Vådmad og tørkost

Hej

Hvor tit giver I jeres vådmad?

Jeg plejede at give en gang imellem, men siden Eddie kom har de fået hver dag. Jeg kan ikke finde ud af om det er godt, for de spiser jo naturligvis mindre tørkost.

Jeg har desuden det problem, at de ikke gider Porta 21 - det er total yt. De vil have RC (POKKERS!), så nu får vildkattene herhjemme Porta 21.

Jeg ved bare ikke om jeg giver for meget vådmad… Jeg tænker især på Eddie, som jo burde spise killingemad, men han vil hellere have våd - denne idé havde han allerede, da han kom. Og det er ret svært at argumentere med en orientaler.

Hvor tit får jeres vådmad?

MVH

Ferina får hver dag - Nikita aldrig, da hun udelukkende er til tørkost.

Min erfaring er i øvrigt, at killinger ikke gider killingefoder - den æder de voksne til gengæld med stor fornøjele.

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Min får vådmad to gange dagligt. Morgen og aften.
Der ud over står der tørpiller fremme.
For tiden er der Porta 21 de får, men ellers kan det være alt fra RC, Hills til porta og almo.

Jeg koger også både torsk og kylling som de så får i stedet for vådmad.

Før i tiden gav jeg udelukkende tørfoder. Efter at have lyttet til flere af dem, der for alvor har sat sig ind i fodring, er jeg gået mere over til vådfoder. Jeg giver vådfoder (som regel Feline Porta) 2 gange dagligt. Alternativt får de kød, fisk eller andet.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for om Eddie får, hvad han skal bruge. Menneskebørn får jo heller ikke specialmad, men spiser det samme som de voksne :slight_smile:

Mine er oppe på ca. 75% vådt og 25% tørfoder og det er især sket på baggrund af Gallianos tilbagevendende sterile blærebetændelser. Mange katte får ikke drukket nok og derfor får de ikke nok væske, hvis de kun får tørfoder.

Tak for gode svar - jeg er mere rolig nu, for kan se I også fodre sådan.

De har altid tørkost stående. Der er Hills, RC, killing og Porta 21 i lige nu.

Jeg fodre med Opticat fra Lidl og Lux fra Aldi i våd.

Også træner jeg dem jo med diverse ting.

Jeg synes de taber sig lidt af vådmaden, men det gør bestemt heller ikke noget:-)

Mette: Nanoq har døjet en del med forstoppelse før…

Allerede for snart mange år siden fik jeg “ordineret” mere vådfoder af dyrlægen pga. Guinness’ forstoppelser. Galliano mente bare ikke, vådfoder var mad - men det gør han heldigvis nu :smiley: Indtil videre har han kørt næsten to måneder uden medicin og uden tegn på blærebetændelser :kryds::kryds:

[QUOTE=lenschow;162495]

Jeg synes de taber sig lidt af vådmaden, men det gør bestemt heller ikke noget:-)[/QUOTE]

Mange af dem, der er gået over på råfodring, melder faktisk at de fede katte taber sig og de magre tager på :ok:

Min mening kender du jo:)
Her serveres også vådmad et par gange om dagen og ellers tørfoder. De har Porta 21 og RC. Her er vi også begyndt at fodre tilløberkatte med Porta, for vore egne gider det godt nok ikke.

Jeg har altid fodret med vådmad, enten færdiglavet eller kogt kylling eller fisk. Jeg har aldrig haft hankatte med urinvejsproblemer i de snart 40 år jeg har haft katte.
Knus Elin

Altså de ser i hvert tilfældekdsjlsldkkkkkkd

(Av for pokker! Sidderog spiser og Eddie det MADØRER sprang lige op og hægtede sig fast i huden på min ryg!:tihi:)

Igen

Altså de ser i hvert tilfælde alle sammen ud til at trives… Og det er vel det jeg skal kigge på ik?

Jeg ved ikke pokkers meget om fodring - det er en ren jungle - men med et kvali tørkost foder også vådmaden, så trives de alle. Nanoq har ikke haft hård mave siden og Maggies bløde mave er også forbedret (den kommer ind imellem, når hun fanger regnorme!)

Elin: Det er nogle heldige tilløber katte vi to holder os hihi

Her spiser vi maget andet end tørkost (som står fremme hele tiden og maaaaaange steder).
Vi får fisk i både rå og tilberedt stand, kyller (som ISÆR Tabita og Sigariah IKKE kan leve uden), rå oksekød, vådkost af forskellig art og hvad vi nu finder på. Blot altid af en lødig og god slags (undtagen lidt vådkost fra Brugsen):lys-ide: man må godt synde ind imellem :rock:
Og vi har ALDRIG maveproblemer undtagen NÅR ISÆR Sigariah overdriver sit kylleindtag, for så får hun kyllemave :tihi: men det vil jo nok også svare til jeg åd 8 spejlæg i et hug (eller mere).
Det er faktisk min fulde overbevisning, at får man et vaireret menukort, så får man en stærk mave.
Der er så nogle af mine dyr der næsten kun spiser tørkost, og de får de selvfølgelig lov til.
Det er en fri matrikel vi lever på…alt er tilladt undtagen at være uvenner…det er til gengæld forbudt -grrrierdumme
Brita :tihi:

jeg har en lille bebs med tilbagevendende problemer med mavsen - så mine er på RC intestinal og Hill i/d og d/d hele flokken…

de får vådmad 1 gang dagligt - 1 ds på 150 gram til deling… mere gider de ikke

Mine drenge spiser dagligt RC Intestinal + Dental, da Mau har en sart mave og ikke rigtig fungerer på andet tørfoder. Udover det så får de dagligt en pose vådfoder til deling, oksekød, fisk, kylling, eller hvad vi nu har hjemme. =)

Mine har pt. Sanabelle Adult tørfoder stående fremme ad libitum (i blandet lidt gevinstfoder) og så får de hver aften en dåse Lux til deling.

Indtaget af tørfoder er faldet drastisk i de to uger de har fået vådmad også - og Gizmo taber sig :wehu: Der var allerede røget mere end et kilo inden vi begyndte med vådfoderet, det eneste jeg der havde ændret var, at han havde fået en tandrensning og så er vi gået fra alt der hedder light-produkter :ok:

[quote=Gizzemissen;162530]Mine har pt. Sanabelle Adult tørfoder stående fremme ad libitum (i blandet lidt gevinstfoder) og så får de hver aften en dåse Lux til deling.

Indtaget af tørfoder er faldet drastisk i de to uger de har fået vådmad også - og Gizmo taber sig :wehu: Der var allerede røget mere end et kilo inden vi begyndte med vådfoderet, det eneste jeg der havde ændret var, at han havde fået en tandrensning og så er vi gået fra alt der hedder light-produkter :ok:[/quote]

Ja, det var jo faktisk Gizmo, der startede “trenden” :smiley: Det er super at høre, det allerede har hjulpet på ham :thumbup::thumbup:

Her får de vådkost hver 2. dag :smiley:

Læs bogen “Your cat - Simple new secrets to a longer, stronger life” af Elizabeth M. Hodgkins.

Så får du et måske helt andet syn på hvad der er godt for dine katte.

Hun står så i øvrigt ikke alene med sine synspunkter - der er flere og flere der mener at tørfoder ikke er optimalt for katte.

Jeg forsøger at skifte mine katte over på at vådfoderet skal være hovedparten af deres kost, men de er så desværre ikke helt enige.

Men jeg har fået dem over på Orijen tørfoder - simpelthen ved ikke at give dem noget valg.

Jeg tror på at jo mere vådfoder man kan give - jo bedre.

Her gives der aftensmad i form af vådfoder de fleste dage. Det startede egentlig med, at jeg gerne ville have hende til at spise lidt råt, men det kan jeg godt glemme alt om. Men jeg kan så heller ikke selv lide lugten af rådt kød, så jeg forstår hende egentlig godt. Uanset hvor længe det ligger, så røres det IKKE.
I stedet har jeg kogt nogle små stykker kylling/kalkun og frosset dem ned hver for sig. Så kan de hurtigt tøs op i microbølgeovnen, og de er efterhånden noget seje i det. Men Amira kan godt acceptere dem, og det giver da også lidt arbejde til tænderne.
Men mange aftener får hun også efterhånden bare lidt Feline Porta 21. 30-35 g. plejer at være, hvad hun gider at spise.
Hun får i øvrigt lov at få lidt af kødet til vores mad, hvis det er noget velegnet, f.eks. lidt dampet fisk (vi prøver så vidt muligt at huske at lave hendes naturel ;-)).
Jeg har en vandfontæne, der bruges flittigt, så det er ikke just vandindtaget, der er et problem.