Vægt på katte

Har lige vejet kattene i dag, og ville høre, om det ikke er fornuftigt/normalt, det de vejer?

Otis - hankat 4½ md vejer 2,7 og er blanding huskat/langhåret huskat

Bella 1 år og 4 mdr - neutraliseret hunkat vejer 3,5 kg og er MCO/NFO

Ymer 1 år og 5 mdr - kastreret hankat vejer 4,7 kg og er RAG/Hellig Birma

Simba er 1 år og 8 mdr - kastreret hankat vejer 6,1 kg og er huskat ( internetkat )

Pusser er ca. 3 år - neutraliseret hunkat vejer 4,1 kg og er huskat ( internat )

Tidligere virkede Simba tyk, men synes ikke han er det mere, da han er meget lang og høj. Bella troede vi blev større pga. blandingen, men har hørt vægten kan svinge meget - Tror ikke hun bliver større.

Lige et billede af min mand og Simba for et halvt år siden…

Synes det lyder meget rimeligt…

Nynne (huskat/MCO) - Kommer fra privat hjem: 4 kg og 1år+4mdr

Mikkel (huskat) - Internat: 6,5kg og 2år+1md… (han er på kur - skal ned omkring 4-4½kg ifølge dyrlæge)

Ham Mikkel er nogenlunde på størrelse med Simba. Simba har vejet 7 kg, men synes han er passende nu…

De 2 billeder her er taget fra 14 dage siden. Han er betydeligt mindre nu end på billedet i mit 1. indlæg… Han er da ikke for stor, vel?

Han har da lidt mave endnu, men man kan godt se han har tabt sig :slight_smile: Han er noget af en basse på det første billede :slight_smile:

Om han er FOR stor synes jeg måske er svært at sige… Jeg ved bare at vi har sat Mikkel på kur fordi han har haft de her meget omtalte blæreproblemer - hvilket netop skyldes overvægten…

Jeg synes Simba ser super dejlig ud, og hvis han ikke lider på nogen måde grundet hans vægt synes jeg det er ok… Man skal bare være obs på fx blæreproblemer eller ledproblemer og der er sikkert mange flere ting.

Simba har fået konstateret krum ryg gennem røngtenbilleder, så tror det er derfor han er lidt stor. Han drøner ikke så meget rundt. Han er så fin. Hans hale går nogen gange op og fremad, og rammer næsten hovedet… :smiley: - Sidste gang ved dyrlægen fik vi at vide han ku trænge til at tabe lidt, men der er jo næsten også røget et kilo…

Håber Mikkel taber sig lidt… Vi er begyndt at give kattene lidt råt kød. Ved ikke om det er det, der har gavnet m.h.t. vægten.

Håber vi også han gør - han er lidt en kæmpe (som også ses på mit avatar), han har fået hills R/D uden held gennem en lang periode, så nu er vi lige skiftet over på RC Obesity og så skal vi på en eller anden måde have lidt mere gang i ham - han dovner 24/7 hcis han kan komme afsted med det :stuck_out_tongue:

Jeg synes alle dine dejlige katte ser udtil at have en meget fin vægt. Vores katte vejede fra godt 4 kg til 6,7 kg sidst jeg vejede dem. Og de har desværre alle mere eller mindre udtalt kastrat-hængevom, selvom ingen af dem er for tykke.

Når vi snakker korthårede katte er det typisk ret nemt at se.
Går de ud, ind eller lige hen mellem ribben og hofter? Går de lige hen vil jeg sige at det har optimal vægt :slight_smile:

Man kan mærke deres knogler ( eller hvad det kaldes ) tydeligt, og synes de ser fine ud… Simba er ikke lige pga. den krumme ryg. Må se hvad dyrlægen siger næste gang… Kan ikke vise Simba eller Ymer frem til nogen, da de smutter, når der er gæster. - Kun dyrlægen kan få lov - pga. frivillig tvang…