Vandfontæne og rengøring?

Jer der har prøvet flere vandfontæner, hvilken har I synes har været absolut nemmest at rengøre? Jeg har pt. denne her til låns, og synes den er besværlig at rengøre i alle de indvendige kroge - faktisk nærmest umulig.

Jeg har tidligere haft en raindrop, som kunne rengøres, det var bare lidt af en process

Så jeg overvejer om det skal være en raindrop igen, eller en anden? :gruble:

vi har i ca et ½ år nu brugt catit vandfortæne og den er både vi og kattene rigtig glade for og vi syntes det er ret nem at rengøre.

Hvilke har I ellers haft? Og hvordan har den været ift dem? :slight_smile:

vi har haft drinkweel platinum og den var som sådan ok at rengøre, men filteret sidder dumt på den syntes vi så næsten 2 gange dagligt måtte vi rense filter for kattehår.
før vi fik catit forntænen havde vi sådan en her, den var vi yderst utilfredse med, dels kunne ional finde ud af at tage toppen af den og det gav et frygtelig svineri plua at filteret max holdte 14 dage inden det var meget brugt, kan ikke huske fabrikaten, men den var supernem at gøre rent, det skal den trods alt have:)

Den øverste har jeg haft og sådan en skal jeg aldrig have igen … umulig at gøre ordentlig ren :thumbdown:

Havde denne PetSafe® Drinkwell® Cat Fountain - 360 | zooplus.co.uk og den skal jeg bestemt have igen … elsker den og den er nem at rengøre :rock:

Jeg har tidligere haft petmates og den var skrækkelig at gøre ren, men ok pæn at se på og kattene kunne godt lide den.
Ville gerne have en af porcelæn men fik et anfald af nærrighed og købte den billigste jeg kunne finde.

den er tossegrim, men det viste sig at kattene kunne lide den og den er supernem at gøre ren.

Eneste ulempe er at den har en stor vandoverflade, som er helt uimodståelig for Theodor og hans store poter… Men uagtet hvilken jeg ville vælge, så skulle han nok sørge for vand-på-gulv…

Vi har haft denne, og ja den er også kriglet at gøre rent, samt den var for lille til os, samt Agatha hev toppe af og spredte vandet over det hele :argh:

Vi har pt disse to, den er nemme at gøre rent og vi undgår for meget vandpjaskeri

Denne kan Agatha dog godt rykke toppen af

[QUOTE=anne p;1299519]Den øverste har jeg haft og sådan en skal jeg aldrig have igen … umulig at gøre ordentlig ren :thumbdown:

Havde denne PetSafe® Drinkwell® Cat Fountain - 360 | zooplus.co.uk og den skal jeg bestemt have igen … elsker den og den er nem at rengøre :rock:[/QUOTE]

Den havde vi også i 3-4 år før noget gik i stykker og jeg smed den ud… men god var den og nem at rengøre

Nu bliver jeg lige lidt nysgerrig. :tihi: Jeg har aldrig brugt vandfontæne, hvad er fidussen ved at bruge sådan en? :slight_smile:

vandet bliver cirkuleret rundt og iltet hele tiden, så det er mere frisk end hvis det bare er stillestående vand i en skål, samtiddig kan rigtig mange katte godt lide at “slikke” af en dryppende vandhane og det kan sådan en vandfontæne simulere.
plus der så for os der har vandplaske katte er en ekstra fordel , da kattene ikke så godt kan få poterne ned i vandet, så det svineri slipper vi for, øhhh det gør vi så bare ikke her i huset, da vi har en ional der så bare tager svømmetag på vandkuplen istedet og så skal poten rystes og så er der stadig vand over alt, men det er trods alt bedre end før

[QUOTE=johnny;1299543]vandet bliver cirkuleret rundt og iltet hele tiden, så det er mere frisk end hvis det bare er stillestående vand i en skål, samtiddig kan rigtig mange katte godt lide at “slikke” af en dryppende vandhane og det kan sådan en vandfontæne simulere.
plus der så for os der har vandplaske katte er en ekstra fordel , da kattene ikke så godt kan få poterne ned i vandet, så det svineri slipper vi for, øhhh det gør vi så bare ikke her i huset, da vi har en ional der så bare tager svømmetag på vandkuplen istedet og så skal poten rystes og så er der stadig vand over alt, men det er trods alt bedre end før[/QUOTE]

Tak for udførligt svar!!! :slight_smile: Jeg har jo to killinger, der er halv Maine Coon, og jeg har nu registreret en alternativ tilgang til vandskålene, anderledes end mine almindelige huskatte har haft. :høhø:

Når man har MCO’er er det nærmest nødvendigt at have fontæn(er). De elsker at drikke af stråler, at pludre i vandet og i det hele taget er de fikseret af vand. Nogle mere end andre og en af mine er skyld i vi har elastik (en TYK bukseelastik) på vandhanen i køkkenet. Ellers åbner Ouna hanen, når det passer hende OG jeg kan jo i sagens natur ikke stole på hun lukker igen efter hun er færdig med at drikke. For hun beder om at få hanen åbnet på lille stråle mange gange dagligt.
Vi har en Drinkwell360 og den tømmes dagligt og rengøres og kommes tre nye litre vand i. Den står lige i smørhullet dvs hvor alle skal forbi ude i udestuen når man skal enten ud i haven eller ind i huset. Den gamle blev otte år, men jeg tror også det skyldes 1: vi har næsten ingen kalk i vandet OG fordi jeg ordner den næsten hver dag.

[QUOTE=HolmeInc;1299524]Jeg har tidligere haft petmates og den var skrækkelig at gøre ren, men ok pæn at se på og kattene kunne godt lide den.
Ville gerne have en af porcelæn men fik et anfald af nærrighed og købte den billigste jeg kunne finde.

den er tossegrim, men det viste sig at kattene kunne lide den og den er supernem at gøre ren.

Eneste ulempe er at den har en stor vandoverflade, som er helt uimodståelig for Theodor og hans store poter… Men uagtet hvilken jeg ville vælge, så skulle han nok sørge for vand-på-gulv…[/QUOTE]
Godt at høre for sådan en har jeg lige købt til misserne i julegave :julepakke

[QUOTE=anne p;1299519]

Havde denne PetSafe® Drinkwell® Cat Fountain - 360 | zooplus.co.uk og den skal jeg bestemt have igen … elsker den og den er nem at rengøre :rock:[/QUOTE]

At den er let at rengøre er jeg helt enig i…

MEN… man skal være helt klar over lyden fra tingesten… den rent ud sat PLASKER!!!
Så meget at vi måtte flytte den ud fra Oddys afdeling af lejligheden og ud på badeværelset til resten af Banden… Oddys afdeling rummer Jans værelse. mit arbejdsværelse og ikke mindst soveværelset. Fontænens plasken inspirerede til alt for mange toiletbesøg, især når man lige kom op til overfladen om natten :tihi:

[QUOTE=Ann K;1299565]At den er let at rengøre er jeg helt enig i…

MEN… man skal være helt klar over lyden fra tingesten… den rent ud sat PLASKER!!!
Så meget at vi måtte flytte den ud fra Oddys afdeling af lejligheden og ud på badeværelset til resten af Banden… Oddys afdeling rummer Jans værelse. mit arbejdsværelse og ikke mindst soveværelset. Fontænens plasken inspirerede til alt for mange toiletbesøg, især når man lige kom op til overfladen om natten :tihi:[/QUOTE]

Har netop været på besøg hos Hanne og deres killinger, hvor der stod sådan en i killingeværelset.
Jeg var meget overrasket over hvor LYDLØS den var! :uha:
Den skal vi i hvert fald have.

Jeg har investeret i en flaskerenser, for bedre at kunne komme til rense den i midten, men ellers så er vi også rigtig glade for vores :smiley:

[QUOTE=ThildeL;1299569]Har netop været på besøg hos Hanne og deres killinger, hvor der stod sådan en i killingeværelset.
Den skal vi i hvert fald have.[/QUOTE]

:gruble:hmm… vores er købt brugt meget billigt… Måske den var så billig pgr plaskeriet? :smiley:

Godt tip, mange tak :slight_smile:

Jeg har været igennem en del vandfontæner, men er altid endt tilbage på (og som også nu er det eneste jeg har stående, og har haft i nogle år efterhånden) en Drinkwell Platinum.
Kattene elsker vandstrålen. Den er rummelig (5 liter vand) - dvs jeg ikke er bange for at kattene løber tør for vand, heller ikke selvom der bliver pote-hevet lidt vand udenfor skålen.

Den har selvfølgelig også sine kringelkroge rengøringsmæssigt, hvilket jeg dog ikke synes er noget problem overhovedet. For den smides bare i opvaskemaskinen med jævne mellemrum, som den tåler.

[QUOTE=ThildeL;1299569]Har netop været på besøg hos Hanne og deres killinger, hvor der stod sådan en i killingeværelset.
Den skal vi i hvert fald have.[/QUOTE]

Jeg tænkte det samme. Vi har 2 Drinkwell og ingen af dem plasker :cool2:

Nogle af vores andre vandfontæner plasker lidt; dem her http://www.zooplus.de/shop/katzen/fressnapf/katzentraenke/66333men når de gør, så er det gerne fordi der skal fyldes mere vand på.