Vandfontæne

Jeg overvejer stærkt at købe en vandfontæne og har kigget på nogle forskellige - men er itvivl om hvilken en jeg skal købe…

Hvilke vandfontæner har I :?
Fordele og ulemper ved jeres :?

I må meget gerne sætte billede ind af jeres, hvis I gider :slight_smile:

Nogle der kender den store model, man kan købe på udstillingerne :? Jeg kan ikke huske, hvad den hedder :slight_smile:

Vi havde sådan en helt alm. billig en i plast til at starte med.

Den er svær at gøre ordenlig ren, der er mange kanter og kroge. Og så bruger den filter.
Den var såmænd også fin nok indtil Askja begyndte at bide i den. Hun trak i den blå kant indtil den væltede.
Da hun havde gjort det nogle gange købte vi en anden.

Efter råd her inde, købte vi denne:

Og den er god!
Kræet kan ikke vælte den, den er meget tung da den er lavet af keramik. Og den er så let at gøre ren, den kan nemlig komme i opvaskemaskinen :slight_smile:
Den har heller ikke noget filter.
Og en anden fordel - den larmer ikke.

Den billige købte vi i dyrehandlen i City2, og den keramiske hos Zooplus.

Vi har denne … og både vi og kattene er rigtig glade for den.

Jeg har denne her: og jeg er ved at være godt træt af den. - Synes den er hammer besværlig at rengøre. - Så jeg overvejer at skifte til denne her: - Så håber jeg bare de alle 3 kan drikke af den.

Jeg har haft den samme sorte petmate, som Kimilla har og synes også at den er møg svær at rengøre :thumbdown: Lige nu har jeg en Drinkwell 360
Men er heller ikke 100% tilfreds med den…Den er i plastik = grobund for bakterier og så synes jeg at farven gør, at det er svært at se evt. kalkrester osv.

Overvejer at købe den i keramik, som andre også linker til, men vil nu helst have metaludgaven af drinkwell 360’eren…men den fåes vist ikke i DK endnu :frowning:

[quote=Itzy Bitzy;528147]Jeg har haft den samme sorte petmate, som Kimilla har og synes også at den er møg svær at rengøre :thumbdown: Lige nu har jeg en Drinkwell 360
Men er heller ikke 100% tilfreds med den…Den er i plastik = grobund for bakterier og så synes jeg at farven gør, at det er svært at se evt. kalkrester osv.

Overvejer at købe den i keramik, som andre også linker til, men vil nu helst have metaludgaven af drinkwell 360’eren…men den fåes vist ikke i DK endnu :frowning: [/quote]

Men ellers syntes du den der nem nok at rengøre??
Ja, det må du jo næsten gøre, når du overvejer en anden af den type.

Vi startede også ud med en Petmate, men den er som andre skriver møgbesværlig at rengøre og så er vandbeholderen så lille at man skal fylde på flere gange dagligt. I hvert fald med 8 dyr i huset der benytter den.

Vi har nu denne, inkl. den store beholder bag på og skal kun fylde op én gang om dagen nu:

Den er ikke svær at rengøre og er uden filter der skal skiftes.

[quote=DK Thomani;528157]Vi startede også ud med en Petmate, men den er som andre skriver møgbesværlig at rengøre og så er vandbeholderen så lille at man skal fylde på flere gange dagligt. I hvert fald med 8 dyr i huset der benytter den.

Vi har nu denne, inkl. den store beholder bag på og skal kun fylde op én gang om dagen nu:

Den er ikke svær at rengøre og er uden filter der skal skiftes.[/quote]

Ja, det er ret smart med den beholder bag på, hvis man har flere katte.
Den ligner ellers en, der kunne være lidt svær at rengøre.
Syntes den ligner en med mange kringelkroge

[quote=Sannela;528153]Men ellers syntes du den der nem nok at rengøre??
Ja, det må du jo næsten gøre, når du overvejer en anden af den type.[/quote]

Ja, synes den er ok nem at rengøre :slight_smile: Jeg har lidt svært ved at beslutte mig for stål-versionen eller den i keramik, indtil nu er jeg kommet frem til (uden at have prøvet keramik fontænen):

Stål versionen:

• nem at rengøre
  • “farven”/stålet gør, at jeg føler mig sikker på at den er ren (fordi jeg bedre kan se det)
  • kan indeholde meget vand, det er et plus om sommeren, da vores lejlighed bliver enormt varm
  • bruger filter
  • fylder en del

Keramik fontenen:

• nem at rengøre (af hvad jeg har hørt)
  • bruger ikke filter
  • farven…jeg føler mig ikke sikker på, at der ikke sidder “usynlige” kalkrester på den
  • ved ikke om kattene vil synes om den da den ikke har “springvand” :tihi:
  • kan, tror jeg, ikke indeholde så meget vand som den anden kan…

[quote=Itzy Bitzy;528170]Ja, synes den er ok nem at rengøre :slight_smile: Jeg har lidt svært ved at beslutte mig for stål-versionen eller den i keramik, indtil nu er jeg kommet frem til (uden at have prøvet keramik fontænen):

Stål versionen:

• nem at rengøre
  • “farven”/stålet gør, at jeg føler mig sikker på at den er ren (fordi jeg bedre kan se det)
  • kan indeholde meget vand, det er et plus om sommeren, da vores lejlighed bliver enormt varm
  • bruger filter
  • fylder en del

Keramik fontenen:

• bruger ikke filter
  • farven…jeg føler mig ikke sikker på, at der ikke sidder “usynlige” kalkrester på den
  • kan, tror jeg, ikke indeholde så meget vand som den anden kan…[/quote]

Ved du hvordan de ligger i forhold til hinanden prismæssigt??

[quote=Sannela;528164]Ja, det er ret smart med den beholder bag på, hvis man har flere katte.
Den ligner ellers en, der kunne være lidt svær at rengøre.
Syntes den ligner en med mange kringelkroge[/quote]

Det eneste sted jeg synes er lidt svært er bag den “bakke” som vandstrålen rammer, men når man lader den køre hvor man afkalker den (jeg lader den stå i vasken 1½ times tid) så kommer det også med.

Og en ganske alm. flaskerenser kan komme derind, bare ikke en alm. opvaske børste. :slight_smile:

Stål-versionen kan slet ikke fås udenfor USA, og det er min opfattelse, at de heller ikke har haft særligt mange af den derovre, så det er lidt svært at snakke om en pris på den.

zooplus.co.uk priser:
Den grå Drinkwell 360 koster 33,90£ (ca 300kr)
Lucky Kitty keramik fontænen, i hvid koster 46,90£ (ca 413kr)

Den i rustfrit stål koster ca 100$ på amazon.com (og hvis de i det hele taget sender til DK kommer den nok til at koste dobbelt så meget :S)

[quote=Itzy Bitzy;528182]zooplus.co.uk priser:

Den i rustfrit stål koster ca 100$ på amazon.com (og hvis de i det hele taget sender til DK kommer den nok til at koste dobbelt så meget :S)[/quote]

Ja og kommer den rustfri fra USA er det jo en lidt træls stik i den :thumbdown:

Tusind tak for jeres indlæg :slight_smile:
Det var godt I skrev ang Petmate udgaven, for den havde jeg faktisk i tankerne at købe - men gør det bestemt ikke nu :tihi:
Er der ingen af jer, der kender dem, de sælger på udstillingerne :? Gid jeg ku huske, hvad den hedder :frowning:
Hvad koster den i keramik :?

[quote=Itzy Bitzy;528182]zooplus.co.uk priser:

Den i rustfrit stål koster ca 100$ på amazon.com (og hvis de i det hele taget sender til DK kommer den nok til at koste dobbelt så meget :S)[/quote]

[quote=•~ Rikke ~•;528291]Tusind tak for jeres indlæg :slight_smile:
Det var godt I skrev ang Petmate udgaven, for den havde jeg faktisk i tankerne at købe - men gør det bestemt ikke nu :tihi:
Er der ingen af jer, der kender dem, de sælger på udstillingerne :? Gid jeg ku huske, hvad den hedder :frowning:
Hvad koster den i keramik :?[/quote]

:slight_smile: :slight_smile:

Til den der keramik fontaine, skal man så købe den der Replacement pump med ? Eller hvad er det for noget?

Kære Mette.

Jeg har haft min Lucky Kitty i snart 4 år, og pumpen fungerer fortsat upåklageligt, så det har ikke været nødvendigt med en ny motor, hvilket en replacement pump er.

[quote=Itzy Bitzy;528170]Ja, synes den er ok nem at rengøre :slight_smile: Jeg har lidt svært ved at beslutte mig for stål-versionen eller den i keramik, indtil nu er jeg kommet frem til (uden at have prøvet keramik fontænen):

Stål versionen:

• nem at rengøre
  • bruger filter
  • fylder en del

Keramik fontenen:

Den er særdeles nem at rengøre, da der ingen kringelkroge er, og det finder jeg personligt er en væsentlig faktor ved valg af model.

• bruger ikke filter
    Enig, og dermed ingen efterfølgende, løbende udgifter.

Det skal du ikke være bekymret for. Modellen er af glaseret keramik, så kalk vil fremstå med ru overflade.

Nej, der kan være en overvejelse.

• kan, tror jeg, ikke indeholde så meget vand som den anden kan…
    Jeg fylder ca. 1½ l i min og kan så samle fontænen og stadig bære den og stille den ned på det sted, hvor fontænen står, - dog med rolig hånd.

Og yderligere 3 fordele:
Den larmer ikke, hvis du sørger for at placere overskålen korrekt
Den er af glaseret keramik og dermed fortsat hygiejnisk over tid, hvorimod modeller af plastik vil udgøre en grobund for bakteriedannelse
Modellen er tung, og at fjerne overskålen og skille fontænen ad vil kræve sin kat

Tror jeg bliver nød til at afprøve sådan en Lucky Kitty…
Så må man da bare håbe, at kattene gider drikke fra sådan en.

Er det nemt, at vænne dem til det??