Valleprotein?

Jeg faldt lige over denne kombination, som nogle menneske åbenbart bruger - valleprotein og colostrum. http://biodanepharma.com/product/valleprotein-og-colostrum-73/ (i citatet om hhv valleprotein og colostrum har jeg fjernet alle henvisninger til producenter og forhandlere, da de ikke er relevante)

Valleprotein er protein af høj kvalitet fra komælk. Mælk indeholder to slags protein, kasein og valleprotein. Valleprotein er mere opløseligt end kasein og optages hurtigst i kroppen. Det opfattes derfor af mange som det “bedste protein”, der er til rådighed.

Bovint colostrum – også kaldet råmælk - er den første mælk, koen giver efter kælvning. Det tilfører din krop immunstoffer og antimikrobielle stoffer. Derudover har colostrum et højt indhold af både mikro- og makronæringsstoffer samt en række vækstfaktorer. Colostrum er altså på samme tid en højkoncentreret næringskilde, der samtidig leverer en lang række aktivstoffer, hvoraf immunglobulinerne udgør langt den største gruppe.

Næringsindhold:
Protein: 85-89%
Laktose: max 2%
Fedt: 2-6%
Aske: max 2,5%
Vand: max 5,5%

Og så var det, jeg tænkte :lys-ide: - mon katte kan have gavn af valleprotein:? Katte skal jo have mange proteiner i deres foder - valleprotein er tilsyneladende næsten udelukkende protein - kunne det være et godt supplement:? Er det noget, de ernæringskyndige herinde ville turde binde an med at blande i foderet:? fx til killinger:? eller til katte, der skal fedes op efter sygdom:?

Jeg ved ikke nok om katte til at kunne sige, om de ville have gavn af valleprotein. Men hvis man vælger at gøre forsøget, skal man i hvert fald sørge for at købe renset valleprotein-isolat, som er næsten helt uden laktose. Der findes nogle ‘Extra Pure’ valleproteinprodukter på fitnessmarkedet, som skulle være gode til folk med laktoseintolerans. Man skal selvfølgelig også vælge et neutralt produkt uden smag og sødestoffer, og så skal man være opmærksom på, at selv valleproteinpulver uden smag indeholder soja som antiklumpemiddel. Jeg ved ikke, om katte kan tåle soja? De kan i hvert fald ikke i store mængder, men nu er der jo kun tale om mikroskopiske mængder sojalecithin.

Jeg ved simpelthen ikke nok om valleprotein til at have en mening om det :slight_smile: Men jeg ville til enhver tid foretrække genopfedning med A/D fordi jeg ved det er målrettet til formålet og virker efter hensigten :slight_smile:
VH
Susanne

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til en dyrlæge og spørge. Jeg plejer at bruge familiedyrlægerne i svenstrup de plejer at kunne svare på sådan nogle “Nørd” spørgsmål.

Spørgsmålet er om katten kan optage det, tænker jeg.

Min erfaring er, at dyrlæger ikke vd synderligt meget om ernæring :frowning: