Vacciner

Inspireret af en anden tråd…

hvem kan forklare forskellen på levende og dræbt - og evt. Andre typer vacciner?

:slight_smile:

Levende svækket giver som regel en bedre dækning pga en kraftigere reaktion hos immunforsvaret, men med en meget lille risiko for at få symptomer på sygdommen.
Dræbt giver dårligere dækning, og har ligeledes brug for et booster-komponent i vaccinen, det virker til (jeg har ikke nogen videnskabelig opbakning til dette, måske andre har?) at nogle katte reagere på boosteren.

Jeg så lige tanke tråden, det jeg kalder booster her er det Susanne kalder adjuvant :slight_smile:

[QUOTE=Eva K;1311194]Levende svækket giver som regel en bedre dækning pga en kraftigere reaktion hos immunforsvaret, men med en meget lille risiko for at få symptomer på sygdommen.
Dræbt giver dårligere dækning, og har ligeledes brug for et booster-komponent i vaccinen, det virker til (jeg har ikke nogen videnskabelig opbakning til dette, måske andre har?) at nogle katte reagere på boosteren.[/QUOTE]

Boosteren/adjuvanten er som oftest nødvendigt fordi det molekyle som immunsystemet genkender kan være for småt til at immunsystemet kan genkende det hvis det er alene so to speak. So man kobler antigenet (virus/bakterie) på adjuvanten således at størrelsen af det samlede antigen (virus/bakterie + adjuvant) er stort nok til at immunsystemet kan genkende det. Adjuvanten består også ofte af store molekyler som er “kendt” af kroppen, dvs nogle “motiver” som kroppen gennem mange års evolution ved at ting der skal reageres på.

Jeg har ikke søgt på decideret videnskabelig litteratur, men jeg har hørt/læst tidligere at det kan være adjuvanten som nogle katte kan reagere på… mener det er den der er mistænkt for at fremkalde vaccinations sarcoma hos nogle katte. Men som sagt har ikke læst den nylige litteratur på emnet… så måske har man fundet ud af noget andet i mellemtiden

Carina - Jeg ved i hvert fald at det hos mennesker er kendt at de kan slå ud på området omkring vaccinationsstedet, hvis det er dræbt :slight_smile:

Vi skiftede oprindeligt fordi jeg var dødtræt af at få hundesyge killinger efter vaccination. Med den gamle Fel-O-Vax PCT var det helt 100% sikkert at hvis vi vaccinerede om formiddagen, så blev killingerne sølle og elendige med mandeinfluenza symptomer om eftermiddagen - det var en ynk at opleve den ene gang efter den anden. Det forsvandt selvfølgelig da vi skiftede til Felocell. At det så også virker hurtigere (og set herfra bedre) er kun en fordel :slight_smile: Aldrig mere dræbt vaccine her i huset :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1311226]Vi skiftede oprindeligt fordi jeg var dødtræt af at få hundesyge killinger efter vaccination. Med den gamle Fel-O-Vax PCT var det helt 100% sikkert at hvis vi vaccinerede om formiddagen, så blev killingerne sølle og elendige med mandeinfluenza symptomer om eftermiddagen - det var en ynk at opleve den ene gang efter den anden. Det forsvandt selvfølgelig da vi skiftede til Felocell. At det så også virker hurtigere (og set herfra bedre) er kun en fordel :slight_smile: Aldrig mere dræbt vaccine her i huset :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er også min erfaring, at dræbt vaccine giver ca. 24 timers mandeinfluenza, mens de ikke bliver påvirket af levende svækket, så for mig er valget en no brainer :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1311226]Vi skiftede oprindeligt fordi jeg var dødtræt af at få hundesyge killinger efter vaccination. Med den gamle Fel-O-Vax PCT var det helt 100% sikkert at hvis vi vaccinerede om formiddagen, så blev killingerne sølle og elendige med mandeinfluenza symptomer om eftermiddagen - det var en ynk at opleve den ene gang efter den anden. Det forsvandt selvfølgelig da vi skiftede til Felocell. At det så også virker hurtigere (og set herfra bedre) er kun en fordel :slight_smile: Aldrig mere dræbt vaccine her i huset :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg har nærmest omvendte erfaringer:S Ingen reaktion ved dræbt vaccine. Nogle gange svage reaktioner ved levende vaccine. Interessant med så forskellige erfaringer…

Kan der være forskel på racer?

Ja, jeg skiftede også fordi min første husmis også var typen der reagerede på den dræbte (det gjorde hun både første år og andet år), så derfor skiftede jeg over til levende svækket, og det er så det vi har brugt siden :slight_smile:

Det, tror jeg, er svært at sige generelt :slight_smile:

Der er forskel på adjuvanter, men primært er vi ude i nogle aluminiumsalte. Der er forskel på hvor meget de påvirker patienten og hvor mange bivirkninger de giver. Som udgangspunkt siger WHO om vaccination med dræbt vaccine (som pr. definition indeholder adjuvant i en eller anden form, fordi komponenterne alene ikke udløser nogen form for reaktion, de er jo dræbte):
Aluminium salts are among the oldest adjuvants that are commonly used. They slow the escape of the antigen from the site of injection, thereby lengthening the duration of contact between the antigen and the immune system (i.e. macrophages and other antigen-receptive cells).Aluminium salts are generally recognized as safe; however, they can cause sterile abscesses and nodules at the site of injection. The formation of a small granuloma is inevitable with alum-precipitated vaccines.
To ensure safe vaccination it is important that aluminium salts are administered intramuscularly and not subcutaneously. Subcutaneous administration can result in necrotic breakdown and cyst and abscess formation. To ensure the proper handling of intramuscular injections, it is critical to ensure that vaccination staff has been well trained.

[QUOTE=Susanne W;1311226]Vi skiftede oprindeligt fordi jeg var dødtræt af at få hundesyge killinger efter vaccination. Med den gamle Fel-O-Vax PCT var det helt 100% sikkert at hvis vi vaccinerede om formiddagen, så blev killingerne sølle og elendige med mandeinfluenza symptomer om eftermiddagen - det var en ynk at opleve den ene gang efter den anden. Det forsvandt selvfølgelig da vi skiftede til Felocell. At det så også virker hurtigere (og set herfra bedre) er kun en fordel :slight_smile: Aldrig mere dræbt vaccine her i huset :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Fordi Fel-O-vax PCT ikke længere kan fås herhjemme, søger jeg alternativer. Pga anbefalingerne af Felocell i denne tråd blev killingerne vaccineret med denne ved første vaccination. Det mindede mig om, sidste gang jeg brugte levende vaccine (det var vist PureVax). :S
Sidst fik en killing symptomer, der testede positivt for herpes:S (Jeg har haft calici i huset i flere år, så herpes måtte være fra vaccinen. Han har vist siden renset sig.)
Denne gang fik to killinger symptomer på limping calici - høj feber og halten. Da kuldet er et udstationeringskuld, er der meget lille sandsynlighed for, at der er en rask smittebærer i det hjem.

Jeg har fundet en alternativ dræbt vaccine - Fevaxyn Quatrifel - som desværre også dækker chlamydia (desværre fordi vaccinen mod chlamydia ikke er god nok, og derfor er overflødig IMHO).
Jeg har aldrig haft reaktioner på dræbt vaccine, så den holder jeg mig til fremover.

OBS på at den heller ikke er særlig effektiv overfor calici, har jeg måttet konstatere efter at have været lidt inde over et tilfælde hvor en killing flytter ud og smitter en voksen, der bliver helt klassisk syg med høj feber. Killingen vaccineret 2 gange med Pure-Vax der stadig mangler at imponere mig; den voksne netop med Fevaxyn. Killingen viste sig at have sår på tungen, så ingen tvivl om hvad den fejlede. Det burde den ikke have haft med 2 x Pure-Vax. Jeg mangler stadig at se hvad der sker hvis folk begynder at vaccinere tidligere med Pure-Vax, om det gør nogen forskel.
VH
Susanne