Vægt

Som i ved så har jeg 2 burmeser drenge begge 1 1/2 år gammel …

Der er noget som vi snakker meget om her hjemme . Hvor meget er normal og skulle veje ?

Jeg var ude ved dyrlægen i går med Rex pga. den halsbetændelse . Han kommer på vægten der ude og den siger 6,00 kg . jeg kigger nok sådan :yikes: på vægten, men dyrlægen siger han er stor men overhovedet ikke tyk… Har hele tiden syntes Balder var den største for han er så tung i forhold til Rex og han er heller ikke tyk men robust, så tør ikke tænke hvad han vejer.

Du skal ikke se på tal først og fremmest. En burmeser skal være tung at løfte og hvis de 6 kg er muskler og kun lidt fedt, er 6 kg ikke for meget - men hvis de 6 kg (eller for den sags skyld 5 kg) er mere fedt end noget andet, er det for meget :slight_smile:

sådan ser de ud når de slapper af

okay … for havde tænkt om der snart skulle et fodre bræt frem her … Balder har lidt mave men kan se på cæsar og lukas som også er burmeser det har de også .

Det er svært at se fra den vinkel, men umiddelbart ser de altså fine ud :slight_smile:

okay ville jo helst ikke havde tykke katte … havde jo hørt det man kalder burmeser mursten i mink klæder… Har bare undret mig for mine forælders burmser og deres passe burmeser og mine bedsteforælders er slet ikke i den vægt kaliber som vores er

Jeg har løftet på voksne burmesere, som ikke vejede “noget” og så har jeg jo udstillet Banshee og set udtrykket på dommernes ansigt, når de løftede hende. Hun er tung, men vejer bestemt ikke for meget :slight_smile: Der er forskel i linjerne, men det er meget vigtigt at sikre, de ikke bliver for små og lette.

Netop det med små og lette ( skriver ikke det for jeg er en dårlig taber ) men Elin og jeg snakket om vi syntes godt nok de burmeser som vandt på udstilling var nogen små nogen . Er der ved og komme en trend som eks med Birmaer at de skal være små/nuttet i stedet for den virkelig kat : svært og forklar håber du forstår hvad jeg skriver

Der er forskel på linjer, på opdrættere og på dommere :slight_smile:

På seneste TICA udstilling var en FIFe dommer med som gæst den ene dag. Hun kaldte Banshee for tyk - mens en af dommerne gav hende en final begge dage og dermed belønnede hendes udseende. TICA dommeren havde oprindeligt lært fra en gammel dommer, at når man bedømmer burmesere, skal man starte med krop (tyngde) og pels og gå videre derfra. Banshee har tyngden og pelsen, men er bestemt ikke den mest typede i hovedet og det trækker så ned hos andre dommere :slight_smile:

okay sidder og tænker det kunne være sjov og få dem afsted igen også se om de for en bedømmelse elefanter eller hvad en dommer ville sige for de har jo begge fået ros begge gange de var af sted

Fra FIFe standarden for BUR:

It is a medium-sized, elegant cat. Any suggestion of either Siamese type or the cobbiness of the British must be regarded as a fault.

Of medium length

Muscular and compact, heavier than its appearance indicates.
Chest strong and rounded in profile, back straight.

Når jeg læser den tekst, så forventer jeg, at den ideelle hankat vejer 5-6 kg. Godt med muskler og knogler, men ingen deller.

Men der er kun 20 point til krop, ben, poter og hale tilsammen.

Der er hele 20 point til øjnene! Og 15 point alene til pelsfarven. Sammenlignet med andre racer tæller kroppen ikke så meget hos BUR.

vh

Andreas

Balder

​Rex

De ser fine ud :smiley:

[QUOTE=hmm;1213848]Som i ved så har jeg 2 burmeser drenge begge 1 1/2 år gammel …

Der er noget som vi snakker meget om her hjemme . Hvor meget er normal og skulle veje ?

Jeg var ude ved dyrlægen i går med Rex pga. den halsbetændelse . Han kommer på vægten der ude og den siger 6,00 kg . jeg kigger nok sådan :yikes: på vægten, men dyrlægen siger han er stor men overhovedet ikke tyk… Har hele tiden syntes Balder var den største for han er så tung i forhold til Rex og han er heller ikke tyk men robust, så tør ikke tænke hvad han vejer.[/QUOTE] : En Burmeser skal være som " en sten pakket ind i silke" [:høhø:](javascript:void(0))

Cats og Conni

[QUOTE=Andreas;1213859]Fra FIFe standarden for BUR:

Når jeg læser den tekst, så forventer jeg, at den ideelle hankat vejer 5-6 kg. Godt med muskler og knogler, men ingen deller.

Men der er kun 20 point til krop, ben, poter og hale tilsammen.

Der er hele 20 point til øjnene! Og 15 point alene til pelsfarven. Sammenlignet med andre racer tæller kroppen ikke så meget hos BUR.
[/QUOTE]

Det kan godt være, FIFe kun giver en femtedel af pointene til kroppen, men en af de ting, der definerer en burmeser uanset forbund er, at den er tungere end den ser ud - fuldstændigt som der står i FIFe standarden. Og de lette burmesere, jeg har løftet på, har på ingen måde været tungere end de ser ud - nærmere tværtimod.

Jeg ser gerne, at en burmeserhankat kommer op på 6 kg som helt almindelig standard. For at en kat kan defineres som af medium størrelse skal den ligge størrelsesmæssigt i midten og der er ikke specielt mange racer, hvor hankattene vejer mindre end 5 kg.

Ja, CFA giver 30 point til det samme. Og TICA giver 35 point!

Når standarderne er så uens, skal man ikke undre sig, hvis samme kat klarer sig forskelligt i forskellige forbund.

vh

Andreas