Vådfoder til killinger?

Nu har jeg fået mine to små missebørn hjem, 12 uger gamle, 2 kuldbrødre.

Jeg har købt tørkost Fit+Fun Vitamin Power fra MaxiZoo, men jeg har på fornemmelsen, at det ikke er lødigt nok - det var for billigt. Men det var det de havde fået hjemme, og jeg ville helst give dem det samme i første omgang. Det virker, som om de ikke er helt vilde med det, men det er måske bare på grund af flytningen.

Hvad anbefaler I?

I snakker meget her om, at I giver kattene vådfoder. Gælder det også killinger? Og hvilket vådfoder?

Det er mange år siden, jeg har haft katte - har haft newfoundlænder-hunde i 18 år (hvilken forskel). Hundene fik altid lødig tørkost, specielt indkøbt af min hundekennel.

Kærlig hilsen
Kirsten
og Asterix og Obelix :slight_smile:

I dMaxi Zoo kan du købe killinge vådfoder fra f.eks Royal Canin og hill’s
de har også et økologisk produkt, det kan jeg ikke huske hvad hedder

Ja, vådkost gælder også killinger. Men jeg vil dog lige lade dem falde til først, for ikke at risikere noget mavebøvl pga stress og ny foderform :slight_smile: I øvrigt fornuftigt at starte ud med samme mrke. Fit+fun har jeg heler ikke det beste indtryk af, men fortæl evt. hvad indholdsfortegnelsen og evt. tørstof analysen er?

RC og Hills synes jeg generelt heller ikke er godt nok. De har for meget korn og for lidt kød i deres tørkost efter min mening.

Husk dog at når katten får så meget protein som den bør få, så er det ekstra vigtigt at den får det vand den har brug for, og som de ikke drikker af sig selv. :slight_smile: F.eks. vand på tørkosten. Det er nemmest med vand på når man portionsfodrer, og killinger bør få ad libitum. Mine hittekillinger kunne dog foriøvrigt godt lide det, selvom de altid havde alm. tørkost stående.

Det er også godt allerede nu at lære dem at få råt også. F.eks. daggamle kyllinger eller alm. råt kød. Dog igen stille og roligt så deres maver ikke bliver lået i stykker af det. Men råt indimellem giver dem mulighed for at bruge deres tænder rigtigt og renser tænderne, så de ikke udvikler tandsten i samme mængde som uden råt.

Lige i de her dage bliver der fodret med disse slags vådmad;

Hills…c/d og j/d på dåse og Science Plan’s Tender Chunks in gravy portionsposer… stort set elsket af alle:thumbup:

Porta 21…Holistic Cat, Tuna whole meat og Kitten kylling med ris på dåse…er der delte meninger om, pånær tunen som er på alles hitliste:rock:

Yarrah (øko)…Kylling og oksekød på dåse…er der delte meninger om…(tror det er den økologiske Hanne mener:))

Milady…Lidt af hvert i sovs:tihi:…kylling, oksekød, lam osv. i portionsposer…bliver spist af alle med varierende grader af begejstring:høhø:

Og til sidst den uundværlige KiteKat i portionsposer…jeg har katte som mindst vil dø:uha: hvis det ikke bliver serveret et par gange om dagen…OG det SKAL være fisk i gele ellers får jeg blikket:lynogtorden:…såååååå:ups:

Killingevådfoder her i huset er Hill’s Kitten paté, Royal Canin Instinctive stykker i sovs, og Felina Porta Kitten.

da jeg fik mine skiftede jeg til porta 21 vådfoder stille og roligt… missemaver slåes utrolig let ud af kurs så fortvivl ikke hvis de efter foderskifte har tynd mave i et par dage…

men mine 2 første bebser have tørfoder stående fremme til fri afbenyttelse men da de var 16 uger og i voksealderen åd der 400 g FP 21 HVER om dagen… jeg troede jeg ville blive ruineret når de blev store

men det er kun i vokse-alderen… nu har jeg 7 der deler det halve og der er stadig lidt til overs når alle er færdige… give or take hvad det er for en variant…

Men et super vådfoder til killigerne mens de vokser giver dem en rigtig god start :slight_smile: FP 21, hills, bozita, almo nature og lign er fine mærker til formålet

PS: i min barndom opdrættede vi newfoundlændere :slight_smile: jeg kommer fra en kennel… det er verdens dejligste vuffere… der er ikke noget som en Newffer (nuffer) :slight_smile:

Her fodres der med Feline Porta 21 Sensible - Grain Free og Iams Hairball Control af tørfoder.
De får lidt forskelligt vådfoder. For tiden står den på; Bozita i tetra-pak, Porta 21 m. kylling, Felix og Animonda Ocean. Alt sammen indkøbt på www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk :wink:

Foder uden korn helt klart … Orijen , applaws og accana…

Vådfoder . feline porta, almo nature, shiny kat, bozita, cosma thai.

Som bølle mis skriver handel det hele på zooplus men tjek tysk og engelske sider det kan svinge i pris.

[quote=Bølle-missen;456298]Her fodres der med Feline Porta 21 Sensible - Grain Free og Iams Hairball Control af tørfoder.
De får lidt forskelligt vådfoder. For tiden står den på; Bozita i tetra-pak, Porta 21 m. kylling, Felix og Animonda Ocean. Alt sammen indkøbt på www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk ;)[/quote]

Porta 21 m. kylling er den på 23kg?

• og hvad betaler du på det der Zooplus??

Her har jeg altid givet RC killing foder og vådfoder …

[quote=Mona Jensen;456309]Porta 21 m. kylling er den på 23kg?

• og hvad betaler du på det der Zooplus??[/quote]

Altså den Grain Free? Nej, det er 10 kg… På .de koster den 38,99 euro = lige knap 300 kr…
På .co.uk koster den omkring 275 kr./10 kg., hvis man køber tilbudet med 2x10 kg.

Hvad giver du for 23 kg, Mona?

[quote=Bølle-missen;456329]Altså den Grain Free? Nej, det er 10 kg… På .de koster den 38,99 euro = lige knap 300 kr…
På .co.uk koster den omkring 275 kr./10 kg., hvis man køber tilbudet med 2x10 kg.

Hvad giver du for 23 kg, Mona?[/quote]

Louise…jeg betaler kr. 650,- for 23 kg - den uden korn.

Så kan det vist ikke betale sig for dig. Der er jo også fragt oven i. :slight_smile: Så det blive det samme :slight_smile:

Jeg har vist ikke fået sagt tak for jeres svar - har alt for travlt med missebørnene :):slight_smile:

Jeg er endt med en madplan, som jeg vil vise dyrlægen på mandag, hvor de skal vaccineres og tjekkes for første gang (hos mig):

Om morgenen får de lidt A38 (det fik mine hunde og killingerne er glade for det) plus tørfoder med varmt vand (tørfoderet er Royal Canin Kitten 36)

Til frokost tørfoder (tørt)

Til aften vådfoder (Whiskas Junior) med lidt varmt vand i - de deler en pose.

Til nat lidt kattemælk (de elsker det!) og tørfoder (tørt). Findes der en billigere løsning på kattemælk end Whiskas til godt 17 kr. for 2 dl i Brugsen? Det er rent røveri :S

Da de flyttede herhjem for en uge siden, vejede de lidt over 1.600 g - hver.
Nu vejer de hhv. 1.870 gr. og 1.910 gr. Og kattebakken ser normal ud.

Kærlig hilsen
Kirsten, Asterix og Obelix

[quote=ladydenmark;459547]Jeg har vist ikke fået sagt tak for jeres svar - har alt for travlt med missebørnene :):slight_smile:

Jeg er endt med en madplan, som jeg vil vise dyrlægen på mandag, hvor de skal vaccineres og tjekkes for første gang (hos mig):

Om morgenen får de lidt A38 (det fik mine hunde og killingerne er glade for det) plus tørfoder med varmt vand (tørfoderet er Royal Canin Kitten 36)

Til nat lidt kattemælk (de elsker det!) og tørfoder (tørt). Findes der en billigere løsning på kattemælk end Whiskas til godt 17 kr. for 2 dl i Brugsen? Det er rent røveri :S

Kærlig hilsen
Kirsten, Asterix og Obelix[/quote]

Jeg synes det ser rimelig fornuftig ud …Dog ville jeg foretrække at give dem mere vådmad og osse gerne noget råt kød/ fisk eller kylling.

Kattemælken ville jeg skrotte, så hellere give dem noget kaffefløde. Og deres Whiskas vådfoder ville jeg osse skifte ud med noget uden sukker, og som er fuldfoder - Prøv LUX fra Aldi, det er både betydelig billigere og langt bedre. Hvis endelig dine misser skal have whiskas vådmad, så køb den variant som hedder ‘Hmm’ det er uden sukker …Misser har ikke godt af alt det sukker.

Vådmad behøver ikke nødvendigvis være i killinge eller junior udgaven, de kan sagtens klare vådmad til voksen. Royal Canin har iøvrigt en rigtig god killinge pate´som er det rene ‘smums’ får de små pelskugler :slight_smile:

Alice - Enig, men er det dog ikke Mmm som udgaven fra Whiskas uden sukker hedder? :slight_smile:

Jo Eva …Det er Hmm som er uden sukker - Har jeg forklaret mig klodset ? :slight_smile:

Alice - Nej, men jeg skriver Mmm og du Hmm :slight_smile: Altså et M og et H til forskel? Ikke at det gør det helt store, man kan nok godt regne det ud når man står i butikken :slight_smile:

[quote=ladydenmark;459547]Jeg har vist ikke fået sagt tak for jeres svar - har alt for travlt med missebørnene :):slight_smile:

Kærlig hilsen
Kirsten, Asterix og Obelix[/quote]

Forstår jeg dig korrekt når jeg får den opfattelse at du portionsfodre:?..at de ikke har foder til at stå fremme hele tiden, mener jeg…

Har købt Royal canin persian tørfoder til killinger og alm killing vådfoder også fra Royal canin. Fik anbefalet det der hed persian da min killing er en norsk skovkat blanding