Vaccinerer man ikke fra 8 uger?

Hmm… Plejer man ikke at kunne vaccinere sine killinger fra de er 8 uger gamle og så igen når de er 12 uger?

Jeg ringede nemlig lige til begge mine dyrlæger og de sagde at de først ville gøre det når de var 12 uger gamle…

Nej man plejer først at gøre det ved 12 ugers alderen.

Nej man vaccinerer fra de er 12 uger og så igen 4 uger efter [bigloony]

Okay… Jeg synes bare at have læst på kg at man kunne allerede fra 8 ugers alderen :stuck_out_tongue:

Okay, så er det sat på plads, for jeg har også hørt 8 uger første gang.

Man kan også vaccinere fra 8-ugers alderen, men det er kun, hvis der er specielle forhold, der taler for det.

Normalen er 12 uger, og så igen 4 uger efter.

Hvis du har et katteri med tilbagevendende øvre luftvejsproblemer vaccinerer man første gang, normalt med en dræbt vaccine, i 8 ugers alderen. Derefter 12 og 16 uger og så igen året efter de 16 uger.

Okay, tak for det, det vidste jeg ikke noget om at det var sådan det hag sammen.

Med purevax rcp og felo-vax pct er det muligt at vaccinere fra 8 uger. Har man problemer i katteriet kan man allerede starte i 6 ugers alderen med pure-vax rc.
Vil man gerne udstille sin kat allerede ved 3 måneder vil jeg foreslå at man starter ved 8 uger og booster ved 12 uger. Så har man en chance for en lidt bedre dækning af killingen.
Men spørg dine dyrlæger hvorfor de ikke vil vaccinere før 12. uge.
Marina

Jeg har diskuteret vacciner med min dyrlæge Stig Felballe. Hans oplevelse er at klinikken ser flere virus katte efter udstillingerne når de er vaccineret med Pure vax- så den bruger jeg kun til katte der er fuldt vaccineret og jeg ikke ønsker skal have kattesygedelen

Det skal ikke forstås sådan at kattene bliver smittet på udstillingen, men at de har virus med hjemmefra og stressen får den til at blusse op.

Skal man ned og vaccinere så tidlig som i 6 ugers alderen og for sin sag også 8 uger, mener jeg man skal tage sin katterisituation op til overvejelse. Den sidste basis vaccine skal gives omkring 16 ugers alderen - så jo tidligere jo flere vacciner med hvad det medfører.

12 ugers alderen for sunde og raske killinger lyder rigtig fornuftig for den første vaccine.

Hejsa

Min dyrlæge anbefaler at vaccinere når killingerne er ca. 10 uger og igen 4 uger efter. Så det følger jeg med killinger som vokser op her

MVH
Gitte

Jeg har diskuteret vacciner med min dyrlæge Stig Felballe. Hans oplevelse er at klinikken ser flere virus katte efter udstillingerne når de er vaccineret med Pure vax- så den bruger jeg kun til katte der er fuldt vaccineret og jeg ikke ønsker skal have kattesygedelen

Det skal ikke forstås sådan at kattene bliver smittet på udstillingen, men at de har virus med hjemmefra og stressen får den til at blusse op.

Skal man ned og vaccinere så tidlig som i 6 ugers alderen og for sin sag også 8 uger, mener jeg man skal tage sin katterisituation op til overvejelse. Den sidste basis vaccine skal gives omkring 16 ugers alderen - så jo tidligere jo flere vacciner med hvad det medfører.

12 ugers alderen for sunde og raske killinger lyder rigtig fornuftig for den første vaccine.[/quote]

Ingen tvivl om at har man et katteri hvor det er nødvendigt at vaccinere ved seks uger at man skal tage nogle ting til revision. Jeg gav det bare som en info at muligheden for det er der i henhold til hvad der bliver oplyst ang. vaccineprogrammer. Det samme gælder 8 ugers vaccine. Muligheden for det er der, selvom det kan være ligeså godt at vaccinere ved 10-11-12 uger.
Nogle opdrættere sender f.eks. deres killinger ud ved 12 uger. Der synes jeg ikke det er hensigtsmæssigt at killingerne er vaccineret to dage før. Selvom jeg desærre har hørt det.
Så det er altid et vurderingsspørgsmål hvad som er rigtig/ forkert i den enkelte sammenhæng.

Marina