Vi har en hunkat der fylder 2 år til slutningen af august.
Hun har været en meget fin lille hun kat - kan i kroppen med lange ben, men generalt forholdsvis tynd (uden at være mager).
I januar fik hun killinger, og efter hun var færdig med at tage sig af dem og amme osv. vejede hun 3.2 kilo. Vi fik hende så neutraliseret og der vejede hun 3,25 kilo og var på sommerferie i 3 uger, da vi kom hjem, vejede vi hende igen og hun vejer hun 4 kilo. Jeg synes det er meget at tage på, på 3 uger.
Næ ikke nødvendigvis ved at blive fed…og jeg synes 4 kilo lyder som en passende vægt til en kat.
Der er i øvrigt en del katte der af en eller anden årsag går i stå med vægten og så pludselig kommer op på normalvægten i den alder.
Men det lyder hurtigt at hun har taget på…har hun fået andet foder mens I har været på ferie?
Jeg ville nu ikke begynde straks at tage maden fra hende, men fodre som vanligt og så se om vægten holder sig
Mine hunkatte, især den ene er ikke ret stor, og hun vejer da omkring de 4 kilo, hvilket anses for en helt almindelig vægt bare til en huskat af gennemsnitsstørrelse
[quote=Felis;226999]Næ ikke nødvendigvis ved at blive fed…og jeg synes 4 kilo lyder som en passende vægt til en kat.
Der er i øvrigt en del katte der af en eller anden årsag går i stå med vægten og så pludselig kommer op på normalvægten i den alder.
Men det lyder hurtigt at hun har taget på…har hun fået andet foder mens I har været på ferie?
Jeg ville nu ikke begynde straks at tage maden fra hende, men fodre som vanligt og så se om vægten holder sig
Mine hunkatte, især den ene er ikke ret stor, og hun vejer da omkring de 4 kilo, hvilket anses for en helt almindelig vægt bare til en huskat af gennemsnitsstørrelse[/quote]
Såvidt jeg kan se har de fået det samme mad som altid mens vi var været væk.
Kan det være fordi hun blev steraliseret lige inden vi tog afsted at de manglende hormoner har gjort at hun har taget på?
[quote=Missepigen;227013]Såvidt jeg kan se har de fået det samme mad som altid mens vi var været væk.
Kan det være fordi hun blev steraliseret lige inden vi tog afsted at de manglende hormoner har gjort at hun har taget på?[/quote]
hrmm jeg syntes at det er for hurtig en reaktion pga neutraliseringen men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Mon ikke hun er på sin egen normal vægt nu og i så bare skal holde lidt øje med hendes vægt?
Da Pretty blev neutraliseret, fik hun osse ret øjeblikkelig en ret stor vægtøgning - Hun tog omkring 800 gram på i løbet af et par måneder. Derefter stabiliserede hendes vægt sig, og hun ligger nu ret stabilt på omkring 4,6 kg.
Skal lige siges at Pretty er en Brite, som er / skal være en ret tung kat …Dog hører Pretty ikke til i den tunge ende.
Kan det være fordi hun blev steraliseret lige inden vi tog afsted at de manglende hormoner har gjort at hun har taget på?[/quote]
Da jeg var afsted med Bambina, udfyldte dyrlægen et skema med hvad der blev lavet, hvilken smertestillende medicin der blev udleveret o.s.v.
Men der står osse noget om stofskifte efter neutraliseringen …
Hvis der står NFO på stamtavlen er hun jo slet ikke færdig med at vokse. Lige efter killinger er alle missemødre jo lidt undervægtige. Så for mig er den øgede vægtstigning blot naturlig og uundgålig. En NFO-pige på 5 kg er jo ikke en urealistisk slutvægt.
Det er meget normalt, at en nysteriliseret kat, tager på ret hurtigt. Ofte vil vægten stabiliere sig på et niveau lidt højere end den tidligere normalvægt, men andre gange vil hunkatten vedblive at tage på - og det er det man skal være påpasselig med, da det er nemmere at tage i opløbet.
Men vådt i stedet for tørt, kan ofte afhjælpe en del af det