Han stikker af. Altså fra haven - og han er ikke sådan lige at fange igen. Han løber bare endnu hurtigere. Så skal han i snor, men jeg ved ikke, om han kunne finde på at sno sig ud af halsbåndet. Det gør han jo med sikkerhedsselen.
Ja, racermave er pænt ulækkert, når det ligger på gulvet, møblerne, bordene og sådan lidt over det hele
[QUOTE=Susanne L. Moshage;639292]Ja, det får han dårlig mave af.
Han får foder, der er afmålt til at være lidt mindre end det, han skal have ifølge posen. Ofte har han det til 2 dage og nogle gange til 3. Og han spiser ikke mere af, at vi fjerner hans foder, så han kun har det stående 2 gange om dagen.
Vi har også prøvet lidt af hvert mht. til foder - vådt og tørt. Men han er utrolig kræsen, og han spiser ikke godbidder af nogen art.
Lige pt. får han Acana og Kingsmoor blandet sammen.[/QUOTE]
Lige netop Acana har jeg desværre flere gange oplevet at det giver tynd/blød mave - på flere forskellige hunde,så det var måske værd at prøve at undvære det…?
Han har en rigtig fin mave pt., hvor han er på Acana og Kingsmoor. Han laver 2 - 3 gange om dagen, og det er helt normal afføring, men får han for meget andet ved siden af, så går det galt.
En vægt på 18 - 20 kilo lyder fin for en lille han af racen… men det kan du selv bedømme - du ved jo hvordan en hund skal føles, når den er i ordentlig foderstand…
Du har altså aldrig mødt Dise kan jeg høre
Hun har to guffer som hun vil have, nemlig ost og hjemmelavede tørret lever… alt andet gider hun ikke med mindre hun da står lige ved siden af en anden hund, som meget gerne vil have gufffet…
Og ja… hun er ekstremt kræsen! Helt ud i at der kun var et eneste foder, som jeg kunne få hende til at spise - Hennes Laksekronsj…
Dise var tidligere en meget aktiv hund, med mange ting på sit daglige skema, så hun skulle dælme spise hver dag!
[QUOTE=GitteS;639432]Vores gamle grand danois, takkede nej til alle slags guf, dette uanset hvad der blev prøvet, men hans kedeligt tørkost, det var bare nam nam gg Jeg ved der er flere der med kræsne hunde også med maveproblemer, har gået over til BARF og da hunden først havde vænnet sig til det, så blev maven hurtig i orden igen, men som med alt andet kræver det en periode med tilvænning
MVH
Gitte[/QUOTE]
Det bedste, jeg nogensinde har gjort for Dise, er at skifte hende over på råfodring!!!
Fra at have en hund, som måske spiste tre, fire gange om ugen, så har jeg idag en hund, som står hylende og yippende og slet ikke kan vente på at hun får mad!
Jeg kan godt se, at ræsermave ikke er spor sjovt, men jeg kan også se, at der en løsning på alt, hvis man gider…
Hvordan har i skiftet jeres hund over på råt?
Mange gør den fejl at de bare køber noget råt kød og derefter hælder i staklen - det både kan og skal næsten give dårlig mave!
Skift i stedet forsigtigt…
Dvs… lad hunden faste i et døgn… giv derefter (grøn) kallun en gang dagligt - drys evt aktivt kul henover, det kan i flere tilfælde afhjælpe eller helt forhindre den dårlige mave… bland evt med “hunderis” for at give ekstra fibre… Kallun gives de næste 4 dage! Først da gives en eller anden form for muskelkød, derefter fisk, så kallun igen, så kød, indmad og så masser af ben, dernæste kallun…
Kallun giver ro til maven…
Sheltier er berygtede for deres sarte maver, men jeg havde absolut ingen problemer med at skifte Dise over på råt, ved at følge denne plan… Hun kan sjældent have en tendens til blød mave, når hun får indmad, derfor får hun da også ben dagen efter, da det er med til at samle maven igen - og kallun derefter igen, da ben kan give en lidt hård mave…
Det hele hænger så at sige sammen, og man lærer hurtigt, hvordan man bedst sammensætter vådfodringen for ens hund…
Hvis jeres hund stikker af, så kan jeg kun opfordre til enten at lave et bedre hegn… aktiverre ham noget mere - det hjælper oftest bedst… eller have ham fastbundet i en langline…
Hvis der er katte, som ikek må få råfoderet, så foder hunden å badeværelset med lukket dør… eller sæt ham i langline og foder udendørs…
Vi har hegn, men han klemmer sig ind under det. Det skal også laves om, så han ikke kan. Men det har faktisk kunne holde en cairnterrier inde - bare ikke en collie.
Så må han komme i snor.
Jeg er godt nok spændt på, hvad han siger til råt. Og om hvad hans mave siger til det.
Hugo fx vejer nu 20 kg… han vejede 15 da han kom. Han er Dise i hanhund ud fra Anns beskrivelse:-) Magen til kræsenpind - med mindre der står en kat eller en hund ved sidne af! Men barfen har virkelig givet ham det han skulle bruge - og så er det billigere…
Max er mega kræsen. Kattene ender ofte med at spise hans godbidder. For måske tager han dem i munden, tygger en gang - men så spytter han dem ud igen og går.
Findes der noget tørfoder, som vi kan supplere med, som er godt for sådan nogen kræsne-pinde til hunde?