Varmepuder

Bruger i varmepuder til under fødslen til killingerne?

Jeg har hørt både folk der bruger dem, og folk der ikke gør.

Hvis i bruger, hvilke bruger i så? :slight_smile:

ja,jeg bruger en jeg har købt til dyr,som kan ligges i selve fødekassen,den kan tåle at blive våd,så der ikke er fare for de små,den har jeg været super glad for,det jo ret vigtigt at de små ikke bliver afkølet,som du sikkert ved i forvejen

Varmepuden må ikke være for stor og en elektrisk ville jeg ikke turde.

De der kan varmes i microovn holder ikke varmen længe og slet ikke stabilt nok. Varmepuden må kun dække halvdelen af kassen så killingerne kan søge væk hvis det bliver for varm.

Selv bruger jeg en infra rød grise/kyllingelampe (fra Harald Nyborg) der hænger over den ene halvdel af kassen. Den holder varmen konstant. Man kan måle temperaturen inde i kassen og justere højden på lampen op og ned.

Dette er Dr. Susan Little’s anbefaling på varmen i en killingekasse afhængig af alder. Ikke omgivelserne men inde i kassen:

Uge 1 30 - 32 grader
Uge 2 og 3 27 - 29 grader
Uge 4 24 grader
Uge 5 20 grader

Hvor køber man sådan en grise-/kyllingelampe? Hvordan hænger man den op inde i fødekassen (den er jo sjældent særligt høj)? Har du billeder af en killingekasse med killinger og monteret grise-/kyllingelampe?
mvh Camilla

Go’ morgen Camilla:-)) læs: Harald Nyborg

Nej jeg har ikke et billed og den er udlånt. Det er kun pæren - der skal vamesikker fatning og ledning til.

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=varmep�re&where=

jeg mener jeg købte den på 150w - men ikke sikker

Men der skal vel være en vis afstand fra pæren ned til killingerne?? Moren skal jo også kunne være der… det lyder, som om fødekassen skal være ganske stor/høj - hvilket mine hunkatte ikke nødvendigvis vil bryde sig om… men jeg har faktisk flere gange tænkt på at have sådan en varmelampe - savner bare lidt praktiske dessiner…
mvh Camilla

øhm - i min kattebibel står der man skal være forsigtig med griselamper, idet det øger fordampningen, og især svage killinger kan ikke tåle at miste væske.
gammeldags varmedunke dur ikke, de køler for hurtigt af.

jeg er meget meget glad for min snugglesafe. den er til mikroovn- men holder varmen i min 8 timer. og det er ikke pis.når først den er ordentlig gennemvarm ( følg foreksrifter)
den koster en arm- men den er det værd.

[quote=kira v;77224]øhm - i min kattebibel står der man skal være forsigtig med griselamper, idet det øger fordampningen, og især svage killinger kan ikke tåle at miste væske.

jeg er meget meget glad for min snugglesafe. den er til mikroovn- men holder varmen i min 8 timer. og det er ikke pis.når først den er ordentlig gennemvarm ( følg foreksrifter)
den koster en arm- men den er det værd.[/quote]

Hvor længe skal de så ligge med den Kia. Går du ud og varner den hvert 8 minut eller hvordan foregår det?:slight_smile:

[QUOTE=kira v;77224]øhm - i min kattebibel står der man skal være forsigtig med griselamper, idet det øger fordampningen, og især svage killinger kan ikke tåle at miste væske.

den koster en arm- men den er det værd.[/QUOTE]

Ja jeg havde også en sådan lignende en - den “lånte” jeg lige til et dårligt knæ - vågnede i en våd seng - havde ikke tisset i den - det havde katten heller ikke, men den havde vist noget andet.

Når vi taler svage killinger er det utroligt vigtigt de ikke fodres for kraftigt - det er nem’li rigtigt at dehydrering er et problem. Man kan også sige bakterier trives godt i varme - hvor varmen kommen fra: lampe eller pude er det samme hvad angår baktierier og dehydrering har ikke den store betydning.

Griselampen er kommet - og den bliver. Som sagt er varmen konstant og ens - temperaturen kan justeres ved at flytte lampen op eller ned og måle temperaturen inde i kassen.

Anbefales af selvsamme Dr. Susan Little - hende der også gav temperaturerne.

[QUOTE=kira v;77224]øhm - i min kattebibel står der man skal være forsigtig med griselamper, idet det øger fordampningen, og især svage killinger kan ikke tåle at miste væske.

[/QUOTE]

Hvad er din kattebibel?

[quote=Lis Dahlstrøm;77210]Varmepuden må ikke være for stor og en elektrisk ville jeg ikke turde.

De der kan varmes i microovn holder ikke varmen længe og slet ikke stabilt nok. Varmepuden må kun dække halvdelen af kassen så killingerne kan søge væk hvis det bliver for varm.

Selv bruger jeg en infra rød grise/kyllingelampe (fra Harald Nyborg) der hænger over den ene halvdel af kassen. Den holder varmen konstant. Man kan måle temperaturen inde i kassen og justere højden på lampen op og ned.

Dette er Dr. Susan Little’s anbefaling på varmen i en killingekasse afhængig af alder. Ikke omgivelserne men inde i kassen:

Uge 1 30 - 32 grader
Uge 2 og 3 27 - 29 grader
Uge 4 24 grader
Uge 5 20 grader[/quote]

varmepuden jeg har er ikke farlig,den er lavet specielt til dyr,den kan tåle at blive våd,fordi den skal kunne tåle at der bliver tisset på den,så den kan roligt bruges,og den kan indstilles i tempraturen,så den ikke bliver for varm:)men har dog også snugglesafe modellen:)

da jeg havde min lille hittemisling. der tog jeg en af de store nullerputte senge, og lagde et tæppe i. Under tappet, pakket ind i viskestykker, tog jeg ½ liters sodavandsflasker, fyldt med varmt vand… De kunne holde i omkring 3 timer…
Jeg har så senere syet nogle oser af filt og fleece, til flaskerne… Det er så nem at fylde sådan en flaske og lægge den i posen og ned til mislingerne… Se bruger den gerne til at ligge op af og på…

Bittesmå mislinger skal have naturmaterialer i kassen. Jeg bruger næsten altid flonel - det virker lunere end bomuld. Ikke frotte, de hænger i, da de ikke kan trække kløerne ind

Jeg har sjældent brug for varmedunk, burmeserne har en naturlig varmedunk, fødekassen/ hulen er næsten altid fyldt op med støttepædagoger, så der er altid den rette temperatur. Når hulen “koger” over vælter der gerne et par burmeserekstremiteter ud over kanten-høhø
Men ellers bruger jeg en gammeldags varmedunk med pelsfor over.

Marina

Jeg bruger aldrig hverken varmelamper eller -dunke.
Killingerne varmer hinanden, og deres mor afgiver i tiden efter fødslen mere varme end normalt pga. ændret stofskifte. Underlaget i kassen er altid ren uld ell. bomuld, aldrig syntetisk.

Uden for fødekassen (lukket) kan temperaturen her godt være kun 16 gr., men i kassen er der betydeligt varmere.

Har jeg bitte-små hittekillinger ligger de i en lille kasse, godt pakket ind i et tykt tæppe ell. trøje i ren uld.

Forresten klarer vildmisse-killingerne sig fint, selvom de måske er født i februar måned og ligger i en papkasse nede i udhuset, hvor der ikke er opvarmet.

sine : min 8 timer =minimum 8 timer.
den holer varmen- i modsætning til vandflasker og hvede puder.

hvordan den kan lække forstår jeg ikke- eftersom det er en hård plastic skive, fyldt med en tyk gel.

min “bibel” er practical guide cat breeding af elise malandain og susan little mfl.
side 138-139 understreger de hvor vigtigt det er at killingen er tør før man varmer på den- derefter kan man vælge hvad type varme.
skide god bog forøvrigt- meget meget grundig- og den havde det jeg savnede ellers- dybtgående special viden. mange andre kattebøger er meget overfladiske. den her minder mest om en lærebog til biologi på højniveau.
at man så bliver helt dårlig af at læse om alt det der kan gå galt - det er så noget andet s
men den kræver man er skrap til enegelsk

når det er sagt- så har jeg ikke haft brug for varmepude til mit første kuld. det klarer deres mor fint selv.
nej det er til rynke den lille hyggefis- det kan jo ikke blive varmt nok til det lille skladede kræ- og den er også god i transportkassen til hende.

Jeg har engang prøvet med en varmepude - og min hunkat brød sig absolut ikke om varmen. Det eneste tidspunkt jeg vil bruge den er, hvis jeg får en singlekilling, så den kan holde varmen, når moren går - og sådan en har jeg heldigvis ikke haft i mange år :slight_smile:

Det eneste jeg gør er egentlig at sørge for, der er lunt i det værelse hunkatten føder. Altså ikke et koldt soveværelse, men “alm stuetemperatur”.

[QUOTE=kira v;78642]hvordan den kan lække forstår jeg ikke- eftersom det er en hård plastic skive, fyldt med en tyk gel.

[/QUOTE]

De siger det jo ikke de kære katte - men jeg er sikker på det er en klo der har lækket den. Surt - men sådan er det.

Jeg har købt en i Østrig på en udstilling.
Det er en kat med “indbygget” hjerteslags anordning, varmepude som varmes i microovnen og lægges ind i katten, hvor der iøvrigt osse er plads til en sutteflake som så kan stikkes ud gennem et hul i maven, så killingerne tror det er en anden mor.
Jeg har brugt den ifbm en af mine killinger blev indlagt på dyrehospitalet. Det var en klar succes for killingen der lå og puttede hele tiden.

Ellers har jeg købt nogle af de her puder med hvedekerner eller kirsebærsten i, de skal osse lige en tur i microen og så er de gode igen.

Jeg har forsøgt med de her varmepuder hvor man knækker en metaldims inden i, og så starter der en kemisk proces som får geleen til at varme, men der enormt besværligt at de skal koges inden de kan bruges igen.

Jeg har osse ganske almindelige sokker, nogle fyldt med ris, nogle med hvede, og så bare slået en knude på dem… Ved IKKE, om de kan kommes i mikroovnen?? Men her, sætter jeg min alm ovn på 75 grader og lægger dem i, i et kvarter…

Skal jeg bruge dem til mig selv, fordi jeg har ondt i nakken, lægger jeg dem oven på min brændeovn. Og lader dem ligge 2-3 min, hvis der er godt blus i ovnen…

Når jeg bruger brændeovn til at varme dem på, holder de ca 3 mdr.

Min nye ide, er at jeg syer nogle puder, hvor jeg kommer hvede og ravstykker i. Rav har en helbredende effekt, på mange ting, og måske det ville være godt, at há ravklumper i…

Har fundet et sted, hvor man kan købe upolerede ravklumper billigt. Og det er så mit næste projekt, at prøve det…

Jeg har osse sådan en kat med hjertelyd i. Den er så en af de første af slagsen, så den kan ikke varmes, men så kombineede jeg det med at lægge en varm sok med hvede i, bagved den og den varmede så “Hans-Otto” op. Ja Hans-Otto kom den hurtigt til at hedde her… Gæt, hvor jeg har ideen fra SS