Vægt på 5 mdrs killinger

Jeg er bare super nysgerrig af ren egoistisk interesse… :stuck_out_tongue:

Hvad vejer jeres 5 mdrs killinger? Både små og store racer.
Jeg forsøger at bedømme hvor Teddy ligger iforhold til andre katte. G
Han er nu 5 mdr og vejer 3300 g.
Der hvor jeg hentede ham fra, fortalte de mig at det var næsten 100% MCO. Og viste gladeligt billeder af 2 langhårede voksne katte. (Han boede jo uden mor allerede dengang som 9 ugers.:()
Men enhver med øjne i hovedet kunne jo se at det ikke stemte, han er ikke langhåret og han har ikke alle MCO træk der kan bekræfte det. Så jeg tænkte i mit trætte sind, om en lille vægt sammenligning kan “afgøre” noget. (indrømmet. Jeg er meget træt lige nu).

Kan han hamle op med en MCO killings vægt? Eller er han normal i vægt?

Danger er bengal og er fra den 6-6-2009 og han vejer pt 4,4 kg

Knus lise

Det lyder rimelig stort (for en abyejer), synes jeg, men det siger jo intet om racen.
Som du nok selv ved er det eneste, der kan dokumentere en race, en stamtavle.

Men er det iikke også ligegyldigt nu du har ham? Det vigtigste er vel, at han er en dejlig kat :slight_smile:

Tak Lisleje. Han er da en stor dreng. :smiley:

Jo, det har absolut ingen betydning. Hans manglende stamtavle er ikke hvad der ligger spindende på min hovedpude hver nat. :wink:

Jeg er bare super nysgerrig. Er jo ilderopdrætter, og der er vægt en ret vigtig ting. Så er nok bare miljøskadet. G

Min Nimbus, som er huskat, vejede 3700 g. da han var 20 uger. Han er i dag 3½ år år gammel og vejer 7,4 kg (men han burde nok veje en anelse mindre :ups: ) Så en huskat kan også være stor :thumbup:

Det er forskelligt selv indenfor samme race. :slight_smile:

Er forældrene store eller små o.s.v.
Kun stamtavlen fortæller “noget”.

Jeg mener ikke, at du kan bruge vægten til noget som helst.
Med mindre du har en syg kat - og er nervøs for, at den er undervægtig.

Har lige vejet Uno der er 16 uger igår…han vejer 2496 gram.
Hans far vejede 4 dage før han blev 6 måneder 4,9 kg. Jeg kan huske det fordi jeg fik at vide jeg vist var gået galt i byen da jeg stod til NOM. og han var i mislingegruppen :tihi:. Så jeg havde en misling med der vejede 4,9 kg…det var lidt sejt.
Hans far altså Uno’s farfar vejede også lige under 5 kg da han fyldte et halvt år. Men rekorden er Otto der vejede lidt over 3 kg da jeg kørte ud med ham. Så vidt jeg husker var han 15 og en halv uge. Han er også søn og barnebarn af de før omtalte…de er også begge store misser idag. Sidstomtalte fylder forøvrigt år imorgen, altså farfaren…han bliver 10 år.
De er alle af racen Maine Coon :rock:

Hehe… Jeg er nu ikke spor bekymret for Teddy, han vokser præcis som han skal. :slight_smile:

Jeg fik desværre ikke fornøjelsen af at træffe forældrene, hvilket også var en af årsagerne til at jeg tog ham hjem med det samme.

Men tusind tak fordi at I gider hjælpe mig. Det er lidt sært at skulle vænne sig til at have kat igen, med ildere er vægten virkelig vigtig. Og er noget man jævnligt holder øje med og tjekker. G Men ja, der vil nok komme nogen flere undrende spørgsmål fra mig. Ilder/Katte-ejer der sammenligner arter. :stuck_out_tongue:

[quote=kamikaze;296091]Har lige vejet Uno der er 16 uger igår…han vejer 2496 gram.
Hans far vejede 4 dage før han blev 6 måneder 4,9 kg. Jeg kan huske det fordi jeg fik at vide jeg vist var gået galt i byen da jeg stod til NOM. og han var i mislingegruppen :tihi:. Så jeg havde en misling med der vejede 4,9 kg…det var lidt sejt.
Hans far altså Uno’s farfar vejede også lige under 5 kg da han fyldte et halvt år. Men rekorden er Otto der vejede lidt over 3 kg da jeg kørte ud med ham. Så vidt jeg husker var han 15 og en halv uge. Han er også søn og barnebarn af de før omtalte…de er også begge store misser idag. Sidstomtalte fylder forøvrigt år imorgen, altså farfaren…han bliver 10 år.
De er alle af racen Maine Coon :rock:[/quote]

Så har Eco overhalet Uno:p…han vejer 2,5 lige ud…0,4g sådan:rock:

-LOL

Tror nu heller ikke du skal være bekymret.
3300 gram for en fin husmis er ok og ser han ydermere fin ud i pels og i det hele taget OG gør hvad han skal både ved skål som i kattebakke…så er han fin som han skal være.

[quote=Barky;296063]Jeg er bare super nysgerrig af ren egoistisk interesse… :stuck_out_tongue:

Der hvor jeg hentede ham fra, fortalte de mig at det var næsten 100% MCO. Og viste gladeligt billeder af 2 langhårede voksne katte. (Han boede jo uden mor allerede dengang som 9 ugers.:()
Men enhver med øjne i hovedet kunne jo se at det ikke stemte, han er ikke langhåret og han har ikke alle MCO træk der kan bekræfte det. Så jeg tænkte i mit trætte sind, om en lille vægt sammenligning kan “afgøre” noget. (indrømmet. Jeg er meget træt lige nu).

Kan han hamle op med en MCO killings vægt? Eller er han normal i vægt?[/quote]

Efter min erfaring lyder 3300 gram ret almindelig for en alm. hus-/blandingskat, i den alder. :slight_smile:

Og jeg ved, at der ikke er andet end en stamtavle der kan afgøre, om katten er af den ene eller anden race. Men ligesom dig, sidder jeg med en kat uden stamtavle. Jeg har fået fortalt at han er ren MCO, og jeg er da også 99,99 % sikker (den sidste 0,01 % er stamtavlen :p).
(Af alle mulige årsager, er det mig ikke muligt at efterspørge en stamtavle… :S)
Men man er da nysgerrig!! :slight_smile: Måske kan det sammenlignes lidt med adoptivbørn der søger deres forældre… :?
“Kan min kats træk, såvel udseende som adfærd, forklares ved dens ophav?”
Selvfølgelig elsker man katten uanset hvad - ingen tvivl om det. :slight_smile:
Men Barky - som dig, må jeg jo også sige, at Teddy ikke ligefrem ligner en MCO. Der skal dog ikke herske tvivl om, at han er en lækkermås uden lige. :wehuu: (Og det har jeg tænkt lige fra da du først kom herind, og jeg så billeder. :))

Jesper er en Hellig Birma og fra 15/5-09. Han vejer 2,8 kg.
så vidt jeg kan se en ren underemåler :slight_smile:

[quote=Barky;296063]Jeg er bare super nysgerrig af ren egoistisk interesse… :stuck_out_tongue:

Kan han hamle op med en MCO killings vægt? Eller er han normal i vægt?[/quote]

For en coon er 3,3 kg ikke imponerende i den alder. Diego vejede 3 kg som 3 mdr og lige knap 5 kg da han var 6 mdr. Jako var nu nok noget af det samme som Teddy (men Jako var også lille af sin alder og bliver nok aldrig særligt stor, han fortsatte dog med at vokse længe efter Diego var stoppet, så han har indhentet lidt der) :slight_smile: Men korthåret og uden mco træk - nej, du er blevet snydt. 100 % er han ikke. Men et eller andet blanding er han måske. To langhårede forældre er han dog ikke efter, da de kun ville lave langhårede afkom, men måske den ene forældre er det… Men det bliver katten jo ikke mere langhåret af selv :wink:

Og for en husmis/blanding er størrelsen helt fornuftig. Det er vigtigere at han hverken er for tyk eller tynd, men bare er helt tilpas, da katte kan variere så meget i størrelse og bygning.

Thane er fra begyndelsen af maj og vejer nu lige knap 5 kilo!
Jarl er fra sidst i maj og vejer ca 4 kilo.
Begge er maine coon… med stamtavler :wink:

3,3 kilo for en husmis lyder helt fint…

Hehe så vil jeg ligge mig i bunden med Sille på 16 uger, der vejer 1,6 kg. :slight_smile:

Jeg har så en husmis på 5 mdr som vejer 2200g og en norsk skovkat på 6½mdr som vejer 3800

Min russerhanmis vejer nu som 6 mdr 4,3 kg. Så han er noget af en stor kleppert af en russer at være. Til sammenligning vejer min lille fine russerpige på 3 år kun 2.6 kg :uha: