den anden side af hegnet. Én gang om året så ik?

Min helt personlige mening er at man kan også over-vaccinerer kattene… Hvis det stod til mig - så blev vores katte kun vaccineret hvert andet år… hverken mere eller mindre…

At reglerne så ikke altid er sådan er en anden ting som man må føje sig efter, hvis man vil udstille i de klubber som har andre foreskrifter…

Derudover så mener jeg også at man skal passe på ikke at “overbeskytte” sine dyr ved at over-vaccinerer dem, fordi nogle i katterier er katte som kommer på udstillinger. Det jeg mener er, at vores holdning er, at vi skal ikke lave steriliserede forhold, så kattene slet ikke kan tåle noget som helst… men det er vist en anden diskussion :stuck_out_tongue:

Mener du udstillingskatte vaccineres hvert år og de andre hvert andet år, eller?[/quote]

nej - jeg mener som reglerne for klubben foreskriver… Og det er i de fleste tilfælde hvert andet år… Men nogle steder - i udlandet - vil de have at vaccinationerne er foretaget hvert år… Det er det som jeg mener…[/quote]

Det er ændret i FD tilbage til årlig vaccinering. så vidt jeg husker fra 1.1.08

Mener du udstillingskatte vaccineres hvert år og de andre hvert andet år, eller?[/quote]

nej - jeg mener som reglerne for klubben foreskriver… Og det er i de fleste tilfælde hvert andet år… Men nogle steder - i udlandet - vil de have at vaccinationerne er foretaget hvert år… Det er det som jeg mener…[/quote]

Det er ændret i FD tilbage til årlig vaccinering. så vidt jeg husker fra 1.1.08[/quote:21wkx582]

Det har jeg da godt nok ikke høre noget om… Hvor finder du det henne ???

Ja men der hjælper jo ikke dig, hvis f.eks. Sverak har hvert andet år (hvad jeg næppe tror med forbuds Sverige:-)) dig når du udstiller i DK.

Det er noget jeg HELT kan tilslutte mig, har efterhånden læst en del artikler om overvaccineringer :frowning: