Vagtdyrlægen i Århus?

[quote=Nevadaisy;239441]Man ringer vel rundt indtil man kommer igennem til en dyrlæge, hvor man ikke skal betale :slight_smile:

Jeg mener ikke det er i orden, at de kører det på den måde, men det er jo muligt at ringe til andre dyrlæger.[/quote]

Ja, det gør man selvfølgelig. Men hvis man nu ikke har et indgående kendskab til samarbejdsrelationerne mellem de forskellige klinikker, så kan man reelt rende ind i denne besked 8 gange (hvis man tager udgangspunkt i den folder som er citeret i et tidligere indlæg i tråden), førend man måske får held med et opkald.

Jeg har brugt den samme dyrlægeklinik i Herning igennem flere år efterhånden, men jeg kan ikke navngive deres samarbejdsrelationer vagtmæssigt. Og i en by af Århus størrelse, der må det være meget sværere at overskue.

Elin - Ah, dem er jeg så lige skiftet fra fordi de var for pengegriske synes jeg. Plus der er lagt sag an mod dem og en del andre dyrlæger i Århus om karteldannelse/faste priser.

Jeg synes hun skulle tage at ringe til Østergårds og snakke med dem. De virker så meget mere grundige, kompetente og villige til at gøre noget for dyrene fremfor pengene på mig.

Mette - Tak for det :slight_smile: så må det være et andet samarbejde Østergårds dyreklinik i Tranbjerg er i

der en dyrlæge som man altid kan få fat på og som er billig … men hvem har lyst til at besøge dr. dyredød?

Jeg har læst på hundegalleri hvor folk os skrev “det koster ikke noget at ringe til dyrlægen”, der blev der os skrevet ret mange gange at deres dyrlæger skal have oplyst dankort nummeret før de får lov at komme igennem.

Er godt nok glad for at jeg ikke har sådan en dyrlæge… For ejer ikke et dankort, og må heller ikke, så ville mine dyr da aldrig komme afsted uden for åbningstid.

[quote=Eva K;239445]Elin - Ah, dem er jeg så lige skiftet fra fordi de var for pengegriske synes jeg. Plus der er lagt sag an mod dem og en del andre dyrlæger i Århus om karteldannelse/faste priser.

Jeg synes hun skulle tage at ringe til Østergårds og snakke med dem. De virker så meget mere grundige, kompetente og villige til at gøre noget for dyrene fremfor pengene på mig.

Mette - Tak for det :slight_smile: så må det være et andet samarbejde Østergårds dyreklinik i Tranbjerg er i[/quote]

Det kunne se sådan ud. Må prøve at ringe til dem næste gang så:)

Men hvor meget tager de så hvis man evt. angiver sit dankort nr?? Man kan vel ikke bare trække et beløb som passer dem? Blvier sådan noget ikke oplyst? Synes det lyder meget mærkeligt…

Så er vi måske bedre stillet herover på Djævleøen.

Jeg ved ikke om jeg syntes det er rimeligt at man kan ringe og stille en vagtdyrlæge spørgsmål gratis, på en klinik hvor man ikke er klient.

Dyrlægens tid er penge værd - også hans telefontid.

Nu har jeg ikke selv dankort (ell. andre betalingskort), men det er vel ikke nok at have dankort-nr. Der er vel også en kode dertil?
Dankort-nummeret skal vel blot bruges til at tjekke navnet.

Måske burde man lave en liste af anbefalelsesværdige dyrlæger i en tråd herinde? Så man hurtigt kan finde en dyrlæge i nærheden, hvis man nu er ude af huset med dyrene?

Og så sætte den som en sticky i et af forumerne herinde?

// Martin

[quote=Lis Dahlstrøm;239459]Så er vi måske bedre stillet herover på Djævleøen.

Jeg ved ikke om jeg syntes det er rimeligt at man kan ringe og stille en vagtdyrlæge spørgsmål gratis, på en klinik hvor man ikke er klient.

Dyrlægens tid er penge værd - også hans telefontid.[/quote]

Hos vores dyrlæger koster en telefonkonsultation i vagttiden det halve af en alm. konsultation, mener jeg. Men vi har aldrig haft brug for det heldigvis.

Ja, det er vel fair nok, at man betaler for den ydelse, man får, men man må jo tænke på at ikke alle har et dankort, så må det gøre det på en anden måde IMO.

østergårds arbejder sammen med dem i odder - det var dem jeg fik fat på mellem jul og nytår med lille jason. og hvem det var vi (tine l og eva k var der som tilskuerer (tilfældigt)) fik fat på da rynke fødte, ved jeg faktisk ikke- men det var også gratis

Lidt OT

Abild tog røven på mig.

Frankrig var langt bagefter med at få fremstillet passene da loven trådte i kraft så da jeg var i DK henvendte jeg mig til dem da mine forældre altid havde brugt dem.

Jeg medbragte alle papire og spurgte om de kunne lave et pas til Victoria.

Det kunne de da sagtens og det ville koste 300 kr. Det var fint med mig. Da jeg så skulle afhente passet fik jeg besked på at fordi at dyrlægen ikke kendte katten kostede det pludselig 800 kr.

Det for mig er at tage røven på folk og er der nogen der spørger mig om den klinik så siger jeg at de ikke er reele.

På odense dyrhospital skal man heller ikke oplyse visa/dankort nr for at få telefonisk hjælp. Kommer man om natten kan man også få lov til at betale næste dag :slight_smile:

[quote=DaneX;239561]Måske burde man lave en liste af anbefalelsesværdige dyrlæger i en tråd herinde? Så man hurtigt kan finde en dyrlæge i nærheden, hvis man nu er ude af huset med dyrene?

Og så sætte den som en sticky i et af forumerne herinde?

// Martin[/quote]

Det gjorde man for nogle år siden, et andet sted, jeg har ingen ide om den er blevet ajourført.

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/showproducts.php?id=7

[quote=Buffy;239412]
Jeg er dog troppet op nogengange og har så bedt om en regning bagefter- de blev sure og fornærmede, men jeg blev jo afvist, når jeg ringende og spurgte om tilladelse til en regning.[/quote]

Hvis det drejer sig om besøg i alm åbningstid, synes jeg det er frækt, at møde op uden at have betaling med.
Dyrlægen er ikke en bank og jeg synes det er meget rimeligt, at de forlanger kontant betaling. Har man ikke pengene, må man jo gå i banken og låne dem - det er det, bankerne er til for.

Når det drejer sig om vagtdyrlæger er det en anden snak, for har man ikke Dankort, er det ikke sikkert man har kontanter hjemme. Og så vil jeg da forvente forståelse fra dyrlægen, så man kan få lov at betale efterfølgende - evt mod et mindre gebyr.

Jeg synes en vagtdyrlæge bør adskille sig - for man henvender sig jo akut og ikke med alle de gængse ting som kan vente…

Ja bestemt og ifølge lov om dyrlægegerning har de pligt til at handle.

Kap. 4 §7, stk 2
Enhver praktiserende dyrlæge er forpligtet til på begæring at yde den første fornødne hjælp til alvorligt tilskadekommende dyr eller dyr med smertevoldende sygdomme eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses for nødvendig. Har dyrlægen gyldigt forfald, eller rettig hjælp ydes af en anden, som efter forholdene er nærmere dertil, er dyrlægen dog fritaget for den omhandlende forpligtelse.

Hele loven kan læses her
http://www.kattetrivsel.dk/lovomdyrlaegegerning.htm

Jeg har sendt en mail til DDD og forespurgt om denne praksis med at bede om dankortnummer, hører jeg noget smider jeg det her ind.

***Det er kommet til mit kendskab at nogle vagtordninger, bl.a den Skejby dyrlægerne bruger, har en “tvivlsom” måde at tage imod opkald, på. Inden man overhovedet kan komme til at tale med en dyrlæge skal man opgive dankort-nummer.

Nu er der altså mennesker der IKKE har dankort, og disse mennesker kan have dyr der har akut brug for hjælp, er det ikke i direkte modstrid med lov om dyrlægegerning kap. 4, § 7, stk 2, at på denne måde sortere folk fra, selvom de måske har et dødsygt dyr.***

Sådan Marianne!

Jeg glæder mig til at høre, hvad de svarer

MVH

[quote=Vivi_Fletcher;239717]Har man ikke pengene, må man jo gå i banken og låne dem - det er det, bankerne er til for.
[/quote]

Kan ikke låne i banken, da vi lige er røget i RKI fornyligt og hvis vi har et dyr, der skal behandles, så tager jeg afsted med det, men det er jo nok svært, at sætte sig ind i, når man har penge nok.

Anyway- langt de fleste gange har vi også betalt kontant, men det pisser mig af, når de brokker sig over, at lave en regning, som jeg så kan betale via budgettet, når jeg kom hjem. På det tidspunkt havde jeg ikke selv adgang til budgetkontoen og jeg har ikke dankort.

Har været kunder hos de dyrlæger i 5 år og de er aldrig blevet snydt for deres penge- har da lagt over 20.000 kr. der- bare de seneste 2 år, derfor bliver jeg også knotten over den behandling, for det betyder jo ikke en skid for dem, at lige trykke på print knappen, især ikke når de kender mig.

Anyway- har fundet en anden dyrlæge nu og har brugt vagtdyrlægen der en enkelt gang ifm. en talgknude, der var gået hul i, på vores marsvin og de ringede bare tilbage- ingen bad om dankort nummer eller noget.