Jeg er egentlig lidt nysgerrig efter at vide hvad jeres katte får. Mærket er ikke så vigtigt, da det er meget forskelligt hvad kattene bryder sig om og der findes også mange katte med div. problemer som gør at netop den kost de får er det bedste for dem.
Det der interessere mig er hvordan i fordeler vådkost og tørfoder, eller om de kun lever af den ene slags…
Skriv også gerne hvor stor jeres er
Mit kat har ingen fysiske problemer, og er på ingen måder tyk/stor (3.5 kg fuldvoksen mis). Den har altid tørfoder stående fremme og 2 kg mad holder ca 3 uger. Udover dette for den vådkost et par gange om ugen, og altid når vi har været længere tid. Den fanger også mus i ny og næ, og disse kommer tit hjem halve, eller i en lille stump.
Fra den var et halvt år ca levede den af 2 gange (en gang i mellem 3) whiskas vådkost om dagen + frit tørkost stående fremme, men da jeg for et års tids siden hørte at dette bestemt ikke var normalt eller nødvændigt skar vi drastisk ned på vådkosten, hvilket der INGEN problemer har været med…
Det skal lige siges at vi fik den da den var et halvt år, og der kom den fra et sted hvor den var blevet mishandlet, så derfor skulle hun ihvertfald ikke mangle noget, og da vådkosten som hun blev præsenteret for først blev mødt med jubel, så var det “selvfølgelig” det hun skulle have…
Hvem har fortalt at vådkost bestemt ikke er nødvendigt eller en normal ting for katte?
For det er det i dén grad - det er mere naturlig mad for katte end tørfoder er… Så hvis din kat er glad for vådkosten og spiser det med glæde, så fortsæt endelig sådan!
Charlie lever hovedsageligt af tørkost, da han ikke er så glad for vådkosten - men én gang om dagen indtil videre bliver han tilbudt lidt vådkost, blandet op med vand - og væsken spiser han altid, indimellem tager han også selve kødet. Jeg håber på at kunne vænne ham til at spise mere vådkost end han gør nu - men vi tager det stille og roligt.
[quote=Babyrex;412945]Jeg kan ikke helt huske hvor jeg hørte det fra… Men SUPER!! Så behøver jeg ikke have dårlig samvittighed ved at skrue lidt op for vådkosten
Har du prøvet med forskellige mærker af vådkost ?[/quote]
Gør du endelig det
Ja, jeg har prøvet med forskellige mærker - både billige og dyre. Ingen forskel… men det hjælper lidt at blande det op med vand! Så det forsætter jeg bare med, når jeg også kan se at indimellem bliver kødet spist op. Det ser ud til at blive bedre og bedre
Nej det har jeg dog ikke.
Men tror jeg har været 4-5 forskellige mærker igennem - både paté og bidder i sovs. Det er det samme, herren spiser det helst ikke…
[quote=Garfield.;412961]Nej det har jeg dog ikke.
Men tror jeg har været 4-5 forskellige mærker igennem - både paté og bidder i sovs. Det er det samme, herren spiser det helst ikke… [/quote]
Jeg vil helt klart råde dig til at prøve Sheeba… Der er meget sovs i og kødet er i revet form… Så det er ikke store klumper han skal gnave i… Hjemme hos os er Sheeba den helt store vinder… Jeg mener prisen ligger på 11,95 og det kan fåes i føtex, kvickly, super best og sikkert også en del andre… De har vist flere variant typer men den her kommer i en bowle-formet pakning.
Og kan man så kalde mig klam hvis man synes, men jeg har selv smagt samtlig af min kats mad, og sheeba smager på ingen måder dårligt!
Nu har jeg ganske vist en kat med sukkersyge, så er nødt til at fodre med specialfoder, men fordelingen af fodertyper ser således ud her i huset:
Ca 1/3 tørfoder
Ca 1/3 vådfoder
Ca 1/3 råt, dvs forskellige former for kød
Buster trives på denne fordeling af maden.
Hver ting serveres ca. 2 gange om dagen, således at Buster får serveret små portioner 5-6 gange dagligt.
Jeg synes det er fint at fode med vådt, især her om sommeren, for så ved man at kattene får væske.
Når man fodrer med vådt er det vigtigt at sikre sig at det er et fuldfoder, så katten får alle de næringsstoffer den behøver. Det står på pakken om det er fuldfoder. Jeg ved at mange er glade for Lux fra Aldi, som er et udmærket vådfoder, som også Buster syntes om, før han blev syg.
Når man fodrer med vådt er det vigtigt at sikre sig at det er et fuldfoder, så katten får alle de næringsstoffer den behøver. Det står på pakken om det er fuldfoder. [/quote]
Altså om Aldis tørfoder også er god fuldfoder?
Det ved jeg ikke, har ikke fodret med tørfoder fra supermarked i mange år, fandt hurtig ud af at det bedste - og billigste i længden - var at købe et kvalitetsfoder fra dyrlægen eller dyrehandelen. Det er ganske vist dyrere i kilopris, men holder også meget længere.
Og der er mange penge at hente hvis man bestiller sit foder over nettet, fx fra:
Der kan du få al det foder som du også kan få i dyrehandelen, men prisen er en hel anden. Og så får du det leveret til døren, så du slipper for at sløbe det hjem selv:thumbup:
[quote=louiseogbuster;413018]Altså om Aldis tørfoder også er god fuldfoder?
Det ved jeg ikke, har ikke fodret med tørfoder fra supermarked i mange år, fandt hurtig ud af at det bedste - og billigste i længden - var at købe et kvalitetsfoder fra dyrlægen eller dyrehandelen. Det er ganske vist dyrere i kilopris, men holder også meget længere.
Og der er mange penge at hente hvis man bestiller sit foder over nettet, fx fra: www.zooplus.co.uk
Der kan du få al det foder som du også kan få i dyrehandelen, men prisen er en hel anden. Og så får du det leveret til døren, så du slipper for at sløbe det hjem selv:thumbup:[/quote]
Jeg tænkte nu mere på om man også skal tjekke om tørfoderet er fuldfoder?
Vi har også selv haft brugt olivers perfood som også skulle være god. Men efter en periode med lilds mad fælder hun næsten ikke mere, så nu tror jeg bare vi holder os til det et godt stykke tid… Det koster os en 30 kr om måneden, og det giver os så mulighed for at forkæle hende med lækre vådkost varianter lidt oftere end ellers Vores budget er omkring de 500 om måneder inkl alt, og da hun er så sød at gå på toilettet udenfor så sparer vi jo en del der… Så enten kunne man så vælge en dyrere foder, eller udvide kradse-træet. - Legetøj gider hun nemlig ikke, så der er hu også billig i drift
Alt i alt så er hun faktisk ret så økonomisk… Det kunne være man skulle lære noget af det… hihi
Jeg selv ville ALDRIG gå på kompromi når det gælder mine kattes foder …Kun det bedste og det mest lødige bliver der fodret med her i huset, og jeg er sikker på, at jeg sparer MANGE penge i dyrlægeudgifter ved at fodre med det kattens fordøjelse/tænder er skabt til - Nemlig masser af råt kød og vådmad, og minimalt med tørfoder.
Supermarked tørfoder ville jeg ALDRIG bruge …Det er simpelthen ikke godt nok, der er stoppet ALT for meget korn/ris i, og ikke meget kød …Og da katten er et rovdyr skal dens mad som hovedregel bestå af mest kød. Så køb tørfoder hos dyrehandler eller dyrlæger - De fleste dyrehandler forhandler flere af de lødige mærker ( Royal Canin / Hills / Iams osv ). Godt nok dyrere i indkøb end tørfoder i supermarked, men MEGET drøjere i brug, da katten ikke spiser nær så meget og der er mindre ‘affald’ efter det.
Af vådmad er der en lang række af gode og lødige produkter …Osse der kan købes i danske supermarked. Sheeba er udmærket, men ALT for dyrt, hvis det skal dække kattens behov for vådmad. Prøv det mærke som hedder LUX fra Aldi …Det er super godt foder, og en stor dåse koster omkring en femmer. Det er fuldfoder, så her kan man sagtens fordele sådan en dåse ud over 3 - 4 måltider om dagen.
[quote=Alice;413048]Jeg selv ville ALDRIG gå på kompromi når det gælder mine kattes foder …Kun det bedste og det mest lødige bliver der fodret med her i huset, og jeg er sikker på, at jeg sparer MANGE penge i dyrlægeudgifter ved at fodre med det kattens fordøjelse/tænder er skabt til - Nemlig masser af råt kød og vådmad, og minimalt med tørfoder.
Supermarked tørfoder ville jeg ALDRIG bruge …Det er simpelthen ikke godt nok, der er stoppet ALT for meget korn/ris i, og ikke meget kød …Og da katten er et rovdyr skal dens mad som hovedregel bestå af mest kød. Så køb tørfoder hos dyrehandler eller dyrlæger - De fleste dyrehandler forhandler flere af de lødige mærker ( Royal Canin / Hills / Iams osv ). Godt nok dyrere i indkøb end tørfoder i supermarked, men MEGET drøjere i brug, da katten ikke spiser nær så meget og der er mindre ‘affald’ efter det.
Af vådmad er der en lang række af gode og lødige produkter …Osse der kan købes i danske supermarked. Sheeba er udmærket, men ALT for dyrt, hvis det skal dække kattens behov for vådmad. Prøv det mærke som hedder LUX fra Aldi …Det er super godt foder, og en stor dåse koster omkring en femmer. Det er fuldfoder, så her kan man sagtens fordele sådan en dåse ud over 3 - 4 måltider om dagen.[/quote]
For lige at være sikker på jeg har forstået det her ret i forhold til mig egen mis…
En af grundene til at hun spiser så meget tørkost kan være fordi der ikke er nok af de gode ting i det ?
Som jeg nævnte tidligere er mit budget for katten ikke lavt, så selvfølgelig skal hun have det der er bedst for hende. Jeg har måske bare tolket det med at hun spiser meget mad forkert ?
[quote=Babyrex;413056]For lige at være sikker på jeg har forstået det her ret i forhold til mig egen mis…
En af grundene til at hun spiser så meget tørkost kan være fordi der ikke er nok af de gode ting i det ?
Som jeg nævnte tidligere er mit budget for katten ikke lavt, så selvfølgelig skal hun have det der er bedst for hende. Jeg har måske bare tolket det med at hun spiser meget mad forkert ?[/quote]
Det er nemlig helt rigtig tænkt af dig …Hun spiser med garanti ALT for meget for at få det næring hun har behov for. Så snart du skifter over til bedre tørfoder, så tror jeg godt jeg vil vædde på, at hun ikke spiser nær så meget :-). Prøv at tage en tur til din nærmeste dyrehandel og køb en pose af feks. Royal Canin / Hills eller Iams eller en af de andre store kendte mærker. - Hvilken dyrehandler har du i din nærhed, som regel kan man altid gå ind på nettet for at læse om de forskellige dyrehandler kører tilbud på noget ?
Og prøv så at smutte i Aldi efter noget LUX, det vil din misling nyde, og næste gang du skal ha’ en bøf eller andet kød, så prøv at dele kødet med din kat - Misser har så godt af noget råt kød osse
Og så skal du roses …Skønt med en katteejer som vil det bedste for sin kat
[quote=Babyrex;413056]For lige at være sikker på jeg har forstået det her ret i forhold til mig egen mis…
Som jeg nævnte tidligere er mit budget for katten ikke lavt, så selvfølgelig skal hun have det der er bedst for hende. Jeg har måske bare tolket det med at hun spiser meget mad forkert ?[/quote]
Det billige supermarked foder mætter slet ikke lige så meget som kvalitetsfoder - derfor er de også nødt til at spise mere for at blive mæt. Plus at supermarkedsfoder ofte har korn osv. som første ingrediens - der er ikke ret meget kød i det…
Du kan kigge på din ingrediensliste på foderet - det som er nævnt først, er hovedingrediensen…