Ved ikke lige om det hører til her, men så en eller anden flyte det.
Jeg har ledt og ledt efter et vægtskëma på killinger fra dag 1 til 1 år, er der ogen der kan hjælpe med det?
Ved ikke lige om det hører til her, men så en eller anden flyte det.
Jeg har ledt og ledt efter et vægtskëma på killinger fra dag 1 til 1 år, er der ogen der kan hjælpe med det?
Der findes vist ikke noget konkret skema, da det jo er alt efter race. Men tommelfingerreglen siger 100gram pr. uge indtil de er 12 uger, plus 100 gram fra fødslen. Dvs er killingen 12 uger så “skal” den veje 1300 gram.
Tak skal du ha’, syntes bare jeg så et sådan skema et eller andet sted en gang, men kan bare ikke huske hvor.
Når en killing så vejer 2 kilo, hvor gammel er den så?
21 uger, sådan cirka. ![]()
Men det er jo ikke helt til at regne med når de kommer op i den “store” alder.
ca. 2 kg vil jeg sige en killing på 15-18 uger alt efter race m.m går ud fra du mener din smukke husmis ?
MVH
Gitte
[QUOTE=Sacala;49820]ca. 2 kg vil jeg sige en killing på 15-18 uger alt efter race m.m går ud fra du mener din smukke husmis ?
MVH
Gitte[/QUOTE]
Hvis man skal tage efter tommelfinger reglen, så er det jo ca. de 21 uger?
Jeg har nu beregnet ud fra de hittekillinger samt bla. mine skovkatte killinger i den alder, og der har de alle været omkring de 16/17 uger +/- ved de 2 kg. ![]()
MVH
Gitte
Der smukke husmis Figaro jeg mener, jeg har nemlig ingen fødselsdagto på ham.
Det kan være lidt svært at gå tilbage og se på vægt og så gætte alder.
Min bror har f.eks. en killing på 4 mdr - den vejer 1-1,5 kg. Lille kat.
Måske er det nemmere og se på udviklingen af kroppen fremfor vægt, samt mental udvikling?
Altså vægtmæssig er han han tung, men kropmæssigt er han lille, ligner en kat mellem 3 og 4 måneder, måske det er nemmest at holde øje med tændernerne og se hvornår de begynder at skifte. jeg ved det ikke, men han var jo underernæret så det kan jo også gøre det svært.