Vådfoder til hunde

Hej
Jeg har gået og tænkt over om det også er vigtigt for hunde at få vådfoder, ligesom det er vigtigt for katten.
Og i såfald hvor meget?

Lige nu får Probie hver morgen ca. 400gram vådkost, derudover har han sin tørkost, kødben, masser af vand og så lidt rester fra aftensmaden.

Den smule jeg kender til hunde, er at de er meget bedre end katte til at få drukket ved siden af. Men mon ikke hunde også har vældig godt af vådt og råt :slight_smile:

Det er jo også min indflydelse, altså at hunde har godt af det. Vand får han vidst nok af, vi fylder ca. 4liter i hans skål hver dag :slight_smile:

Bamse, får ikke vådfoder. (Han gider nemlig ike spise tørt efter ><, og tigger og piver for at få mere).
Tilgengæld giver jeg rå ben hver anden dag. (mindst 2 gange om ugen)
Han får simpelthen så lækker pels af det. Han drikker vand, meget mere en misserne. Så tror bare det er for hyggen skyld man giver råt/vådfoder. Medmindre man BARF’er

Vådfoder skal hunde ikke have alt for meget af. De har større tildens til tyndskid end katte. (Min erfaring)

Det er yderst sjældent at vores hunde får det. Og det er kun lige som en lille forkælelse :slight_smile:

Og ja, Bamse har altid tynd mave efter (aldi / netto) vådfoder. Men køber jeg dyrt bio et eller andet vådfoder, er det bare i så åh godt:) Vi forkæler kun med det, også får han råt / lever :slight_smile:

Der er ikke meget vådfoder til hunde vores gider at spise, jeg har prøvet mange mærker.
Men de spiser råt sammen med kattene og det er de vilde med… også kyllingeben får de, altså rå og de passer godt i størrelsen til en chihuahua:thumbup:
Hilsen Lisbeth

[quote=Natascha;507023]Vådfoder skal hunde ikke have alt for meget af. De har større tildens til tyndskid end katte. (Min erfaring)

Det er yderst sjældent at vores hunde får det. Og det er kun lige som en lille forkælelse :)[/quote]

Okay, Probie står bare sådan og føler sig snydt om morgenen når kattene får, og fik jo ondt af ham i starten og så er han vænnet til at få vådkost. (købt i maxizoo, den der multi fit, tror jeg den hedder) Ellers bruger vi også Nature en gang imellem.

Og Faktas! Jeg stod en søndag og ville købe Faktas vådfoder til min hund fordi jeg var løbet tør for tørfoder, da en alkoholiseret “bums” fra køen sagde at det skidt måtte jeg aldrig give min hund for det giver tynd mave. Det er meget bedre at give den rugbrød med leverpostej var hans råd som jeg fulgte! :thumbup:
Dejligt at man kan hjælpe og rådgive hinanden på tværs af menneskelige og sociale forskelle :ok:

Jeg kunne ikke drømme om at hælde det ækle skidt i mine hunde!!!
Så hellere give dem en fastedag - hvilket jeg faktisk heller ikke byder mig om!

Mine hunde er råfodrede (barf)… de får hverken vådfoder eller tørkost. Jeg har lidt forarbejdede guffere - som regel tørrede kødstykker, lever eller lignende og så tillader jeg en enkelt slik-ting, nemlig de “kødben” vores bager laver af rugbrød og leverpostej :slight_smile:

Så jeg vil også sige, at hvis man af en eller anden grund skal give noget andet end den der dødkedelige tørkost (og ikke vil give råt), så er et stykke rugbrød med leverpostej et godt bud…

[quote=Ann K;507097]Jeg kunne ikke drømme om at hælde det ækle skidt i mine hunde!!!
Så hellere give dem en fastedag - hvilket jeg faktisk heller ikke byder mig om!

Mine hunde er råfodrede (barf)… de får hverken vådfoder eller tørkost. Jeg har lidt forarbejdede guffere - som regel tørrede kødstykker, lever eller lignende og så tillader jeg en enkelt slik-ting, nemlig de “kødben” vores bager laver af rugbrød og leverpostej :slight_smile:

Så jeg vil også sige, at hvis man af en eller anden grund skal give noget andet end den der dødkedelige tørkost (og ikke vil give råt), så er et stykke rugbrød med leverpostej et godt bud…[/quote]

Lyder som om jeg skal smøre to stk. rugbrød med leverpostej på hver dag :slight_smile:
Nogen speciel leverpostej der er bedst, vi spiser selv den helt billige…

Da jeg havde fået Holly, fik jeg (bagefter) at vide, at hun havde en ekstremt sart mave + pelskløe og kun dårligt nok tålte noget specialtørfoder mod allergi fra dyrlægen + at hun stjal al det af familiens mad, hun kunne.

De første par dage lavede hun da også “remoulade”, kløede sig en del og drak meget, men nu har hendes mave længe været faste, brune pølser og hun klør sig heller ikke mere (end normalt).

Hun har fri adgang til sit tørfoder, Hennes Basic (på laksebasis), og får morgen og aften BARF. (Hennes Basic hjalp også meget på min gamle Rumlepots allergi.)
Men hun får altså også af og til en leverpostejmad, ymer, lidt af min mad (uanset hvad) og rå kødben.

Derimod synes jeg ikke, hun drikker ret meget.

Rugbrødsmadder er SLIK!!!
hvis du vil forkæle dine hunde på daglig basis, så giv dem noget KØD, BEN, BRUSK… altså noget som tilfredsstiller deres rovdyrmaver :slight_smile:
En gang om ugen kan du give et svine/kalvehjerte… få fat i kallun, det er godt til sarte maver… giv gode gnaveben eller fx et (råt naturligvis) kyllingelår…

Allerbedst… begynd at råfodre :slight_smile:
På www.rigtighundemad. giver de en rigtig fin introduktion i hvordan man gør…

Mine hunde fodres en gang i døgnet… råfoderet næsten inhaleres af min ellers så kræsne sheltie - hvilket er den bedste anbefaling jeg overhovedet kan give af hele konceptet :thumbup:

[quote=Ann K;507125]Rugbrødsmadder er SLIK!!!
hvis du vil forkæle dine hunde på daglig basis, så giv dem noget KØD, BEN, BRUSK… altså noget som tilfredsstiller deres rovdyrmaver :slight_smile:
En gang om ugen kan du give et svine/kalvehjerte… få fat i kallun, det er godt til sarte maver… giv gode gnaveben eller fx et (råt naturligvis) kyllingelår…

Allerbedst… begynd at råfodre :slight_smile:
www.rigtighundemad. giver de en rigtig fin introduktion i hvordan man gør…

Mine hunde fodres en gang i døgnet… råfoderet næsten inhaleres af min ellers så kræsne sheltie - hvilket er den bedste anbefaling jeg overhovedet kan give af hele konceptet :thumbup:[/quote]

Har selv overvejer råfodring, men manden gider ikke…

Det er vel ikke ham, der skal have det … eller? :høhø:

øhmm… Nu spørger jeg virkelig dumt…
Hvad er det manden ikke gidr? :slight_smile:
Idag kan al maden købes og det er altså ikke specielt meget hverken dyrere eller billigere end tørkost…
Største problem er at huske at tage mden ud af fryserne om morgnen, så det er optøet til aften eller hvornår man vil fodre…
Man behøver jo ikke ligesom jeg, at tigge sig til praktisk talt alle de mærkelige ting, som man kan få fat i hos slagter og fiskehandler :wink:
At råfodre er ikke mere besværligt end at give tørfoder… men det er så meget mere sundt for ens hund :slight_smile:

[quote=Ann K;507137]øhmm… Nu spørger jeg virkelig dumt…
Hvad er det manden ikke gidr? :slight_smile:
Idag kan al maden købes og det er altså ikke specielt meget hverken dyrere eller billigere end tørkost…
Største problem er at huske at tage mden ud af fryserne om morgnen, så det er optøet til aften eller hvornår man vil fodre…
Man behøver jo ikke ligesom jeg, at tigge sig til praktisk talt alle de mærkelige ting, som man kan få fat i hos slagter og fiskehandler :wink:
At råfodre er ikke mere besværligt end at give tørfoder… men det er så meget mere sundt for ens hund :)[/quote]

Herhjemme er det hans hund og mine katte. Men af en eller anden årsag er det mig der står for al fodring, al indkøb af mad til dyrerne, at lufte hunden, tømme kattebakken (ok mine katte), og opdragelse…

Tror jeg vil glemme at tage maden ud af fryseren - skal have købt en mere til kyller, og så kommer der nok også noget barf-foder i til vovsen :slight_smile:

Hans hund???

Tja… så var det måske en ide, at han begyndte at tage sig af den :smiley:

Undskyld… men sådan har vi altså aldrig skelnet herhjemme…
det er vores dyr… At min mand så ved en del om hunde og jeg en del om katte og at vi derfor deler ansvaret for deres velbefindende, så han sørger for hundene og jeg kattene, er en anden sag.
Men at råfodre var faktisk min ide - og det er mig, der ved mest om, hvordan foderet sammensættes… Min mand havde egentlig ikke så meget at skulle have sagt! Det er nemlig min opgave at fodre hundene - manden er ikke hjemme om eftermiddagen/aftenen/natten :wink:

[quote=Ann K;507152]Hans hund???

Tja… så var det måske en ide, at han begyndte at tage sig af den :smiley:

Undskyld… men sådan har vi altså aldrig skelnet herhjemme…
det er vores dyr… At min mand så ved en del om hunde og jeg en del om katte og at vi derfor deler ansvaret for deres velbefindende, så han sørger for hundene og jeg kattene, er en anden sag.
Men at råfodre var faktisk min ide - og det er mig, der ved mest om, hvordan foderet sammensættes… Min mand havde egentlig ikke så meget at skulle have sagt! Det er nemlig min opgave at fodre hundene - manden er ikke hjemme om eftermiddagen/aftenen/natten ;)[/quote]

:tihi: Måske jeg skal have sat ham på en opgave og komme ud og købe den fryser - bare en lille kummefryser, den er vel stor nok??

… og man behøver partout ikke selv stå og blande. Det kan købes færdigtblandet lige til at tø op og servere.

Det bliver også rutine at tager foder ud af fryseren om aftenen og lægge det til optøning natten over i f.eks. bageovnen (selvfølgelig kold).