Vacciner og antistoffer

Kun en lille del af de dyr, der vaccineres mod fx kattesyge (mener jeg det er?) udvikler IKKE antistoffer mod sygdommen og skal derfor i realiteten vaccineres igen - alligevel bliver langt de fleste dyr vaccineret hvert eneste år med en fuld vaccine.

Mine er iblandt, da dette er nyt for mig. Og det gør mig ret vred at finde ud af.

Hvad gør I? vaccinerer I med fuld vaccine hvert år? har I gjort det før? Ved I dette, som jeg nævner her? Og får I taget en blodprøve i stedet for en vaccine så for at tjekke antistofferne årligt, eller hvordan gør I det præcist, hvis I IKKE vaccinere hvert år?

Til slut: Hvordan med udstillinger i den sammenhæng?

MVH Helle

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=11159&highlight=vacciner

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=10056&highlight=vacciner

der er masser af tråde om det .- søg selv.

Ja, jeg fandt jo (via Lis i øvrigt) ud af det for en 2-3 år siden. Mine to “hjemmegående” piger er derfor ikke blevet vaccineret mod andet end katteinfluenza de to sidste år.
Drengene (på 1 og 2 år) blliver jo brugt til udstilling og der skal jeg desværre vaccinere dem mod både katteinfluenza og kattesyge hvert år.

Tara fik den fulde forleden, men resten skal afsted den 21. september - så skal jeg lige nå at samle viden før det.

Tak :slight_smile:

[quote=Eva K;252871]Ja, jeg fandt jo (via Lis i øvrigt) ud af det for en 2-3 år siden. Mine to “hjemmegående” piger er derfor ikke blevet vaccineret mod andet end katteinfluenza de to sidste år.
Drengene (på 1 og 2 år) blliver jo brugt til udstilling og der skal jeg desværre vaccinere dem mod både katteinfluenza og kattesyge hvert år.[/quote]

Hmm nu udstiller jeg ikke mere så jeg er ikke helt opdateret, men var der ikke noget med at det blev ændret til hvert andet år ?

Kopieret fra FD´s udstillingsregler:

Desuden gælder det, at det er dyrlægen som angiver i kæledyrspasset eller på vaccinationsattesten, hvor længe vaccinationen er gyldig. Gyldighedsperioden afhænger af vaccineproducentens anbefalinger.
Du kan derfor komme ud for, at nogle vacciner mod kattesyge og -influenza har en gyldighed på 2 år, mens andre har en gyldighed på 1 år.

Så alt efter hvilken vaccine og anbefalinger fra producent og dyrlæge, så kan varigheden af vaccinen variere.

Marianne - Det blev det, men som du kan læse i Meekocoons svar, så blev det efter mange protester ændret til, at det er dyrlægens/fabrikatens anbefaling, som man kører efter.

Hvis dyrlægen ikke har skrevet en udløbsdato gælder vaccinene et år. Hvad for Herpes og Calici er for de vacciner jeg har kigget på - også producenternes anbefaling.

Når det kommer til Chlamydia og Leukæmi - er holdbarheden et år - og det er knap og nap

Jeg vaccinerer med fuld vaccine ½ årligt, grundet jeg har haft problemer med bla. Calici og Chlamydia.

Killinger bliver vacc. 3 gange, ved 8, 12 & 16 uger.

/Mette

[quote=Mette Mejdahl;253296]Jeg vaccinerer med fuld vaccine ½ årligt, grundet jeg har haft problemer med bla. Calici og Chlamydia.

/Mette[/quote]

Fuld vaccine, er det Herpes, Calici, Kattesyge og Chlamydia?

Chlamydia den forstår jeg - de andre forstår jeg ikke - og især ikke kattesyge.

Hvad vacciner du med? - min dyrlæges oplevelse er, at især på Calici virker en levende svækket vaccine meget bedre end en dræbt.

[quote=Mette Mejdahl;253296]Jeg vaccinerer med fuld vaccine ½ årligt, grundet jeg har haft problemer med bla. Calici og Chlamydia.

/Mette[/quote]

istedet for et heftigt vaccineprogram ville jeg hellere få testet og tjekke om f.eks chlamydiavaccinen er nødvendigt længere. Efter en effektiv behandling er chlamydia heldigvis til at slippe af med. Også ved calici kan det være mere sikkert at finde ud af hvem den kroniske udskiller er. Calici muterer hurtigere end vaccineproducenterne kan følge med til.
Marina

[quote=Lis Dahlstrøm;253308]Fuld vaccine, er det Herpes, Calici, Kattesyge og Chlamydia?

Chlamydia den forstår jeg - de andre forstår jeg ikke - og især ikke kattesyge.

Hvad vacciner du med? - min dyrlæges oplevelse er, at især på Calici virker en levende svækket vaccine meget bedre end en dræbt.[/quote]

Såvidt jeg ved blev der på den sidste kattedyrlægekongres talt om at det bedste vaccinationsprogram er at bruge den samme vaccine ved killingevacc. med boster og derefter 1 års vaccinen for derefter at bruge forskellige typer/mærker. Derved vil man kunne dække ind mod flere virustyper da de indeholder beskyttelse mod forskellige calicistrenge.
Marina

[quote=Marina;253338]Såvidt jeg ved blev der på den sidste kattedyrlægekongres talt om at det bedste vaccinationsprogram er at bruge den samme vaccine ved killingevacc. med boster og derefter 1 års vaccinen for derefter at bruge forskellige typer/mærker. Derved vil man kunne dække ind mod flere virustyper da de indeholder beskyttelse mod forskellige calicistrenge.
Marina[/quote]

Det lyder helt fornuftigt:-)

Effekten er stadig bedst ved levende svækket vaccine - men dem er der også nogle forskellige fabrikater af på det danske marked.

Pyyyyha, det her med vacciner er da godt nok lidt bøvlet at sætte sig ind i. Jeg er lige ved at tygge mig igennem et par af Lis’ gamle links på engelsk :rock: Det ville nu være lettere at forstå, hvis jeg kendte til sygdommene og forkortelserne. Et par af dem har jeg styr på:

FHV-1: Herpes
FCV: Calicivirus

Resten er fuldstændig sort snak…
FPV: Feline Parvovirus - er det kattesyge?
FeLV? Leukemi?
FIV?
FIP?
Giardia SSP?

Så snakker I om forskellen imellem død og svækket vaccine - hvordan kan man se, hvad ens kat er vaccineret med?

mvh. tina

Giardia er en parasit der giver diarré
FIV er katteaids
FeLV er ganske rigtigt katteleukæmi
FIP kaldtes tidligere smitsom bughulebtændelse, men efter mere viden om sygdommen har dette vist sig at være et fejlagtigt navn. FIV står for Feline immunodeficiency virus

Edit: Hov, glemte FVP. Det er kattesyge, FVP står for Feline Panleukopenia virus

Førhen har Frankrig kun accepteret 1 årig vaccine. Nu acceptere de vacciner givet i andre lande som er længerevarende så som rabbies.

Dog gives der stadig kun 1 årig vacciner for alt hernede :thumbdown:

[quote=taina;254634]Pyyyyha, det her med vacciner er da godt nok lidt bøvlet at sætte sig ind i. Jeg er lige ved at tygge mig igennem et par af Lis’ gamle links på engelsk :rock: Det ville nu være lettere at forstå, hvis jeg kendte til sygdommene og forkortelserne. Et par af dem har jeg styr på:

FHV-1: Herpes
FCV: Calicivirus

Resten er fuldstændig sort snak…
FPV: Feline Parvovirus - er det kattesyge?
FeLV? Leukemi?
FIV?
FIP?
Giardia SSP?

Så snakker I om forskellen imellem død og svækket vaccine - hvordan kan man se, hvad ens kat er vaccineret med?

mvh. tina[/quote]

“FPV: Feline Parvovirus - er det kattesyge?” - Den hedder ikke Parvo - det er hund - men Panleukopenia.

Dette er vacciner til kat på det danske marked:

FHV-1 - Feline Herpesvirus
FCV - Feline Calicivirus, og
FPV - Feline Panleukopenia virus (kattesyge)
Ovennævnte er en standarvaccine (fås også uden kattesygedelen)

derudover kan vaccineres mod, kan godt være i samme injection som ovenstående standard, dog undtaget rabies:

Chlamydophila Felis, som oftest rammer killinger, sjældent voksne
FeLV - Feline Leukæmi, udekatte i risikoområde
Rabies

Der kan ikke vaccineres mod FIV (katteaids) Giardia, Ringorm eller FIP i Danmark - der er sikkert andre jeg ikke liiige husker.

Vaccinerne fås som levende svækkede eller dræbte vacciner - eller som kombination i samme injection.

Den levende svækkede vaccine indeholder levende svækket smitstof i ændret form, den har en bedre, hurtigere, bredere og længere dækning. Kan i meget sjældne tilfælde give udbrud af smitstofftet.

Den dræbte vaccine er dræbt smitstof der er tilsat et bærestof for at aktivere kroppens immunceller så de er parate til at modtage vaccinen. Dette bærestof kan være aluminium/og eller andre stoffer. Den dræbte vaccine virker ikke så bredt, hurtigt og i så lang tid. Den dræbte vaccine give vaccine reaktioner 5 gange hyppigere end den levende svækkede - endnu flere gange hvis man putter rigtig mange ting i injectionen - samt den er synderen for fibrosarkoma, uhelbredelig kræft på vaccinestedet. Ses sjældent - men det ses. Rabies og Leukæmi vaccinen er “storsyndere”

For at finde ud af om en vaccine er levende svækket eller dræbt, kan man snakke med dyrlægen om det - eller slå det op på producenternes eller fødevarestyrelsens hjemmeside. Eller du kan spørge her - jeg har de fleste “lagret” :slight_smile:

Er det ikke kun felocell der er levende svækket “hele vejen igennem”? Hvor calicidelen i purevax er dræbt, de andre levende?

Der er også DUCAT og TRICAT der er levende svækket