Vagtdyrlæge

Jeg undres ofte over, at katteejere ikke ved, at de kan komme i kontakt med en dyrlæge i weekenden eller på helligdage, hvis katten bliver akut syg og skal tilses.

Jeg vil gerne opfordre til, at man - hvis man ikke allerede har gjort det - undersøger, hvilke muligheder der er for vagtdyrlæge i det område, hvor man bor. Det er en rigtig god ide at have indsamlet den viden på forhånd, mens hjernen stadig tænker logisk, så man ved, hvor man skal henvende sig, hvis det skulle blive nødvendigt.

God søndag :slight_smile:

Jeg tror desværre, at det oftest er en undskyldning, for at slippe for den dyre regning. :frowning:

Hvis man ringer til sin sædvanlige dyrlæge uden for normal arbejdstid, vil der typisk være en telefonsvarer, som henviser til en vagtdyrlæge.

vh

Andreas

Ja, det gør de også hos min dyrlæge, men nu har jeg de sidste dage set flere opslag på Facebook, hvor folk ikke kan finde en vagtdyrlæge, og hvor der ikke henvises fra egen dyrlæges telefonsvarer.

det er stadigvæk muligt at hente denne app til Iphone: ‎Find dyrlæge on the App Store (Find nærmeste dyrlæge)
Den finder nærmeste dyrlæge samt viser vejen derhen :slight_smile:

[QUOTE=cæsar;1246244]det er stadigvæk muligt at hente denne app til Iphone: ‎Find dyrlæge on the App Store (Find nærmeste dyrlæge)
Den finder nærmeste dyrlæge samt viser vejen derhen :-)[/QUOTE]

Skidesmart! Den kendte jeg ikke.

Den er god hvis man er et sted man ikke kender tænker jeg

Hvis man kan komme på Facebook, kan man vel også komme på Google? Jeg forstår ikke, at folk ikke bare googler “vagtdyrlæge + [placering]”? :?

Der er meget man ikek fordstår, når det gælder folks behandling af deres dyr!

Ang emnet - der er steder “ude på landet” eller i de helt små byer, hvor det kan være svært at få fat i en vagtdyrlæge, som kan andet og mere end blot aflive… og hvor det kan være næsten umuligt at komme afsted med det offentlige om aftenen eller i en weekend eller på helligdage. Disse steder kan amn endda risikere at vagtdyrlægen nægter at køre ud eller komme til sin klinik, hvis man ringer om en kat… Det kan også ske, at dyrlægen faktisk ikek er særligt kvalificeret til andet og mere end en aflivning.

At disse omstændigheder rent faktisk eksisterer betyder dog ikke at jeg mener det er en undskyldning for at lade stå til og lade et dyr vente på behandling!
Blot at man så i den grad bør sørge for at være forberedt til den dag, hvor det måske bliver nødvendigt!

Som en anden i denne tråd nævner det… finde frem til den dyrlæge som vil tage en seriøst også selv om det kun er en kat… at finde frem til de naboer, som vil være så venlige at starte deres bil kl L og køre en til vagtdyrlægen - eller hvor man låne en bil, så man selv kan køre… sørge for forsikring af katten, hvis man ikke har den store økonomi… osv osv osv.

[QUOTE=Ann K;1246279]

Ang emnet - der er steder “ude på landet” eller i de helt små byer, hvor det kan være svært at få fat i en vagtdyrlæge, som kan andet og mere end blot aflive… og hvor det kan være næsten umuligt at komme afsted med det offentlige om aftenen eller i en weekend eller på helligdage. Disse steder kan amn endda risikere at vagtdyrlægen nægter at køre ud eller komme til sin klinik, hvis man ringer om en kat… Det kan også ske, at dyrlægen faktisk ikek er særligt kvalificeret til andet og mere end en aflivning.[/QUOTE]

Men så kan man fisme tegne et Falck abonnement, der dækker kørsel til dyrlæge. Det havde jeg i mange år, inden jeg selv fik bil og der er faktisk ikke nogen betingelse om, at man skal vælge den nærmeste dyrlæge.

Det er altid godt at have afklaret inden panikken sætter ind.

Jeg bruger aldrig de vagtklinikker min dyrlæge henviser til - fordi jeg satte mig ind i hvad jeg syntes var vigtigt inden behovet var der

Desværre er det ikke alle, der vil bruge penge på deres kat via abonnementer osv. Ganske som nogle slet ikke er egnet til at eje et dyr overhovedet, fordi de ikke tager ansvaret alvorligt. Der burde være nogle krav til ejer før anskaffelse, men sådan en lov får vi nok aldrig for kat. Her er hunde lidt mere heldige. Lidt mere. Ikke meget, men lidt… Generelt er det for let af anskaffe sig et dyr i DK

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1246356]Det er altid godt at have afklaret inden panikken sætter ind.

Jeg bruger aldrig de vagtklinikker min dyrlæge henviser til - fordi jeg satte mig ind i hvad jeg syntes var vigtigt inden behovet var der[/QUOTE]

Hvad gør du så, hvis katten har brug for akut indlæggelse kl. sent fredag/lørdag/søndag nat:? Kattene er desværre ikke altid så elskværdige at blive syge i dyrlægens normale åbningstid :wink:
Hvis jeg husker rigtigt, bruger vi to dyrlæger i samme vagtkreds www.dyrlaegevagt.dk :slight_smile: - alle dyrlægerne i den vagtkreds er dygtige og kompetente :), dog er der også deriblandt nogle, jeg foretrækker fremfor andre ;), men i en akutsituation er jeg tryg ved dem alle :ok: Ved større operationer eller indlæggelser henviser de alle videre til Kbh’s Dyrehospital på Poppelstykket eller KVL - her er KVL at foretække IMHO :slight_smile:

Jeg har en gang skiftet fra en dygtig dyrlæge pga hans vagtordning henviste ind imellem til en mindre dygtig

[QUOTE=dkkorat;1247128]Hvad gør du så, hvis katten har brug for akut indlæggelse kl. sent fredag/lørdag/søndag nat:? Kattene er desværre ikke altid så elskværdige at blive syge i dyrlægens normale åbningstid :wink:
Hvis jeg husker rigtigt, bruger vi to dyrlæger i samme vagtkreds www.dyrlaegevagt.dk :slight_smile: - alle dyrlægerne i den vagtkreds er dygtige og kompetente :), dog er der også deriblandt nogle, jeg foretrækker fremfor andre ;), men i en akutsituation er jeg tryg ved dem alle :ok: Ved større operationer eller indlæggelser henviser de alle videre til Kbh’s Dyrehospital på Poppelstykket eller KVL - her er KVL at foretække IMHO :)[/QUOTE]

Jeg kontakter og kører til Karlslunde. Et valg truffet efter at have undersøgt mulighederne

Jeg ville også til enhver tid køre til Karlsunde frem for de to andre. Det gav en masse ro/tryghed, da vi fik bil - Karlslunde dyreklinik er ikke nem at komme til uden egen bil.