Så har Vaffel været ved dyrlæge og resultatet er at hans nyretal er i den høje ende. Ikke alarmerende, men hun anbefalede at få ham over på nyrediæt og så tjekke ham igen om et halvt års tid. Så jeg vil selvfølgelig finde et godt foder til ham. Er der nogen der kan anbefale et godt mærke? Han er i forvejen småtspisende og nægter hårdnakket at spise vådfoder. Dyrlægen anbefalede Hills - fordi det også er det mærke de sælger selvfølgelig.
Jeg kan anbefale at læse mere på www.felinecrf.org og overveje om nyrediæt er det rigtige, eller om der er andet
Og Virbac er det jeg vil anbefale i så fald
Da jeg stod i samme situation sidste år valgte jeg Hills Kidney+joint, da Stine også er lidt slidt i lænden.
Jeg køber det på Zooplus.
Stine har en gang fået taget kontrolblodprøve, og der var hendes tale blevet pænere - og hendes lå også kun lige på grænsen, på nær SDMA, som er med til at kategorisere Stine som som stadie 2.
Jeg indsætter lige resultatet af blodprøven her, hvis nu der er nogen der kan komme med nogle gode råd om hvad der er klogest at gøre for Vaffel.
Jeg har tænkt mig at bestille foder ved Zooplus. Skal bare lige finde ud af hvad der vil være bedst. Han får i forvejen Hills dental som det primære foder og det er han meget glad for.
Det fik Manse også - desværre nåede han ikke at være på det så længe, inden han fik cancer, så kan ikke sige noget om effekt, men det blev da spist med stor fornøjelse…
Håber det diæt Vaffel skal på giver så gode resultater
Skal vi ikke lave en separat tråd om det?
Rigtig god idé. Måske de eksisterende indlæg her i tråden, blive flyttet over i en ny tråd? Eller skal jeg bare starte forfra i en ny tråd?
Men helt sikke de indlæg der er lavet om det kan flyttes over i ny tråd @solveig
Men det er @Eva_K og @galath der kan gøre det
I forlængelse af Evas opslag kan jeg anbefale dette indlæg fra Lone @Churchtown
I det gamle indlæg fra 2019 skrev jeg at min Dino fik Benakor.
Omkring 2020 gik han over til at få Semintra (da det kom på markedet).
Semintra 4 mg/ml oral opløsning bruges til nyresyge katte for at hæmme proteinudskillelsen i urinen.
Den fåes også i en 10 mg/ml oral opløsning, som bruges til behandling af regelret forhøjet blodtryk.
Min Dino blev 16 år (jeg mistede ham i 2023), han levede 11 år med nyresygdom. Og det var faktisk ikke nyrerne, som endte med at tage livet af ham, men at han fik nogle af følgevirkningerne til langvarig nyresygdom. Hos ham inflammatorisk tarmsygdom, som, trods alle mulige forsøg på behandling, endte i kronisk diarre, hvor han ikke kunne optage de nødvendige næringsstoffer gennem tarmen.
Men jeg er overbevist om at Semintra var med til at holde hans nyresygdom under kontrol.
Tusind tak for jeres gode og interessante input. Det sætter jeg stor pris på, skal I vide
Jeg har ikke det mindste forstand på at læse de tal hans blodprøver viser, men ifølge dyrlægen, er hans tal ikke alarmerende endnu. Men for at det ikke skal ekskalere, anbefaler hun at give ham nyrekost og kigge på hans tal igen om ½ år. Så det er min plan lige nu.
Vaffel er yderst kræsen og nægter kategorisk al slags vådfoder. Jeg tror vitterlig jeg har prøvet samtlige mærker, men uden held. Heldivis er han god til at drikke vand. Han er også kræsen hvad angår tørfoder, så jeg kan godt være lidt bekymret for om han gider spise andet end det han får nu. Hvilket er Hill’s Dental og diverse varianter af Purina One. Hill’s er hans primære foder, mens Purina får han i sit fodertårn, hvor han skal arbejde for det. Det er mest som godbidder.
Han har gennem tiden, fået forskellige mærker foder, men de sidste 3-4 år eller så, har det været Hill’s Dental han har spist. Han elsker det, men jeg har valgt også at supplere med andre mærker. Noget af det, har han ikke villet spise, mens andet - som Purina - har været et hit.
Så jeg tror jeg starter med at bestille Hill’s K/D og blande i hans nuværende foder og se hvad han siger til det.
I øvrigt fik han stor ros af dyrlægen. Han er i fin form og han var simpelthen så sød og rolig og fandt sig tålmodigt i både at blive pillet ved og få taget blodprøve. Hun sagde at han var en af de nemmeste patienter hun havde haft med at gøre
Vires Mik fik det også og fik så fine nyretal på trods af vi ikke skiftede foder