Vægttab hos kat

Hej allesammen,

Jeg har jo Filur som skal tabe sig en del. Han startede med at veje 7,7 kg den 23 maj, og vi vejde ham d. 5/6 hvor han vejede 7,5 kg.Han får pro plan light fodder lige pt, men når der næsten ikke er mere tilbage af det, skifter vi til hills light chicken.

Så sidder jeg og tænker hvor meget skal han egentlig ca. tabe sig om ugen ?
vi vejde ham første gang d. 14/5 og der vejede han 7,6 kg og så som sagt d. 23/5 havde han taget 100 g på. Så vi satte foderet ned fra 90 g om dagen til 80 g. om dagen. Og han har jo så tabt 200 g. nu.

Gør vi det rigtigt, er der noget vi burde gøre anderledes, han SKAL tabe sig.

På forhånd tak. -kramer Anika og Filur.

Nååårh søde “lille” Filur - ja hos mig vil han altså altid være lille Filur…han var jo en rigtig lillebror :hjerte:

Jeg ved ikke hvor meget han skal tabe sig om ugen, men jeg tænker på om du har overvejet at skifte til et foder uden korn og med en masse protein (fra kød - protein i foderet kan nemlig også komme fra f.eks. majs)?
Så vidt jeg har forstået på nettet + et seminar i Horsens med en dyrlæge fra IAMS, så er det overordnet kulhydraterne der stammer fra korn, der gør kattene tykke, så det skulle være bedre end at give dem et proteinholdigt foder end light foder. Jeg venter med at skifte foder indtil vi kommer hjem fra sommerferie, hvis nu de får dårlig mave af det, men så tror jeg at jeg vil prøve Feline porta grain free. Jeg regner med senere at få råd til at skifte til Orijen, som er det jeg egentlig helst vil prøve (men det er altså en anelse for dyrt til min pengepung pt.).

og giv lige ham den lille Filur et stort kram :wehuu:

Der er ikke korn i ProPlan - men ris.

Hvorfor skifte når du har set en effekt med det?

jeg ville skifte langt væk fra lightprodukter :slight_smile:

såvidt jeg kan læse mig til når jeg læser indholdsfortegnelser på kattemad, så har man overført menneskers fedtforskrækkelse til kattefoderet og gjort nøjagtig det samme med mange typer light foder som man har gjort hos mennesker - erstattet fedt med stivelse…

det er noget rigtig skidt… dels ødelægger det deres blodsukkerbalance og dels så er katte slet ikke gearet til alle de kulhydrater…

skift til noget protein-holdigt i stedet og evt noget meget fiberholdigt… så spiser de mindre og det de spiser passer bedre til det de kan optage :slight_smile:

bare en overvejelse værd :slight_smile:

[quote=Nevadaisy;386842]Nååårh søde “lille” Filur - ja hos mig vil han altså altid være lille Filur…han var jo en rigtig lillebror :hjerte:

og giv lige ham den lille Filur et stort kram :wehuu:[/quote]

Hehe herhjemme er han også den lille. OG en rigtig skrige mis. Han skriger efter mad lige så snart jeg rejser mig, og er det ikke det så er det leg. OG han duer ikke til at sidde/ligge stille og blive kælet. Han er over det hele når man kæler ham.
Han er en dejlig mis.

[quote=Lis Dahlstrøm;386853]Der er ikke korn i ProPlan - men ris.

Hvorfor skifte når du har set en effekt med det?[/quote]

Fordi at han til at starte med tog på, så vi har købt 2 x 10 kg sække hills chicken light, fordi vi fik at vide de havde det bedste light fodder og vi købte to sække fordi der var 100 kr i rabat på hver sæk. Så de skal burges.

[quote=Battlestar;386898]jeg ville skifte langt væk fra lightprodukter :slight_smile:

såvidt jeg kan læse mig til når jeg læser indholdsfortegnelser på kattemad, så har man overført menneskers fedtforskrækkelse til kattefoderet og gjort nøjagtig det samme med mange typer light foder som man har gjort hos mennesker - erstattet fedt med stivelse…

det er noget rigtig skidt… dels ødelægger det deres blodsukkerbalance og dels så er katte slet ikke gearet til alle de kulhydrater…

skift til noget protein-holdigt i stedet og evt noget meget fiberholdigt… så spiser de mindre og det de spiser passer bedre til det de kan optage :slight_smile:

bare en overvejelse værd :)[/quote]

vi skal lige have brugt de to sække hills før jeg køber noget andet.

For en kat der skal tabe sig er der kun en løsning såfremt den ikke skal sultes:

Begynd at give katten noget kød- og vådfoder og kun en smule tørfoder som et tilskud.(bedst hvis den helt kunne undvære tørfoder)

Katten får mere væske ved det, den kan spise en større mængde, altså bliver mere mæt og får mindre næring.