Da det ikke ligefrem drejer sig om sygdom eller adfærd, placerer jeg mit spørgsmål her.
En bekendt sendte mig en sms for lidt siden og spurgte,
hvad der kan ske, når der kommer vand i kattens øre.
Jeg véd det ikke, så hun snakker nu med sin dyrlæge.
Katten fik vand i øret under bad og begyndte at gnide/hive/kradse i øret.
Jeg regner med, hun får et godt svar fra sin dygtige dyrlæge,
men jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre om jeres meninger
og eventuelle oplevelser med lignende uheld.
Har nogen af jer prøvet det.? Véd I, hvad der er så farligt ved vand i øret hos kat.? Kan man i det hele taget gøre noget, når skaden først er sket.?
Jeg vil meget gerne høre/læse noget,
da jeg ikke kunne finde noget fornuftigt ved at søge.
modsat os kan katten ikke få vandet ud af øret igen - det er derfor det er så super vigtigt at det ikke kommer derind!
jeg husker ikke præcist hvad det er konsekvensen kan være men fik læst og påskrevet af min første opdrætter at det kunne være fatalt for katten… og st kom der vand i ørene på den, så skulle den en tur til dyrlægen
Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle være fatalt.
Vandet stoppes af trommehinden, katten ryster selv en del af det ud og resten fordamper vel eller optages via hinden i øret.
Jeg ville også mene, at når man kan komme flydende medicin i dens ører - nogle bruger også ørerens - kan lidt vand nok ikke skade.
Men det er mine egne formodninger - Jeg VED det ikke!
Altså jeg ved ikke om vand i øret kan medvirke til at katten kan få mellemørebetændelse og det er i hvertfald ikke noget man skal tage let på for det kan ødelægge kattens balancecenter.
Kattens øregang ligner et omvendt L (billede kan ses her: Velkommen til Dyrlægevagten) og derfor kan det måske være svært at for katten at få vandet ud af øret igen og da vand jo ikke er sterilt kan det måske skabe revage???
Citat fra dyrlægevagten: “Hvis katten ryster på hovedet, ustandselig klør med poten på det ene eller begge ører, skal katten have efterset sine ører. Det vil i de fleste tilfælde være nødvendigt at konsultere dyrlæge for at få en faglig korrekt undersøgelse med øreinstrumenter. Dyrlægen vil kunne afgøre, om der er en øregangsbetændelse, ødelagt trommehinde, fremmedlegeme i øret o.s.v.,”
Jeg havde selv en maine coon som fik mellemørebetændelse (dog ikke pga. vask da jeg aldrig har vasket nogen af mine katte) og desværre viste hun ingen symptomer på det før det pludselig væltede ud med betændelse fra hendes øre. Desværre blev hendes balancecenter ødelagt og jeg valgte at aflive hende.
Jeg synes nu også, det lyder underligt, at det skulle være fatalt for katten. Naturen er nu engang lavet så godt, og katten var fra starten ikke et husdyr. Det kunne jo også være, at din vens kat gnider sig, fordi den ganske enkelt ikke kan li’ vand. Men ring og spørg dyrlægen, hvis du er bekymret.
[quote=TinaD;515645]Altså jeg ved ikke om vand i øret kan medvirke til at katten kan få mellemørebetændelse og det er i hvertfald ikke noget man skal tage let på for det kan ødelægge kattens balancecenter.
[/quote]
Mellemørebetændelse burde nok ikke kunne komme på den måde? :øhmm: For trommehinden lukker jo helt tæt mellem ydre øregang og mellemøret? Mellemørebetændelse kommer som regel via bihuler/næsehule. Tullen fik det som killing og endte med en sprængt trommehinde - pga betændelsen. Det startede med en virusinfektion i øvre luftveje og bihuler.