Vaccinering, ormekur og øretattoo vs chip?

Hej allesammen !

Lige lidt flere spørgsmål ! :slight_smile:

Kærestens og mine to guldklumper var 12 uger på den dag vi fik dem (i lørdags) og de er ikke vaccinerede, fået ormekur eller andet. Jeg beder venligst om ikke at ‘angribes’ for meget for at købe fra et sted hvor dette ikke er en selvfølge, vi faldt simpelthen for de to og endte med at beslutte at det måtte vi jo så tage “konsekvensen” for og selv få ordnet, vores eget valg og det kommer vi så forhåbentligt ikke til at fortryde. Men det er egentlig også ligemeget, jeg har bare lige lidt spørgsmål i den anledning jeg håber i skønne mennesker kan hjælpe med… :slight_smile:

Ifølge dyrenes beskyttelse skal de vaccineres i deres 12-leveuge, igen i den 16, og derefter årligt. Det er korrekt ikke? Altså, det er sådan foregår for en kat? :slight_smile: For så skal jeg jo til at have ringet til dyrlægen ! :slight_smile: Og så spørger jeg af nysgerrighed, hvad er det egentlig for sygdomme de vaccineres for? Og kan de ligesom mennesker godt blive lidt “syge” af selve vaccinen i et par dage? Og endelig, hvad ligger prisen cirka på for en vaccine af et stk kat?

Derudover, så er der det med ormekuren… Den er jo receptlig, så skal jeg vel bare snakke med dyrlægen om når jeg er ude for at få dem vaccineret, men nu er det jo vi jo også selv har heste, og de fik altid før ‘jævnligt’ ormekure (vi snakker også inden de var receptlige) men så var det noget med man fandt ud af det ikke helt var sundt de fik det når de egentlig ikke havde orm + mange misbrugte det, så de endte på recept osv(ret mig bare hvis det er forkert, men sådan forstod jeg det fra vores dyrlæge) - og det jeg vil frem til er, skal killingerne overhovedet have dem hvis de ikke viser tegn på at have orm? Og da de to pus her kommer til at være både inde- og ude-katte, er det så en idé de får dem engang imellem derefter?

Og så til sidst… Vi vil meget gerne have dem øremærket/tatoveret, eller chippet, men hvad er “bedst”? Altså hvad har i selv, og hvorfor synes i lige netop dét er det bedste.? Har nemlig haft to hunde med tiden, den ene øretatoveret, den anden chippet, og synes egentlig ikke der har været nogen “forskel” som sådan… Øretatoveringen var dog ikke så tydelig da hunden først var de 12-13 år, så der er en chip måske mere praktisk?

Og hvad er prisen, evt forskellen på de to ?

Fortæl fortæl endelig, jeg spørger bare fordi jeg gerne vil lære ! :slight_smile: :ok:
Og tak på forhånd !

Mvh hilsen en glad katteejer der ligger med to spindene killinger på ryggen, og en snorkende hund ved sin side. :inlove:

Ja, én vaccine og så en til efter de 4-5 uger… Det er uanset alder, men det er er rigtig fint at få det gjort nu her.
Det der bliver vaccineret for at kattesyge (panleupokeni) og katteinfluenza (calici) og bor man i et af risiko områderne, så også katteleukæmi…

Mht ormekur - Har de eller mormis gået ude? Og skal de gå ude fremover? Men ja, snak med dyrlægen, når de er der og hør hvad vedkommende siger…

Altså jeg er klart tilhænger af livrem og seler mht mine… Altså både øretattovering og chip… Men øretattoveringen skal jo laves under narkose, så den er det smartest at få lavet sammen med kastreringen. Chip kan de få samtidig med vaccine…
(der er en god tråd herunder generel diskussion der omhandler det med fordele og ulemper, du kan nok finde den hvis du søger) Edit: eller også kunne jeg: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=9126&highlight=chip

En vaccine/dyrlæge konsultation koster nok ca. 500, +/- 100 kr… det varierer fra dyrlæge til dyrlæge og fra hvor i landet… sjælland er dyrere end jylland typisk
En del dyrlæger giver en vis rabat ved nr. 2 kat.

Du skriver de skal være udekatte, så jeg vil bare anbefale dig at vente med at lukke dem ud til de ER blevet mærket.

Ja, de skal vaccineres nu - og igen om ca 4 uger.
Den årlige vaccination afhænger af, om de er udekatte eller indekatte.

Jeg ville vaccinere dem nu - og når I så skal have revaccineret om 4 uger, så få dem neutraliseret og øremærket samtidig.

Ormekur giver man kun, hvis man har mistanke om orm.

Priserne må du høre hos din dyrlæge - jeg er heldigvis dårlig til at huske dyrlægeudgifter :smiley:

[QUOTE=Nyxen;232617]
Og så til sidst… Vi vil meget gerne have dem øremærket/tatoveret, eller chippet, men hvad er “bedst”? Altså hvad har i selv, og hvorfor synes i lige netop dét er det bedste.? Har nemlig haft to hunde med tiden, den ene øretatoveret, den anden chippet, og synes egentlig ikke der har været nogen “forskel” som sådan… Øretatoveringen var dog ikke så tydelig da hunden først var de 12-13 år, så der er en chip måske mere praktisk?

Og hvad er prisen, evt forskellen på de to ?

Fortæl fortæl endelig, jeg spørger bare fordi jeg gerne vil lære ! :slight_smile: :ok:
Og tak på forhånd !

Mvh hilsen en glad katteejer der ligger med to spindene killinger på ryggen, og en snorkende hund ved sin side. :inlove:[/QUOTE]

hvis de skal være udekatte - så få lavet begge dele… en øretatovering er synlig hvorimod chippen kræver en scanner - tilgengæld kan tatoveringer blive utydelige med tiden…

PS - er de neutraliserede? for hvis ikke - så skynd jer at få det med når de alligevel er til dyrlægen…

Landkatte…helt klart øremærke i blåt/grønt (er tydligere og holder bedre) og skal det være end seler også, så skader en chip ikke:tihi:

Jeg skifter mellem pipetter (mod lopper, orm og flåter) og orme tabletter…pipetter hver 3 mdr…1 april og 1 juli (loppe og flåttid) og så tabletter 1 oktober og 1 januar…alle mine fanger/æder mus…nogle er bare mindre gode til det:tihi: OG SÅ har de orm uanset om vi ser det eller ej…

Jeg vacinere hvert år i marts selvom området er rimelig sygdomsfrit…men man ved aldrig:)

Tusind tak til alle for de gode svar! Jeg skal ind med kærestens hund idag der skal have fjernet nogle sting, hos dem i Sønderborg, og så regner jeg med at få bestilt til kattene så det hele kan blive ordnet ! :wink: :smiley: så tak ! ;D

Jeg ville få dem øremærket, så kan folk se katten har en ejere uden at skulle have den omkring en dyrlæge eller anden person der kan finde en chips.

Min egen skal øremærkes når hun skal neutraliseres engang, lige pt skal hun dog bare blive større først:-)

Jeg kan se du nævner Sønderborg, så jeg vil anbefale dyrlæge Mitchell i Aabenraa - Sønderskov Dyreklinik. Han laver RIGTIG gode øremærker, for han sidder nemlig og tatoverer dem ligesom når vi mennesker skal tatoveres, så det er meget tydeligt - mine dyrlæger her i Odense var meget imponerede over hans arbejde da de så det. Jeg vil fraråde brugen af Gråsten dyreklinik til øremærkning, det er simpelthen så dårligt. Sønderborg kender jeg ikke, men hvis de ikke tatoverer og kun bruger en hulmaskine, så foretrækker jeg stadig Mitchell. Oven i det er han fair med priserne og dygtig :slight_smile:

Mht. mine katte: De katte der er tatoveret hos Mitchell er ikke chippet, men de andre er chippet/eller bliver det ved næste vaccine og tatoveret og killingerne der ikke har været i narkose er chippet.

[quote=Nevadaisy;238271]Jeg kan se du nævner Sønderborg, så jeg vil anbefale dyrlæge Mitchell i Aabenraa - Sønderskov Dyreklinik. Han laver RIGTIG gode øremærker, for han sidder nemlig og tatoverer dem ligesom når vi mennesker skal tatoveres, så det er meget tydeligt - mine dyrlæger her i Odense var meget imponerede over hans arbejde da de så det. Jeg vil fraråde brugen af Gråsten dyreklinik til øremærkning, det er simpelthen så dårligt. Sønderborg kender jeg ikke, men hvis de ikke tatoverer og kun bruger en hulmaskine, så foretrækker jeg stadig Mitchell. Oven i det er han fair med priserne og dygtig :slight_smile:

Mht. mine katte: De katte der er tatoveret hos Mitchell er ikke chippet, men de andre er chippet/eller bliver det ved næste vaccine og tatoveret og killingerne der ikke har været i narkose er chippet.[/quote]

Det er nem’li rigtigt - håndtatovering er meget tydeligere og mere holdbart - desværre er der ikke mange der gør det.

Tillykke med de to små misser.

Alså vaccinen er ikke så dyr det er selve sundhedstjeket der er dyrest.

Jeg går mest ind for øremærkning for hvis katte bliver væk så er man med sikker på at folk kan se at missen har et hjem.