Vådt/råt?

Jeg overvejer at begynde at fodre mine katte med råt - selvom jeg tror, i hvert fald med Charlie, at det bliver en hård kamp at få ham til at spise det. Det bedste i verden for ham, er tørfoder og tørre godbidder!

Men nu tænker jeg så også lidt på vådfoder - afhjælper det også at de ikke får så mange tandsten?

Hvad ville i gøre, kun råt, kun vådt eller en blanding af de to? :gruble:
Og hvor meget vådfoder om dagen skal de have, hvis det er? Charlie vejer 5,5 kg., og Bailey ca. 3,5 kg.

Ifølge Jens Ruhnau fra Tanddyreklinikken hjælper vådfoder ikke på tandsten, men han mener nu heller ikke, tørfoder har nogen speciel virkning - kun tandbørste, tandbørste, tandbørste :slight_smile:

Jeg ville anbefale dig at give dem så meget vådt, du kan få i dem (uden at spekulere i mængder) og så give dem f.eks. tørrede kyllingehalse og lignende guf, som du kan købe hos BARF-forhandlere til at rense tænderne med.

Så kan du f.eks. til natten eller hvis I skal være væk i flere timer give dem en håndfuld tørfoder :slight_smile:

[quote=Temple Bar;475664]Ifølge Jens Ruhnau fra Tanddyreklinikken hjælper vådfoder ikke på tandsten, men han mener nu heller ikke, tørfoder har nogen speciel virkning - kun tandbørste, tandbørste, tandbørste :slight_smile:

Jeg ville anbefale dig at give dem så meget vådt, du kan få i dem (uden at spekulere i mængder) og så give dem f.eks. tørrede kyllingehalse og lignende guf, som du kan købe hos BARF-forhandlere til at rense tænderne med.

Så kan du f.eks. til natten eller hvis I skal være væk i flere timer give dem en håndfuld tørfoder :)[/quote]
Men de gider ikke det guf som renser tænderne :S har prøvet tørrede (små) fisk, til at starte med - det var ingen succes, så jeg prøvede tørrede kyllingevinger - men det kan jeg sgu selv æde, hvis du spørger dem… :tihi:

Derfor tænkte jeg at måske råfodring kunne hjælpe på deres tandsten?
Var ikke klar over om vådfoder hjælper på det, men råfodring skulle da gerne afhjælpe det. Ellers må vi jo prøve med tandbørstning, kan bare huske hvor svært det var at vænne mine hunde til det, da de jo heller ikke fik det gjort fra lille af.

Råfodring hjælper ikke på tandsten - det er kun tandbørsten og i mindre grad de tandstenstørfoderprodukter man kan købe.

Der hvor råfodringen har effekt er, hvis katten har tandkødsproblemer.

[quote=Vivi_Fletcher;475689]Råfodring hjælper ikke på tandsten - det er kun tandbørsten og i mindre grad de tandstenstørfoderprodukter man kan købe.

Der hvor råfodringen har effekt er, hvis katten har tandkødsproblemer.[/quote]
Der kan man bare se - jeg har altid troet at det var med til at mindske chancen for tandsten, i forhold til tørfoder. Pt. får de tørfoder som skulle afhjælpe tandsten, men hvor meget jeg tror på at det virker, ved jeg ikke rigtig.

De har ikke tandkødsproblemer, udover at de jo selvfølgelig kan få tandkødsbetændelse, hvis tandstenene ikke fjernes. Måske vi skulle prøve tandbørste. Men ville det være godt at give dem noget mere vådt? Overvejer dog stadig at råfodre dem, er bare i tvivl, om hvorvidt jeg orker at køre dem over på det lige pt., hvor vi også har nogle problemer med Bailey…