Vådfoder gram pr dag?

Jeg har i de 5 år jeg har haft katte, primært fodret med tørkost og vådfoder var den ekstra lækkerbisken til aftensmad. Men jeg kan læse at rigtig mange giver kattene vådfoder som det primære. Jeg har næsten hver aften givet dem hvad der nok svarer til 1½ spsk Whiskas vådfoder. Jeg er godt klar over at Whiskas ikke er det bedste vådfoder, men Missemanden elsker det. Jeg har prøvet andre mærker men der SKAL være meget sovs ved, ellers gider de det ikke.
Hvis jeg skal til at fodre primært med vådt, vil jeg prøve at finde nogle andre mærker som er sundere. Som tørkost får de RC fit.

Men mit spørgsmål er hvor mange gram vådfoder giver i om dagen, evt fordelt over X antal gange.

Lige lidt info:
Missemanden 5 år gammel, ser overvægtig ud. Men har lige vejet ham og han vejer 4,5 kg, hvilket er det samme han vejede i sommers, hvor han så fin slank ud. Men han har helt klart meget tydelige kastratdelle. (Han er kastereret)

Mysli er 2 år gammel og ser slank og fin ud. Myslig drikker kun væsken i vådfoderet, han gider ikke spise kødet (så det når Missemanden ofte at få hugget i sig). Mys ser fin og slank ud og vejer ca 4,2 kg. Mysli er helt klart også den mest aktive, specielt her om vinteren, hvor Missemanden foretrækker blot at glo ud af vinduet.

Nu har jeg mange katte, men hver kat får 4 gange dagligt hvad der svarer til en halv foliepose med vådkost. Herudover får de kogt kylling, hakket oksekød, eller fisk.

Tørfoder har de stående i 5 forskellige varianter til fri bruge døgnet rundt.

Jeg giver vådkost morgen og aften. De deler en dåse af gangen (7katte), så de får ca. 100gram hver.

Min får ca 70 gr vådfoder om aftenen inden jeg går i seng, for at at han spiser det, skal jeg fjerne tørkosten.

Om han får nok af det våde, eller burde have mere, ved jeg ikke en brik om.

Men han vejer ca 2400 gr og er 14 uger.

Hvor meget vådmad mine får og spiser hver især, er svært at sige men de får hvad de vil have og så meget de vil…det er jo ikke store portioner de spiser af gangen…eksempelvis Lucky, han spiser ca. 25-50g vådmad af gangen og det gør han 10-20 gange om dagen alt efter om jeg er på arbejde eller ej.

Jeg har ingen katte der forsluger sig hverken af vådt, råt eller tørt og kun 1, som er overvægtig og det har hun nu været i snart 12 år, så fred være med det:)

Mine 6 katte spiser samlet omkring 400 g om dagen (en dåse LUX) … nogle dage når jeg at åbne dåse nr. 2, men det er ikke ret tit.

jeg gør nøjagtig det samme

2 * 400 gram - en dåse morgen og en dåse aften så mine 7 pelstotter får lidt over 100g hver pr dag

ingen af dem vejer det mindste for meget

Jeg har 4 katte og de deler en dåse lux om dagen :slight_smile:

Men men - to af dem spiser max 50-70 gram, også guffer de sidste to resten.

Nogen dage åbner vi to - fx om sommeren, for at de får ekstra væske. De kan sagtens spise det - de ELSKER det :slight_smile:

Kastratdelle har intet med overvægt at gøre.

M.h.t. vådfoder, så er hovedreglen den, at “mængdebehovet” for en voksen kat på ca 4 kilo ligger på ca 400 gram om dagen såfremt den kun får vådfoder.

Og den mængde svarer faktisk kun til ca 60-70 gram tørfoder, hvilket skyldes det meget begrænsede væskeindhold i tørfoder…væske som kattene ellers har behov for.

Undskyld jeg hive denne gamle tråd frem men har lige et spørgsmål :slight_smile:

Vores katte har fri adgang til tørkost (vi er for en måned siden skiftet fra RC over til Orijen) og jeg vil gerne give dem et dagligt måltid vådkost ved siden af. Hvor meget bør de max få af vådkost når de samtidig har fri adgang til tørkost?

Det drejer sig om 4 katte; en norsk skovkat hun på knap 9 år, en maine coon hun på 5, og 2 huskatte på hhv. 5 år (hun) og 6 mdr (han).

[QUOTE=Solsikken;709423]Undskyld jeg hive denne gamle tråd frem men har lige et spørgsmål :slight_smile:

Vores katte har fri adgang til tørkost (vi er for en måned siden skiftet fra RC over til Orijen) og jeg vil gerne give dem et dagligt måltid vådkost ved siden af. Hvor meget bør de max få af vådkost når de samtidig har fri adgang til tørkost?

Det drejer sig om 4 katte; en norsk skovkat hun på knap 9 år, en maine coon hun på 5, og 2 huskatte på hhv. 5 år (hun) og 6 mdr (han).[/QUOTE]

ALT det de kan spise, og gerne så meget at de ikke gider deres tørkost - Det er efter min mening det sundeste for kattene :slight_smile:

Uhm syntes det var en god en at hive frem igen.
Min får 200g våd om dagen og 80 gram tør om dagen er det så for meget alt bliver spist

Det svinger lidt her… De har altid tørfoder til at stå, og så får det vådt morgen+aften. De spiser et sted mellem 400 og 800 g tilsammen dagligt - dvs. 100-200 g hver.

Af vådt bruger jeg primært LUX, FP21, Cosma, Bozita… Har også en gang i mellem Animonda Carny, Applaws, Whiskas Mmmm/Oh so good og Miamor…

Af og til (to gange om ugen ca.) bliver der serveret daggamle kyllinger, kyllingelår, råt oksekød eller rå fisk :slight_smile:

[QUOTE=annejunge04;709437]Uhm syntes det var en god en at hive frem igen.
Min får 200g våd om dagen og 80 gram tør om dagen er det så for meget alt bliver spist[/QUOTE]

Det er nok helt afhængigt af, hvor stor katten er. Hvis den ikke bliver tyk af det, så er det sikkert passende.