Vådfoder eller ej?

Jeg synes engang at jeg har hørt at vådfoder ikke var så godt for katte, fordi at de ville sortere tørfodret fra, fordi at vådfodret er lækrest.
(Spørg mig ikke hvor jeg har hørt det henne - for kan ikke huske det. Men mindes at jeg har hørt det!)::øhmm::?

Men efter jeg har læst lidt rundt på forummet her, så kan jeg se at mange af jer køber vådfoder til jeres mislinger.

Så nu vil jeg høre hvad jeres meninger med med vådfoder og hvordan i fodre med det?

Er det som “snack”, eller er det noget i blander op med tørfodret?
Og… Hvor tit fodre i med det?:slight_smile:

Kom gerne med alle jeres gode råd, det er min første egen kat, så der er nogle ting jeg lige skal have på plads inden min lille hun killing kommer hjem :ups::hjerte:

Mine har tørfoder til at stå hele døgnet rundt.
Jeg giver dem vådfoder 1-2 gange dagligt og hælder ekstra vand over (et råd jeg har fået, da min den mindste har haft et par blærebetændelser)
Jeg giver dem også daggamle kyllinger, men det er mere som snack og ikke hver dag :wink:

Man har jo fundet ud af, at katte der udelukkende lever af tørkost, hyppigere får blære problemer med både blærebetændelse og/eller urinvejssten mm, ved at fodre katten vådt eller råt, så kommer der mere væske i systemet som dermed lettere får skyllet deres urinvejssystem i gennem, herunder også deres nyrer, da manglende væske i tørkost også kan sætte sig til problemer med nyrerne…

Ernæringsmæssigt er der klart mere guf i tørfoderet mht vitaminer, mineraler oa og de skal spise MEGET vådfoder før end de overhoved kan komme op i niveau med tørfoderet…

Mine får ca 200 gr vådfoder om dagen - en pose om morgenen og en pose om aftenen. Tørfoder står altid fremme. Derud over har jeg flere vandskåle stående rundt omkring, som lokker en ekstra tår vand ned…da det primært handler om væske.

Råt kød bryder de sig ikke om - hverken fars, strimler, kyllingelår eller andet.

Når du får din kat hjem, skal du starte med at gøre, som opdrætter/tidligere ejer har gjort. Så risikerer du ikke dårlig mave pga ændringer der.

Jeg har tørfoder stående fremme altid.
Vådfoder, råt, kogt kylling og lign får de 2 gange dagligt.

Nogle katte venter til det våde, fordi de ikke gider tørfoder - andre af mine katte står og spiser tørfoder mens jeg hælder vådfoder op.

Men der er ingen tvivl om, at din kat vil have godt af vådfoder :slight_smile:

Foder - vil du sikkert opdage - kan være lidt af en religionssag med mange forskellige meninger. Det følgende er derfor bare mine holdning og mine erfaringer.

For det første havde jeg en kat, som til enhver tid ville vælge vådfoderet fra, hvis hun kunne få tørfoder i stedet, så jeg tror, det kommer meget an på katten. For det andet er der efter min mening ikke noget galt med at fodre katten med vådfoder.

Væske er godt for katten, der ikke altid er god til at drikke nok selv, og den skal drikke meget, hvis den får tørfoder. Væske er desuden godt til at forebygge de urinvejssygdomme, som mange katte har en tendens til at få. Så jeg ville ikke se det som noget problem, hvis mine katte valgte tørfoderet fra til fordel for vådfoder.

De to katte, jeg har nu, får hovedsageligt vådfoder, den ene også en del råt foder (oksefars, oksekød, kyllingelår m.m.), mens de dog også altid har tørfoder, som de kan spise af, hvis de har lyst til det.

Af vådfoder får de Lux fra Aldi (billigt og godt), Bozita og Feline Porta 21 (som begge dele købes på zooplus.de).

Det er godt for katten også at fodre med vådfoder, da det indeholder en masse væske - og mange katte er dårlige til selv at drikke nok vand (hvilket kan resultere i nyre- og urinvejsproblemer på længere sigt). Derfor er det faktisk særligt vigtigt at give sin kat vådfoder under hedebølger og i varme perioder om sommeren generelt. I disse perioder kan man give katten vådfoder hver dag, men resten af året nøjes jeg selv med et par gange ugentligt, og så er der ellers tørkost og vand ad libitum.

Men vådfoderet skal være af god kvalitet, dvs. med højt kødindhold. Mærker som Hill’s og Royal Canin er gode. Også andre mærker, der fås i dyrhandlen eller hos dyrlægen er gode. Undgå derimod at købe vådfoder i supermarkeder, som f.eks.Whiskas. Dog har jeg hørt, at Aldi skulle have vådfoder af ok kvalitet.

Jeg ville ikke blande det op med tørfoderet, da det gør tørfoderet vådt, og det er jo ikke meningen. Katten skal også bruge sine tænder, og det er tørfoderet godt til.

Jeg har i øvrigt også altid to vandskåle stående med frisk vand. Èn ved siden af madskålen i køkkenet, og én på en reol i stuen. Sjovt nok drikker min kat altid kun af skålen i stuen, så vidt jeg har set - men tør alligevel ikke at fjerne den ved siden af maden, da jeg selv synes det virker naturligt at have vand der. Men jeg tror godt, han kan lide, at skålen er lidt oppe i højden (han foretrækker faktisk allerhelst at drikke af menneskers vandglas :cool2:), og at den er nem at komme til - så man ikke skal bevæge sig heeeeele vejen ud i køkkenet for at få en tår vand! :stuck_out_tongue:

Det var et lille sidespring - og så alligevel ikke - for vådfoder handler primært om at sørge for at katten får nok væske!

Tak for jeres svar :slight_smile:

og jeg vidste faktisk slet ikke at katte måtte få råt kød… (Ja, der er meget at lære endnu) Hihi…

Nå, dvs. at vådfoder er en god idé også råt kød… Er det alt råt kød? Hvad med fisk, laks, rejer, osv. Må de også gerne få det?

(Jeg ved godt at jeg skal starte med det foder jeg får hjem fra opdrætter, også stille og roligt skal vænne hende til det foder som jeg vil fodre hende med, så vi ikke risikere dårlig mave) :slight_smile:

Her giver jeg dem vådfoder 3-6 gange om dagen,alt efter hvor hurtigt de har spist det andet :slight_smile:

[QUOTE=Christine S;620274]Det er godt for katten også at fodre med vådfoder, da det indeholder en masse væske - og mange katte er dårlige til selv at drikke nok vand (hvilket kan resultere i nyre- og urinvejsproblemer på længere sigt). Derfor er det faktisk særligt vigtigt at give sin kat vådfoder under hedebølger og i varme perioder om sommeren generelt. I disse perioder kan man give katten vådfoder hver dag, men resten af året nøjes jeg selv med et par gange ugentligt, og så er der ellers tørkost og vand ad libitum.

Men vådfoderet skal være af god kvalitet, dvs. med højt kødindhold. Mærker som Hill’s og Royal Canin er gode. Også andre mærker, der fås i dyrhandlen eller hos dyrlægen er gode. Undgå derimod at købe vådfoder i supermarkeder, som f.eks.Whiskas. Dog har jeg hørt, at Aldi skulle have vådfoder af ok kvalitet.

Jeg ville ikke blande det op med tørfoderet, da det gør tørfoderet vådt, og det er jo ikke meningen. Katten skal også bruge sine tænder, og det er tørfoderet godt til.

Jeg har i øvrigt også altid to vandskåle stående med frisk vand. Èn ved siden af madskålen i køkkenet, og én på en reol i stuen. Sjovt nok drikker min kat altid kun af skålen i stuen, så vidt jeg har set - men tør alligevel ikke at fjerne den ved siden af maden, da jeg selv synes det virker naturligt at have vand der. Men jeg tror godt, han kan lide, at skålen er lidt oppe i højden (han foretrækker faktisk allerhelst at drikke af menneskers vandglas :cool2:), og at den er nem at komme til - så man ikke skal bevæge sig heeeeele vejen ud i køkkenet for at få en tår vand! :stuck_out_tongue:

Det var et lille sidespring - og så alligevel ikke - for vådfoder handler primært om at sørge for at katten får nok væske![/QUOTE]
Ang. at dine katte drikker af skålen i stuen - Så har jeg været på et seminar, hvor flere af forelæserne udtalte, at katte i naturen ikke har vand og mad ved siden af hinanden og derfor gerne vil have disse to ting adskilt i hjemmet også :wink:
Efter jeg flyttede vandet fra maden, drikker mine meget mere, end de gjorde inden da :wink:

[QUOTE=xanniesofie;620276]Tak for jeres svar :slight_smile:

og jeg vidste faktisk slet ikke at katte måtte få råt kød… (Ja, der er meget at lære endnu) Hihi…

Nå, dvs. at vådfoder er en god idé også råt kød… Er det alt råt kød? Hvad med fisk, laks, rejer, osv. Må de også gerne få det?

(Jeg ved godt at jeg skal starte med det foder jeg får hjem fra opdrætter, også stille og roligt skal vænne hende til det foder som jeg vil fodre hende med, så vi ikke risikere dårlig mave) :)[/QUOTE]
Jeg fodrer endnu ikke med råt, men jeg ved at rejer ikke er godt for katte i store mængder, men jeg bruger det som en lille godbid engang imellem, hvis vi får en rejemad og det gælder også tun i vand :wink:

Tak for jeres uddybende svar :slight_smile:

Det fik da lige vendt min mistanke om det. Hi hi.

Nå, men er det alt råt kød de må få? Hvad med fisk - laks, rejer, tun osv. Må de også gerne få det?
(Selvfølgelig i små mængder)

Super duper :slight_smile: så ved jeg da det…

[QUOTE=Helene;620264]Man har jo fundet ud af, at katte der udelukkende lever af tørkost, hyppigere får blære problemer med både blærebetændelse og/eller urinvejssten mm, ved at fodre katten vådt eller råt, så kommer der mere væske i systemet som dermed lettere får skyllet deres urinvejssystem i gennem, herunder også deres nyrer, da manglende væske i tørkost også kan sætte sig til problemer med nyrerne…

Ernæringsmæssigt er der klart mere guf i tørfoderet mht vitaminer, mineraler oa og de skal spise MEGET vådfoder før end de overhoved kan komme op i niveau med tørfoderet…

Mine får ca 200 gr vådfoder om dagen - en pose om morgenen og en pose om aftenen. Tørfoder står altid fremme. Derud over har jeg flere vandskåle stående rundt omkring, som lokker en ekstra tår vand ned…da det primært handler om væske.

Råt kød bryder de sig ikke om - hverken fars, strimler, kyllingelår eller andet.[/QUOTE]

Øhhh Helene, mener du godt nok at det er ‘sundere’ rent ernæringsmæssigt ( vitaminer / mineraler osv ) med tørfoder fremfor vådmad ?..Det er jeg IKKE enig i, der er sandelig tilsat alle de vigtige vitaminer / mineraler og taurin i vådmad osse. Og når man medregner de skavanker tørfoder ‘kan’ medføre, hvis uheldet er ude, hvilke ikke er sjældent, så anbefaler jeg langt hellere at fodre med MASSER af vådt og minimalt med tørt …Synes altid vi skal have i tankerne at katte er rovdyr, og derfor skal fodres så tæt på det naturlige som man kan komme. En kats tænder og fordøjelse er skabt til at rive og flå kød ( derfor er det så godt med noget råt kød og fisk )

jeg har altid tørfoder fremme FP 21 grain free

og mine 7 deler 800 g vådfoder om dagen med ekstra vand på

derudover har de vandskåle 3 steder - men aldrig samme sted som maden - så drikker de mere

snack er rejer, ostepasta og tørrede kødstrimler…

men jo mere vådt du kan få i din nye mis - jo bedre :slight_smile: da mine var killinger fik de 200 g vådt hver om DAGEN :what: - jeg troede de ville springe på midten - men det regulerer sig… nu får de knap det halve :slight_smile:

de må sådan set få al rå fisk, men sørg for at den har været frosset efter sushi standard hvis du giver dem rå fisk for så risikerer du ikke at de får en grim parasit (den dør ved minus 20 grader)

TIllykke med din nye misling

[QUOTE=Battlestar;620303]jeg har altid tørfoder fremme FP 21 grain free

og mine 7 deler 800 g vådfoder om dagen med ekstra vand på

derudover har de vandskåle 3 steder - men aldrig samme sted som maden - så drikker de mere

snack er rejer, ostepasta og tørrede kødstrimler…

men jo mere vådt du kan få i din nye mis - jo bedre :slight_smile: da mine var killinger fik de 200 g vådt hver om DAGEN :what: - jeg troede de ville springe på midten - men det regulerer sig… nu får de knap det halve :slight_smile:

de må sådan set få al rå fisk, men sørg for at den har været frosset efter sushi standard hvis du giver dem rå fisk for så risikerer du ikke at de får en grim parasit (den dør ved minus 20 grader)

TIllykke med din nye misling[/QUOTE]

Mange tak for dit svar :slight_smile:

Hvad er ostepasta?

Det vil jeg huske, men jeg ved faktisk ikke om opdrætteren fodre med vådfoder, men det tjekker jeg op på.
Men hvis hun ikke gør, hvordan vænner jeg så hendes mave til at pludselig at spise det? - uden vi risikere dårlig mave, det ville være synd :frowning:

Dejligt med alle de gode råd, også det med fisken :slight_smile:

Her i huset har vi tøfoder stående hele tiden og tre gange om dagen får han frisk vådfoder (porta21) og Tøffe spiser både tørt og vådt hver gang han spiser, han kan så godt lide den mad han får for tiden, her står den ene vandskål ved maden den anden ude i løbegården, han drikker fint begge steder.

Du vil helt sikkert fortsat kunne møde mange dyrlæger, som udtaler sig meget bestemt om, at vådfoder er dårligt - at der ingen næring er i det, fordi det indeholder 80% vand - og at tørfoder er det eneste rigtige at fodre med.
OG at det eneste rigtige at fodre med selvfølgelig er danske dyrlægers eget fodermærke, Vetpro, hvori de 3 første ingredienser er ris, byg og majs… :thumbdown:

De få timers undervisning, som dyrlægestuderende har under studiet, i ernæringslære for katte, der er underviserne repræsentanter fra de store tørfoder firmaer - hvis største interesse er at sælge deres egne produkter, og ikke at tage udgangspunkt i, hvad der faktisk er det rigtige for katten :dokdok:

Katte er obligate kødædere - dvs. at de behøver kød for at overleve. Deres mavetarmsystem har særdeles svært ved at omsætte større grad af kulhydrater.
Endvidere er katten fra naturens side et ørkendyr, som indtager hovedparten af sit væskebehov direkte gennem sine byttedyr - byttedyr som fra naturens side har et væskeindhold på ca. 70%.
Deres naturlige tørstcenter i hjernen er derfor dårligt udviklet - og dvs at mange katte kan have svært ved at føle tørst, hvis de ikke får tilstrækkeligt tilført væske.

Mange tørfoderprodukter har til sammenligning et væskeindhold på 5-10%.
Og med udgangspunkt i kattens dårligt fungerende tørstcenter i hjernen - så går en del katte, som fodres udelukkende med tørt - rundt i en kronisk tilstand af dehydrering. Dette kan være årsag til sygdom ifa. blærebetændelser, blæresten, nyresygdom o.lign. Og blæresten, som sætter sig fast i kattens meget smalle urinrør (især hankatte) og giver afløbsstop - det bliver indenfor få timer svært livstruende…

Gennem de senere år er flere og flere blevet opmærksomme på disse kedelige følgevirkninger af tørfoderet - og deraf den stigende tendens til anbefalinger af, at man dagligt giver katten vådfoder - evt. med ekstra væske, for at sikre et tilstrækkeligt væskeindtag.
Andre går så vidt at anbefale ren vådfoder eller rådt; http://www.catinfo.org/docs/FEEDING%20YOUR%20CAT%208-10%20Long%202-12-10.pdf

Mht. råfodring, så kan man sagtens give noget råt kød som tilskud, såfremt man generelt ikke overstiger 1/5 af den daglige fodermængde.
Såfremt man giver større mængder end det, så er det vigtigt at man tænker over calcium/phosphor balancen i det man giver.
En kat kan ikke bare leve af råt kød alene - men kræver også et calciumindhold (knogle) i foderet. Rent muskelkød har et særdeles højt phosphorindhold - og såfremt det ikke bliver afbalanceret af et calciumindhold, så vil phosphor’et trække kalk ud fra knoglerne og man risikerer at katten på længere sigt udvikler knogleskørhed.
Har man ikke mod på at sætte sig ind i den videnskab, som råfodring i større mængder kræver, så er det muligt at få mineralblandinger, som kan tilsættes råt muskelkød, så foderet bliver afbalanceret: Feliway, FURminator, Cat Care & Cat Health| Shop online at zooplus

Mht. hvordan jeg selv fodrer, så har jeg selv for nogle år tilbage mistet en kat grundet recidiverende problemer med urinsten, - og jeg er af den årsag nærmest paranoid med at få tilstrækkelig væske i den flok jeg har idag.

Mine får kvalitetsvådfoder (og råfoder) i de mængder, som de kan spise.
Vådfoder bestående af kød/mineraler/vitaminer - dvs. ingen kulhydrater, ingen sukker. Eksempler er Bozita, Cosma, Lux (sidstnævnte kan købes i Aldi).
Råfoderet er afbalanceret udfra en ugeplan - dvs. indhold af knogle/organer/vitaminer i afbalancerede forhold. Det er dog ikke alle i flokken som spiser af det rå, så derfor sørger jeg altid for, at der er tilstrækkeligt med vådfoder.

Af tørfoder bruger jeg Orijen eller Feline Porta Grain-Free - begge har højt kødindhold (80%).
Mine har ikke længere tørfoder ad libitum - for har de det, så foretrækker nogle af kattene klart tørfoderet og spiser næsten ikke noget vådt.
Istedet får de serveret tørfoder 2 gange dagligt - i en målestok, så det samlet dækker ½ af deres daglige kaloriebehov, - resten må de så spise sig til i det våde (eller rå). På den måde forsøger jeg at sikre, at de får et optimalt væskeindtag.

Men som Ingrid (Galath) så rigtigt skriver, så er fodring i høj grad et spørgsmål om religion - der er ikke nogen endegyldige facitlister - og hvad nogle katte kan trives på, det kan andre katte absolut ikke.
Så ovenstående er min måde at gøre tingene på - det fungerer her - men som sagt er det ikke sikkert at det fungerer andetsteds :stuck_out_tongue:

Jamen jeg er enig i faktisk alt, der er skrevet :slight_smile: Og stort tilkykke med din helt egen kat… :slight_smile:

Ville bare lige sige, at det virkelig godt kan betale sig at købe foder på www.zooplus.com / www.zooplus.de ! Der er mange penge at spare.

Min kat har tørfoder (Feline Porta 21 Gran Free/Sensible) stående fremme altid, samt vandskåle flere steder. Derudover får han som minimum 100g. vådfoder hver dag… Jeg går efter vådfoder uden korn og sukker i :slight_smile: Det er bl.a. Aldi’s billige “LUX”, som andre anbefaler. Og det er Feline Porta21, Cosma, Applaws, Bozita m.fl. som jeg køber via zooplus. Tit foretrækker katte en bestemt type vådfoder…jeg tror ofte, det er konsistensen der er afgørene. Min kan ikke lide dem, hvor det er klumper i gelé…og så er han ikke så meget for kylling/kalkun/kanin, med mindre det er blandet med noget andet :wink: Han får sit vådfoder lige inden vi går i seng om aftenen, og så fjerner vi skålen når vi står op om morgenen…der har han somregel spist op. Han får det serveret med ca. 1 dl (kogt) vand over, som han lapper i sit med største velbehag. Det må selvfølgelig ikke være så varmt ved servering, at katten brænder sig :slight_smile:

Som ekstra forkælelse får han lidt råt ind imellem. Hvis vi fx. laver noget med oksefars til aftensmad, får han lidt af det (råt). Eller en æggeblomme, hvis jeg lige står og skal bruge vidden. Han kan også godt lide lidt torskerogn, når vi får det. Og tun på dåse, som de fleste andre katte :slight_smile:

[QUOTE=Churchtown;620333]Du vil helt sikkert fortsat kunne møde mange dyrlæger, som udtaler sig meget bestemt om, at vådfoder er dårligt - at der ingen næring er i det, fordi det indeholder 80% vand - og at tørfoder er det eneste rigtige at fodre med.
OG at det eneste rigtige at fodre med selvfølgelig er danske dyrlægers eget fodermærke, Vetpro, hvori de 3 første ingredienser er ris, byg og majs… :thumbdown:

De få timers undervisning, som dyrlægestuderende har under studiet, i ernæringslære for katte, der er underviserne repræsentanter fra de store tørfoder firmaer - hvis største interesse er at sælge deres egne produkter, og ikke at tage udgangspunkt i, hvad der faktisk er det rigtige for katten :dokdok:

Katte er obligate kødædere - dvs. at de behøver kød for at overleve. Deres mavetarmsystem har særdeles svært ved at omsætte større grad af kulhydrater.
Endvidere er katten fra naturens side et ørkendyr, som indtager hovedparten af sit væskebehov direkte gennem sine byttedyr - byttedyr som fra naturens side har et væskeindhold på ca. 70%.
Deres naturlige tørstcenter i hjernen er derfor dårligt udviklet - og dvs at mange katte kan have svært ved at føle tørst, hvis de ikke får tilstrækkeligt tilført væske.

Mange tørfoderprodukter har til sammenligning et væskeindhold på 5-10%.
Og med udgangspunkt i kattens dårligt fungerende tørstcenter i hjernen - så går en del katte, som fodres udelukkende med tørt - rundt i en kronisk tilstand af dehydrering. Dette kan være årsag til sygdom ifa. blærebetændelser, blæresten, nyresygdom o.lign. Og blæresten, som sætter sig fast i kattens meget smalle urinrør (især hankatte) og giver afløbsstop - det bliver indenfor få timer svært livstruende…

Gennem de senere år er flere og flere blevet opmærksomme på disse kedelige følgevirkninger af tørfoderet - og deraf den stigende tendens til anbefalinger af, at man dagligt giver katten vådfoder - evt. med ekstra væske, for at sikre et tilstrækkeligt væskeindtag.
Andre går så vidt at anbefale ren vådfoder eller rådt; http://www.catinfo.org/docs/FEEDING%20YOUR%20CAT%208-10%20Long%202-12-10.pdf

Mht. råfodring, så kan man sagtens give noget råt kød som tilskud, såfremt man generelt ikke overstiger 1/5 af den daglige fodermængde.
Såfremt man giver større mængder end det, så er det vigtigt at man tænker over calcium/phosphor balancen i det man giver.
En kat kan ikke bare leve af råt kød alene - men kræver også et calciumindhold (knogle) i foderet. Rent muskelkød har et særdeles højt phosphorindhold - og såfremt det ikke bliver afbalanceret af et calciumindhold, så vil phosphor’et trække kalk ud fra knoglerne og man risikerer at katten på længere sigt udvikler knogleskørhed.
Har man ikke mod på at sætte sig ind i den videnskab, som råfodring i større mængder kræver, så er det muligt at få mineralblandinger, som kan tilsættes råt muskelkød, så foderet bliver afbalanceret: http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/cat_health/multivitamins_minerals/155860[/QUOTE]

Hold da helt ferie… :slight_smile: Sikke alt det jeg lære idag…
Mange tak for dit meget uddybende svar, det kan jeg i hvertfald bruge til noget! :slight_smile: