Vænne kat til robotstøvsuger?

Nu har jeg haft gang i min robotstøvsuger i noget tid - og Alba kan simpelthen ikke lade ham (ja, han hedder Ketil) være i fred.

Alt jeg finder på nettet, handler om katte der er bange for støvsugeren, og at tilvænne katten langsomt, med fx godbider nær slukket støvsuger.

Hun har intet problem med den når den er slukket og er som sådan heller ikke bange for den (hun sover tit i en køje en lille meter over den).
Men nøj, den er et farligt bytte der skal nedlægges når den kører!! Hooold nu op, det er sjovt legetøj. Det resulterer jo i at det faktisk ikke kan støvsuge, da hun hele tiden blokerer den når den kører, hvilket den opfatter som en væg, den tænker “jeg er færdig med rummet” og vender hjem. :argh:

Hun fandt endda ud af selv at aktivere den via knapperne, så den begyndte at støvsuge. Nok er hun 11 år, men hjernen er tilsyneladende skarp nok. :laughing: Så nu har jeg låst de manuelle knapper, så den kun kan aktiveres via app’en. - Og hun sidder skiftevis og glor på den, og slår på den, og forstår ikke hvorfor den ikke sætter i gang. :face_with_peeking_eye::roll_eyes:

Einsten er i øvrigt ret ligeglad - ikke super fan som vist ingen dyr er af støvsugere, men flytter sig bare når den kommer for nær. Meget nemmere!

Indtil videre er “løsningen” at lukke katte og Ketil i hver sin(e) rum, og så skifte over. Men det er også træls i længden. Det optimale var jo at jeg kunne støvsuge “automatisk”, og måske også når jeg ikke var hjemme - og ikke skulle bruge kræfter på at redde Ketil udfra under sengen, hvor Alba fangede ham til han løb tør for strøm. :exploding_head:

Er der monstro nogen der har stået i lignende situation? Eller bare har inputs? :crossed_fingers:

15 Synes om

Sorry - det var ikke lige den variant, jeg havde forestillet mig ud fra overskriften… :wink:
Ingen råd, men tak for underholdningen! :thumbup:

8 Synes om

Hun har altid været lidt speciel, hende Alba. :laughing:

Min kæreste synes også jeg er en virkelig dårlig kattemor, at jeg ikke bare accepterer at have købt enormt dyrt kattelegetøj, og så vender tilbage til selv at støvsuge. Meeen, der må være grænser. :face_with_peeking_eye:Damen må nøjes med at lege med piberensere og balloner, som er noget af det eneste andet hun gider. :joy:

9 Synes om

Du har lige kureret mig for enhver tanke om at købe robotstøvsuger :smiley:

Sådan som Kissy kysser og krammer på støvsugerrøret, når den er i gang, er jeg sikker på, at hun vil være mindst lige så kærlig og venskabelig over for en robotstøvsuger som Alba er :joy:

11 Synes om

Arj, men kunne man da ikke bare have normale, bange katte som løb op i toppen af kradsetræet, indtil “monstret” var færdig? :joy::roll_eyes::laughing:

8 Synes om

Jeg har oplevet en kat, der “fangede” børsterne, mens de kørte rundt :grinning:

Ingen løsningsforslag :sorry:

6 Synes om

Ja, det er især også børsterne Alba går efter - hun må have udset sig dem, som det svage punkt. :joy:

7 Synes om

Jeg har en grumme fancy model fra roborock og den genkender dem som kæledyr og kører uden om. Ripley superviserer også lidt vel tæt ind i mellem.

Min gamle tændte også min roomba back in the day :joy: lavede en klap af en coaster og gaffa.

Har ikke lige nogle råd andet end tid, måske bliver den mindre spændende

5 Synes om

Også mig :joy: Jeg har mange billeder af, hvordan det kunne ende her i huset :joy:

4 Synes om

De er dælme også smarte! Min veninde og manden har også sådan en, og de kan sidde væk hjemmefra og få tilsendt billeder - “stødte på kæledyr”, og følge med i livet derhjemme. :heart_eyes:

Jeg er dog usikker på om det vil løse mit problem (helt), da Alba jo jagter stakkels Ketil aktivt rundt og særligt går efter børstehovedet, som jo sidder fortil, og derfor hele tiden blokerer ruten. Det er sket et par gange, at hun har fået bakket arme Ketil ind i et hjørne. :face_with_peeking_eye:
Så umiddelbart er det ikke dét, der får mig til at smide penge efter en nyere model. :laughing:

Jeg må håbe at nyhedsværdien falder lidt en dag. :crossed_fingers:

12 Synes om

Ha ha ha nej det tror jeg heller ikke når hun er så entusiastisk

4 Synes om

Blive ved og ved og ved og ved og ved med at køre den til hun ikke gider mere? Altså køre den så meget du overhovedet magte (og den har batteri til) i træk.
Og om end ikke andet så bare gå sin vej og lade dem være, og så komme retur og konstatere at Ketil i al fald (forhåbentligt) har fjernet skidt nogen steder, om end ikke alle.

Herhjemme er problemet al del legetøj der hele tiden skal hives frem på gulvet, som Poul så æder og går i stå over fremfor at støvsuge :tihi:

10 Synes om

Ja, det må vel blive vejen frem. Havde bare naivt håbet på en hurtigere løsning, der gav færre fejlmeddelelser og renere gulve. :laughing:

9 Synes om