Vådfoder?

Jeg synes jeg nu flere steder har læst at vådfoder kan virke forbyggende mht. urinvejsproblemer. Er dette sandt - og ellers fodre i med vådfoder? (Hvor ofte?)
:?

Væske i det hele taget virker forebyggende mod urinvejsproblemer.

Og jo mere væske kattene får jo bedre.
derfor vådfoder anbefales at udgøre mellem det halve og to tredjedele af kattens daglige samlede fodermængde.
Fordi væskeindholdet i vådfoderet er med til at sikre væske nok.

Og vådfoder er ikke bare dåsemad, men også kød af alle slags, altså fisk, kylling og kød.
Gerne kogt og så er kogevandet som regel også et hit.

Bare husk, at kattene ikke må få fiskeben og fjerkræben hvis de er kogte eller stegte.

Tørfoder indeholder kun ca 6-7 % væske og kattes organisme er indrettet sådan, at de oprindeligt lever af byttedyr med et væskeindhold på ca 80 %.
Katte er ikke gode til at drikke nok vand og derfor er der så mange katte der lever af tørfoder, der også mangler væske og det medfører dannelse af urinkrystaller og at nyrerne er alt for belastede hvis de ikke skylles igenem af tilstrækkelig væskemængde.

En kat på ca 4 kilo har et dagligt væskebehov på næsten 3 deciliter…og det er der ikke mange katte der drikker…og derfor er det så vigtigt de får foder med stort væskeindhold

[quote=Felis;384380]Væske i det hele taget virker forebyggende mod urinvejsproblemer.

Og jo mere væske kattene får jo bedre.
derfor vådfoder anbefales at udgøre mellem det halve og to tredjedele af kattens daglige samlede fodermængde.
Fordi væskeindholdet i vådfoderet er med til at sikre væske nok.

Og vådfoder er ikke bare dåsemad, men også kød af alle slags, altså fisk, kylling og kød.
Gerne kogt og så er kogevandet som regel også et hit.

Bare husk, at kattene ikke må få fiskeben og fjerkræben hvis de er kogte eller stegte.

Tørfoder indeholder kun ca 6-7 % væske og kattes organisme er indrettet sådan, at de oprindeligt lever af byttedyr med et væskeindhold på ca 80 %.
Katte er ikke gode til at drikke nok vand og derfor er der så mange katte der lever af tørfoder, der også mangler væske og det medfører dannelse af urinkrystaller og at nyrerne er alt for belastede hvis de ikke skylles igenem af tilstrækkelig væskemængde.

En kat på ca 4 kilo har et dagligt væskebehov på næsten 3 deciliter…og det er der ikke mange katte der drikker…og derfor er det så vigtigt de får foder med stort væskeindhold[/quote]

Charlie vejer 4 kg. og pga. kasteration er han på lightfoder og får 50 gr. pr. dag. Hvor meget vådfoder (dåsemad eller almindelig kød, alt efter hvad vi har) skal han så sådan cirka have per dag? Vil jo gerne forbygge, så han undgår at skulle døje med det :slight_smile:

Hvorfor får han lightfoder? Er han overvægtig?? :?
Vores får ca. 100g hver dagligt. Nogle gange lidt mere andre lidt mindre. Tror sagtens Bernie kunne kværne meget mere.

Jeg ved andre herinde giver så meget de kan spise… :slight_smile:

Jeg ville få ham over - stille og roligt - på en diæt af tørfoder uden kulhydrater (som der altid er meget af i lightfoder) tilsat så meget vådfoder, han gider spise pr. dag og i hvert fald gerne omkring 200 gram :slight_smile:

På den måde hjælper du både mod vægten og mod eventuelle blæreproblemer :thumbup:

[quote=Bølle-missen;384405]Hvorfor får han lightfoder? Er han overvægtig?? :?
Vores får ca. 100g hver dagligt. Nogle gange lidt mere andre lidt mindre. Tror sagtens Bernie kunne kværne meget mere.

Jeg ved andre herinde giver så meget de kan spise… :)[/quote]

Fordi ellers bliver han for tyk.

[quote=Temple Bar;384406]Jeg ville få ham over - stille og roligt - på en diæt af tørfoder uden kulhydrater (som der altid er meget af i lightfoder) tilsat så meget vådfoder, han gider spise pr. dag og i hvert fald gerne omkring 200 gram :slight_smile:

På den måde hjælper du både mod vægten og mod eventuelle blæreproblemer :thumbup:[/quote]
Han får nogle kg. lightfoder med, Hills fra dyrlægen, og det får han altså lov til at spise færdig. Det har han fungeret helt fint på hidtil, men bagefter regner jeg med at køre ham over på Orijen. Men hvor meget vådfoder skal han have pr. dag? For jeg ved at han har problemer med nemt at tage på, så det er nok en dum idé at lade ham spise alt det han kan/vil - hans appetit har jeg hørt skulle være (lidt for) god. :slight_smile:

Hvem siger det ?

Det er altså en skrøne at gå ud fra, at alle kastrerede katte bliver for tykke.

Men derudover er det sådan, at det er mægtig smart med vådfoder og kødprodukter, fordi katten kan spise en meget større mængde, blive mæt og ikke få så meget næring/kalorier netop fordi der er så meget væske i.

Hvis en kat på 4 kilo f.eks. kun spiste vådfoder skulle den have 3-400 gram om dagen.

Og en kat skal altså kunne spise alt det den kan/vil.
Det drejer sig blot om, at give den noget der mætter mere end de meget små mængder tørfoder.

Jeg er enig med dig i, at han skal spise det gamle foder færdigt. Hvis han ikke er vant til stor variation i sit foder, kan han ellers meget nemt risikere dårlig mave og det er ingen tjent med :slight_smile:

Men en kombination af Orijen og godt vådfoder bør sagtens kunne holde ham slank og fin. Jeg har to hankastrater, der har været kastreret siden 14. uge og især den ene har en sund appetit. Han får alt, hvad han vil have og vejer ikke et gram for meget :smiley:

Jeg måler som sådan ikke, hvor meget mine katte spiser - jeg hælder bare op :slight_smile:

Charlie får afmålt foder fordi han ellers bliver for tyk - han er 4 år, så går ud fra at ejeren må kende ham godt nok til at vide at det dur ikke at lade ham spise alt det han vil, og han har tidligere været for tyk fordi han bare spiste. Derfor bliver det nu afmålt, så han holder den slanke linje og bliver mæt. :slight_smile:

At han har tendens til at blive for tyk, kan sagtens hænge sammen med det foder han får nu. Sjovt nok er de fleste lightprodukter fyldt med kulhydrater - og ligesom hos mennesker, er det faktisk noget der feder. Såkaldte “tomme kalorier”.

Vådfoder giver en langt større mæthedsfølelse, eftersom det indeholder en del vand.

Jeg ville starte med at fodre ham med alt det vådfoder han gider spise - og så have tørfoder (fx Orijen) stående ad libitum.

Du kan jo følge hans vægt og kan han ikke selv regulere foderindtaget, kan du så gribe ind der - men lad ham lige selv se om det ikke regulerer sig selv :slight_smile:

Ejeren har garanteret gjort det bedste ud fra de forudsætninger, ejeren nu én gang har haft og det har for hans tidligere inkluderet at give ham lightfoder fyldt med kulhydrater for at han skulle holde vægten.

Der er bare rigtigt mange mennesker, der ikke ved, at kulhydrater ikke er gode for katte og ikke hjælper dem til at tabe sig - ofte tværtimod. Og dyrlæger har som udgangspunkt ikke spor forstand på ernæring - af den simple årsag, at de dårligt nok bliver undervist i det. Så medmindre man har en dyrlæge, der har det som specialinteresse, fortæller de kun det videre, de har fået fra producenterne :frowning:

Det er ikke naturligt for katte at skulle have afmålte portioner, heller ikke selvom der står en vejledning på tørfoderposerne. Men hvis katten ikke bliver ordentligt mæt af det foder, den får, så vil den uvægerligt spise mere end nødvendigt.

Jeg kan prøve at lade ham spise det han vil af tørfoder - så må vi se hvordan dét går. Jeg er heller ikke selv fan af tørfoder fra dyrlægen, men han kommer med 6-7 kg., det får han lov til at spise færdig - også for at han ikke skal have foderskifte OVENI flytning. Og han har jo fungeret godt nok på det her foder indtil nu - så kører jeg ham bare over på Orijen, når Hill’s poserne er ved at være tomme - evt. kører en blanding af Orijen/Hill’s i starten, så han får en blid overgang.

Og så køber jeg noget vådfoder i morgen, som han kan få også - og ja, ellers kød osv., hvad vi lige har. :slight_smile:

Tak for jeres svar :ok: Lyder det som en okay plan? ^^

Øhh - er det ikke i morgen Charlie flytter ind?

:tihi::tihi::tihi::tihi:

Undskyld lidt drilleri - jeg forstår sandelig godt din utålmodighed. :venter:

Glæder mig til at følge den smukke dreng fremover - for du har vel tænkt dig at fortælle om ham og smide en masser billeder ind? :kryds:

[quote=Garfield.;384891]Jeg kan prøve at lade ham spise det han vil af tørfoder - så må vi se hvordan dét går. Jeg er heller ikke selv fan af tørfoder fra dyrlægen, men han kommer med 6-7 kg., det får han lov til at spise færdig - også for at han ikke skal have foderskifte OVENI flytning. Og han har jo fungeret godt nok på det her foder indtil nu - så kører jeg ham bare over på Orijen, når Hill’s poserne er ved at være tomme - evt. kører en blanding af Orijen/Hill’s i starten, så han får en blid overgang.

Og så køber jeg noget vådfoder i morgen, som han kan få også - og ja, ellers kød osv., hvad vi lige har. :slight_smile:

Tak for jeres svar :ok: Lyder det som en okay plan? ^^[/quote]

Det lyder som en meget fornuftig plan i mine øjne :thumbup: Selvfølgelig skal han ikke skifte 100% foder fra dag 1 :slight_smile: Mht vådfoder kan du fra supermarkedet prøve f.eks. Lux fra Aldi. Der er flere mærker, der ikke indeholder hverken kulhydrater eller sukker, men mange af dem er møgdyre. Dem vil jeg anbefale dig at købe enten på www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk :slight_smile:

[quote=Eva;384892]Øhh - er det ikke i morgen Charlie flytter ind?

:tihi::tihi::tihi::tihi:

Undskyld lidt drilleri - jeg forstår sandelig godt din utålmodighed. :venter:

Glæder mig til at følge den smukke dreng fremover - for du har vel tænkt dig at fortælle om ham og smide en masser billeder ind? :kryds:[/quote]

Jo det er i morgen :yatta:
Hm nej, havde egentlig mest tænkt mig at gå undercover fra i morgen og hverken skrive om ham eller poste billeder herinde… Nå nej… :klapper: jeg skal love jer i får masse af billeder og indlæg om ham!! :yah:

Super, vil have fat i noget vådfoder så :ok: