Vådfodder

[quote=Ofelia;306592]Okay :slight_smile:

Så er jeg med. Blev lige nysgerrig og måtte jo lige spørge.[/quote]

ja det er jo det kattegale er til for for at blive kloger … men find en med lav sukker indhold. det er det bedste , du kan se længer op hvad jeg kører med det har mine katte det godt med også for mine råkød også

Tak :slight_smile:

Oprindeligt levede katte af byttedyr, som den fangede. Vandindholdet her er højt - 75-80 procent. Katten ville i naturen få langt det meste af sit behov for vand stillet via føden, og derfor har katten “naturligt” ikke den store tørst. Når vi fodrer med tørfoder med 10 procent væske, ødelægger vi den balance, som den “naturlige” kat har. Det giver mere koncentreret urin, som kan føre til ophobning af struvitsten og nyreproblemer, som alt for tit er dødelige.

Jeg bruger tørfoder, fordi det er praktisk for mig - ikke fordi det er sundt for katten.For at opveje den ringe mængde væske i tørfoderet, blander jeg mere vand i vådfoderet også. Vådfoderet har ellers den perfekte sammensætning med omkring 75-80 procent vand.

Vådfoderet har i øvrigt også den fordel, at det ikke er nødvendigt med kulhydrater i det - som det er i tørfoderet for at holde sammen på briketterne. Katten har ikke brug for kulhydrater, den er en ren kødspiser, og der er en stor forskel på de par procent kkulhydrat, som den indtager fra musens mave til de 20-50 procent, der er i tørfoder. Det er endnu en grund til, at jeg fodrer med vådfoder og råt kød :slight_smile:

mvh. tina

[quote=taina;306726]Oprindeligt levede katte af byttedyr, som den fangede. Vandindholdet her er højt - 75-80 procent. Katten ville i naturen få langt det meste af sit behov for vand stillet via føden, og derfor har katten “naturligt” ikke den store tørst. Når vi fodrer med tørfoder med 10 procent væske, ødelægger vi den balance, som den “naturlige” kat har. Det giver mere koncentreret urin, som kan føre til ophobning af struvitsten og nyreproblemer, som alt for tit er dødelige.

Jeg bruger tørfoder, fordi det er praktisk for mig - ikke fordi det er sundt for katten.For at opveje den ringe mængde væske i tørfoderet, blander jeg mere vand i vådfoderet også. Vådfoderet har ellers den perfekte sammensætning med omkring 75-80 procent vand.

Vådfoderet har i øvrigt også den fordel, at det ikke er nødvendigt med kulhydrater i det - som det er i tørfoderet for at holde sammen på briketterne. Katten har ikke brug for kulhydrater, den er en ren kødspiser, og der er en stor forskel på de par procent kkulhydrat, som den indtager fra musens mave til de 20-50 procent, der er i tørfoder. Det er endnu en grund til, at jeg fodrer med vådfoder og råt kød :slight_smile:

mvh. tina[/quote]
Okay :slight_smile:
Tak.