Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvor meget en norsk skovkat cirka bør veje når de er blevet over et år? Fx 13 måneder imellem ?-?
14 måneder imellem ?-?
Jeg synes min Wulli virker lidt tynd, men han har jo også fået sommerpels, og har smidt en hel masse pels den sidste måned.
Rikke - Det kan man ikke sige uden at se katten. Hvis du mærker på fedtet på ribbenene (tager ud i huden der og mærker mellem fingrene) er der ikke andet end pels og hud er han måske lidt tynd, er der lidt fedt imellem er det fint, er der en del fedt er han for rund
5.6 kg er umiddelbart en meget stor vægt for en skovkat på kun 13 måneder…
gennemsnitlig regnes vægten at skulle ligge mellem 4 - 7 kg for hanner og 3.5 - 5 kg for hunner… så er der selvfølgelig alle dem som ligger udenfor denne ramme - derfor tales der om et gennemsnit med plads til variation…
[quote=Ann K;402320]5.6 kg er umiddelbart en meget stor vægt for en skovkat på kun 13 måneder…
gennemsnitlig regnes vægten at skulle ligge mellem 4 - 7 kg for hanner og 3.5 - 5 kg for hunner… så er der selvfølgelig alle dem som ligger udenfor denne ramme - derfor tales der om et gennemsnit med plads til variation…[/quote]
Er helt enig. Du skal desuden huske på at den ikke er udvokset endnu så dens vækstkurve kan være flad d.v.s at størrelsen øges langsomt eller stejl d.v.s. øges hurtigt. Hvilken de kat hører til ved vi jo ikke.
Hvis du vejer din kat fra du får den som killing med f.eks en måneds mellemrum ved du om den øger sin vægt stille og roligt eller om den pludselig taber sig som jo er tegn på ? . Nogle NFO-linier har slanke lange katte som godt kan se tynde og afpillede ud i sommerpels andre linier er grovere ikke så lange og de ser gennerelt mere kompakte og velnærede ud end de andre. Selv om de begge er sunde raske katte.
Hvis en af mine killingkøbere havde en killing med den alder og den vægt ville jeg være tilfreds. Den vægt vil der være andre af mine killinger som først når langt senere. (En hunkat med den vægt og den alder er i mit hoved lige i overkanten)