jeg kunne tænke mig at høre, om der var nogen/flere derude, der periodevist har vejet deres MC? F.eks. ved 3, 6, 9 og 12 måneders alderen?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg kunne tænke mig at kende “gennemsnitsvægten” på racen, som jeg selvfølgelig ikke kan få fra et forum, men man kan da danne sig et billede af “kurven”.
Har selv en meget lille MC pige, der helt klart ligger under gennemsnitsvægten, men jeg ved bare ikke hvor meget, da jeg ikke kender normalen.
Ja jeg vejede mine hele vejen igennem - men jeg har det ikke skrevet ned. I dag er de 5 - snart 6 år og vejer
Tara 5,9 kg - som nogle husker var Tara meget syg og tabte sig helt vildt - og til sidst et kilo på tre uger…! Mne nu tager hun på igen. Hendes idealvægt er normalt uden smerter og med muskler osv ca 7 kg
Nanoq er mindre - han vejer 6,5 kg hele året rundt:-)
Du vil kunne få mange vægte oplyst i din tråd, men hvis du skal kunne bruge de vægte du får oplyst til sammenligning med din kat. Så skal du ud og have fat i familie til din kat, for nok skal en MCO veje en pæn del men det genetiske spiller også ind
Man kan sagtens have en kat der som ung ligger og fedter rundt nederst i kurven for så pludselig tordne frem på vægten. Og omvendt også at man kan have en som da den var ung bare strøg derud af vægtmæssigt men da den er 4 år faktisk vejer mindst af sine søskende.
Så hvis jeg var dig ville jeg tage fat i din opdrætter og så høre ad hvordan det ligger til familien med vægten
[QUOTE=MoMo;782308]Du vil kunne få mange vægte oplyst i din tråd, men hvis du skal kunne bruge de vægte du får oplyst til sammenligning med din kat. Så skal du ud og have fat i familie til din kat, for nok skal en MCO veje en pæn del men det genetiske spiller også ind
Man kan sagtens have en kat der som ung ligger og fedter rundt nederst i kurven for så pludselig tordne frem på vægten. Og omvendt også at man kan have en som da den var ung bare strøg derud af vægtmæssigt men da den er 4 år faktisk vejer mindst af sine søskende.
Så hvis jeg var dig ville jeg tage fat i din opdrætter og så høre ad hvordan det ligger til familien med vægten :)[/QUOTE]
Jeg kan ikke være mere enig. Min hankat var ikke særlig tung med 6 mdr., men efter han er blevet rask, så vokser han derud af, så jeg tør slet ikke gætte på, hvad han vejer nu.
[QUOTE=MoMo;782308]Du vil kunne få mange vægte oplyst i din tråd, men hvis du skal kunne bruge de vægte du får oplyst til sammenligning med din kat. Så skal du ud og have fat i familie til din kat, for nok skal en MCO veje en pæn del men det genetiske spiller også ind
Så hvis jeg var dig ville jeg tage fat i din opdrætter og så høre ad hvordan det ligger til familien med vægten :)[/QUOTE]
Tusind tak for både dit og alle jer andres indlæg. Tror umiddelbart ikke, at jeg kan bruge familiens vægt til såå meget, da min kat var langt den mindste i kuldet lige fra dag 1 af - hun er bare nok bare en lille MC Dog er hun også ret spinkel, men jeg syntes alligevel, at hun spiser godt. Hun vejede omkring 2,5 ved 4-4,5 måneders alderen, så måske er hun ikke SÅ let mere, som jeg går og bilder mig ind
Jamen så skal jeg fortælle dig en lille eventyr som faktisk er sket i et af mine kuld
I det kuld blev der født en pige, vejede kun 79 gram da hun blev født, hun var en rigtig fighter…hun endte faktisk med at blive kuldets største vægtmæssigt til sidst Men det som jeg har kunne se på dem alle er at de fulgtes ad i ryk på vægten og ja der var kun 500 gram +/- i forskel på største og mindst til sidst
Så jo kuldsøskende og forældre og forældrenes søskende, deres vægt historik kan du sagtens drage fordel af at sammenligne din pige med. Hvor imod ubeslægtede giver dig ikke nær så meget information da de ikke helt deler samme genetiske baggrund
Jeg har ikke vejet vores Aslan endnu. Han er 9 mdr nu. Men jeg synes han er tung (jeg er begyndt at slynge ham over min skulder hvis jeg skal være ham).
Han skal vejes næste gang han skal vaccineres, da vi ikke har nogen vægt herhjemme der duer…