Vægttab og diarre

Hej Kattegale,

Min hunkat Kitty er 7 år, indekat og kastreret. Hun har alle dage været en fin lille kat, småtspisende og stor tiggende. Hun elsker at spise vores mad (har aldrig reageret negativt på det), men hendes kost består primært af FP 21 Grain Free og Aldi vådfoder.

I løbet af sommeren opdagede vi at hun havde tabt sig ret meget over en længere periode (fra 4,5 kg til nu 3 kg!). Vi havde også haft tiltagende problemer med urenlighed, tynd mave og lidt opkast, men det var ikke noget der var specielt alarmerende før vi opdagede det store vægttab.

Vi var derfor ved dyrlægen i slutningen af Juni og fik testet en blodprøve, som dog ikke viste noget og vi fik at vide at vi skulle se tiden an. Vi opdagede så at hun ikke længere spiste tørfoder og skiftede mærke. Først til noget fra supermarkedet, som blev kastet op med det samme og så til noget andet kornfrit som hun holdt nede. Det gik ok i en periode hvor hun tog lidt på, men diarre og urenlighed fortsatte on/off. Efter et par måneder havde hun dog mistet interessen i dette tørfoder også.

Vi har herefter forsøgt at skifte mærke igen, men det virker til at eskalere den dårlige mave/urenlighed. Vi har forsøgt skånekost (kogt kylling) i en uges tid, hvilket umiddelbart sænkede mængden af dårlig mave, men desværre mistede hun også interessen i det. Vi har prøvet med lidt råfodring, men det var også kun interessant til en fodring. Hun tigger rigtig meget, så er tydeligvis sulten, men vil kun spise lidt vådfoder, nyt “spændende” tørfoder eller vores mad (særligt smør).

Vi har været ved dyrlæge igen i dag og denne gang har de testet afføring for parasitter (inkl giardia) på eget lab og sendt videre mht test af om den mad hun spiser bliver udnyttet ordentlig. Viser testen ikke noget snakkede de om at vi skulle prøve røntgen/scanning eller tandtjek i narkose for at se. De mente ikke det var nødvendig med ny blodprøve da den jo var fin sidst. Vi har fået Hills I/D foder, canikur pro probiotika og metrobactin antibiotika med hjem for at se om det kan hjælpe på maven (man kan høre og mærke at det bobler derinde når man løfter hende).

Jeg vil så gerne til bunds i det her nu inden min lille dejlige kat svinder ind til ingenting :frowning: Hvis der er nogen der har bud på hvad der kan være galt med hende og hvilke tests/undersøgelser vi bør spørge efter så vil jeg meget gerne høre det. På forhånd tak.

Billederne er desværre så små jeg ikke kan se hvad det er du gerne vil vise?

Mon dette er bedre? Det er en kopi af blodprøvesvarene.

De to leukocyttal (total leukocyt og neutrofile) er for lave, så katten laver ikke nok af de hvide blodlegemer.

Poikilocytose er et udtryk for at de røde blodlegemer ikke ser normale ud når dyrlægen kigger i mikroskop på en blodudstrygning. Acantocyt-delen henviser så til en specifik “unormal” form af de røde blodlegemer. dannelsen af de røde blodlegemer ikke fungerer som de skal. Det kan være tegn på anæmi (hos min kat var det). Deres tilstedeværelse kan betyde flere ting, så de skal sandsynligvis ses sammen med nogen af de andre resultater for at lede i den rigtige retning. Men din kats røde blodlegemer ser ikke normale ud under alle omstændigheder.

Min umiddelbare tanke er at der er noget i hendes knoglemarv der måske ikke virker som det skal når der både er for lidt af de hvide blodlegemer og dannelsen af de røde blodlegemer ser ud til at være påvirket. Men hvad der kan forårsage det… ?

Carbamid er et synonym for urea, og fortæller noget om din kats nyrestatus. Forhøjet urea kan betyde at nyrerne ikke har det så godt. Der kan være flere årsager til dette.

Tilføjelse: Susanne W er nok den herinde der kan give dig det bedste svar udfra blodprøven lige her og nu.

Tak for dit svar. Hvis der er noget i knoglemarven vil det så mon kunne ses på en scan/røntgen eller skal man have en biopsi? Hendes blod løb også meget langsomt da de tog blodprøven, ved ikke om det kan være en indikation på noget.

Da vi fik gennemgået resultaterne i sin tid fik vi også en forklaring på de her forskellige værdier der var off, jeg kan desværre kun huske at ift nyretallet så ville man ved klassiske nyreproblemer have både en skæv carbamid/urea og creatinin værdi og her er det kun den ene værdi, men jeg tænker at det da godt kan være jeg skal presse på for at få en opfølgende prøve for at se hvad status er på de forskellige nu.

En lille opdatering herfra. Vi fik jo svar tilbage på afføringsprøven som blev undersøgt mht udnyttelse af maden og den viste et højt indhold af neutralt fedt og muskelfibre.
Dyrlægen har sat os i gang med at behandle for Exokrin Pancreasinsufficiens vha. Hills Prescription I/D foder og Almazyme enzym pulver og det gik rigtig godt i en uge hvor afføringen stabiliserede sig og hun rent faktisk spiste. Så gik virkningen lidt af og de foreslog vi oppede dosis, men så gad den stædige kat pludselig ikke mere og vi har siden prøve at give hende en pause, tilsætte pulveret til hendes normalt mad og at give enzymerne i pille form altsammen desværre uden held. Nu tænker vi at næste step er at prøve at få bekræftiget via blodprøve at det er den rigtige diagnose og så kan vi evt prøve med andre enzym pulvere eller metoder. Jeg har fundet en hjemmeside som beskriver sygdommen hos hhv. katte (http://epiincats.webs.com/) og hunde (Epi4Dogs - Page not found - Managing EPI | Non-Profit Educational Resource & Forum) og hvor jeg tænker der er hjælp at hente.

Ville dog gerne høre det hvis der er nogen herinde der har erfaringer eller evt anden bud på diagnose?

Så kommer der lige en opdatering mere.

Vi var afsted til det helt store tjek med Kitty. Hun er desværre ikke så nem at håndtere så hun kom i narkose og så kørte vi bare alle tests med det samme for at hun ikke skulle det igen. Så der blev lavet røntgen og ultralyd af kroppen som ikke viste noget. En ny blodprøve på standardværdier som heller ikke viste noget og en særlig blodprøve for trypsin-like immunoreactivity/B12/folsyre som skulle kunne påvise pankreasinsufficiens. Nu er resultatet på sidstenævnte prøve kommet hjem og umiddelbart er pankreasværdien fin (17 i en normal range på 12-82), men til gengæld påviste prøven underskud af B12 og for meget folsyre hvilket så tyder på SIBO (small intestine bacterial overgrowth). Den foreslåede behandling er 2 uger med amoxyclav og 6 uger med metronidazol (mener jeg det hed). 6 ugers behandling i alt, så der er dobbelt op på antibiotika i starten.
Jeg har ikke lige fået researchet på SIBO endnu så jeg ved ikke helt hvad jeg skal tænke udover at jeg er nervøs for hvordan vi i 6 uger skal få piller i hende!

Hurttigt svar. Men tjek evt. lige pill pockets ud, det er godbider man gemmer pillen i.

Så er de på vej :slight_smile: Jeg fandt en sælger på amazon.co.uk som ikke tog en bondegård i forsendelse :ok:

Det er langt fra sikkert, at mis selv vil tage pillen, selvom den er i en pillpocket. MEN - min egen erfaring er, at det er LANGT nemmere at stoppe en pille i halsen på katten når der er viklet lidt pillpocket omkring end hvis der IKKE er. :wink: Den lugter og smager jo en del bedre så. :slight_smile: Pillpockets er nærmest lidt modellervoksagtigt, så man kan ‘klistre’ et lag rundt om pillen. :slight_smile:

Vi krydser fingre og prøver! Skulle det gå helt galt har jeg også fundet et amerikansk firma, FlavorX, som knuser piller til pulver, tilføjer 4 forskellige væsker og vupti så smager det af tun eller andet lækkert! Jeg ved ikke lige hvorfor det er amerikanere der har patent på de her smarte ting, men måske der findes en europæisk pendant eller måske det kan importeres… Men forhåbentlig klarer vi os uden :slight_smile:

[QUOTE=Maja R;1300325]Vi krydser fingre og prøver! Skulle det gå helt galt har jeg også fundet et amerikansk firma, FlavorX, som knuser piller til pulver, tilføjer 4 forskellige væsker og vupti så smager det af tun eller andet lækkert! Jeg ved ikke lige hvorfor det er amerikanere der har patent på de her smarte ting, men måske der findes en europæisk pendant eller måske det kan importeres… Men forhåbentlig klarer vi os uden :)[/QUOTE] Der skal man så bare være obs på, at IKKE alle piller MÅ knuses. :slight_smile: Så det skal man lige undersøge inden man kaster sig ud i det.

Godt at vide, det vil jeg undersøge hvis det bliver aktuelt.
I dag var første dag med begge typer antibiotika (plus probiotika på maden) og det lykkedes at få det hele i hende. Amoxyclav tager hun hvis den er skjult i guf. Metrobactin fik vi i hende med magt, pillegiver og også smurt ind i leverpostej. Den må lugte værre eller noget siden der er forskel.

Her virker de bløde godbidstænger også. Altså lav et lille hul, gem pille i hul og “tryk” hullet sammen. Malt og vitamin pasta kan også bruges til de fleste piller hos os. Men det kommer selvfølgelig an på str på pille og om kattene er viiiiiirkelig udspekulerede :fnis: Min den ene er ny indflytter, men jeg mistænker at han er yderst udspekuleret - den anden er en gammel dreng, der fint accepterer godbid løsningen :slight_smile:

Pøj pøj :slight_smile:

Nå, update. Vi er skiftet fra metrobactin til flagyl i forgårs da pillerne er umulige at få i hende. Det går lidt bedre med flagyl da hun ikke sådan lige kan spytte det ud. Der er dog absolut ingen bedring at spore indtil nu og hun har stadig diarré flere gange om dagen :frowning: Jeg overvejer om vi alligevel skal prøve at give hende enzymer igen selvom blodprøven viste at den værdi var ok, men er også bekymret for at overbehandle. Dyrlægens plan var 6 uger med antibiotika og så ny blodprøve.

Hvis du ellers har tillid til din dyrlæge, så vil jeg helt klart følge de anbefalinger du får derfra.
Hvis du er i tvivl om diagnose, så tag til en anden dyrlæge og få hans/hendes mening.

Pøjpøj med Pelsbarnet, det er så hårdt at være vidne til de har det skidt.

Tid til endnu en update herfra. Efter fuldendt antibiotika behandling fik vi endnu en blodprøve lavet, men resultatet var det samme som før (pankreasværdi normal, b12 lav, folsyre høj). Vi gik i gang med b12 indsprøjtninger samtidig med at vi fortsatte med enzymer, men efter en måneds tid med ugentlige indsprøjter var der ingen bedring at spore. Hun fik så en kortison insprøjtning for at se om det kunne hjælpe hende og endelig var der en smule bedring, hvilket kunne tyde på at hun måske har IBD.
Vi giver derfor nu prednisolon dagligt i pilleform for IBD, enzymer og mælkesyrebakterier for at stabilisere maven og afhjælpe eventuelle problemer med næringsoptag og jeg tænker også at vi skal fortsætte med b12 indsprøjtningerne i en periode endnu.

Det er langt fra perfekt, men afføringen er gået fra totalt flydende til bløde pøller og luften i maven er næsten væk. Hun er stadig meget sulten og undervægtig og hendes afføring lugter ikke “normalt”.
Ud fra hvad jeg har kunne læse mig til om IBD så skal vi måske til at kigge på noget allergi foder for at se om det kan hjælpe. Hun har næsten alle dage fået FP 21 Grain Free tørfoder (kylling/kartoffel, hvilket jeg egentlig troede var lav allergent) og alle de forskellige varianter af Lux vådfoder. Hun har før i tiden kunne spise alt uden problemer, men hun reagerer meget kraftigt nu om dage hvis hun f.eks. får fat i lidt ost (hendes mave bliver oppustet og hun kaster op inden for et par timer). Jeg ved ikke helt hvad for noget allergi foder vi skal prøve så hvis der er nogen der har nogen bud på det eller andet input så hører jeg det gerne.