Vatpinde

Nu har renser jeg jo meget øre på Miss Bilka, så har næsten altid vatpinde stående fremme.

Men de har fået den dårlige vane at de tager en vatpind, render og bider i den, nærmest bruger den som tandbørste…
Undre mig lidt om det kan være farligt, hvis de kommer til at spise noget af vatten? Har endnu ikke oplevet det, de bider i det, men der er ikke noget der er røget af (endnu)…

Personlig vil jeg ikke lade mine katte leget med vatpinde da de jo er lavet af enten træ eller plastik. Begge dele er dårligt for deres mave :slight_smile:

Jeg har haft en enkelt der snuppede en vatpind fra skraldespanden i et uopmærksomt øjeblik, hun fik spist vattet, men der var ingen problemer med at få det ud igen. Dog tror jeg ikke at der er sundt for systemet, og mine er derfor gemt godt væk og sikrer mig at de ikke kan få fat i de brugte heller (efter dét nr). :slight_smile:

Det sjoveste de ved er nu også at vælte dem alle sammen på gulvet, så jeg kan få lov til at samle dem op igen, når de er spredt ud over alle vinde :tihi:, men kan se at de har bidt i nogle af dem, uden der er gået noget af… De bider gerne i plastikken…

I nogle tilfælde får man hunde til at spise vat, hvis de har spist et eller andet skarpt - i håbet om at vattet pakker det skarpe ind, så det kan passere gennem tarmen og en operation undgåes… Så at katten spiser vat, ville jeg ikke være specielt nervøs for - i min optik er risikoen på linie med hårboller…
Derimod den der leg med en lille kort pind, som let kunne gå ind i et øje eller sætte sig fast i en gane… gys

[quote=Ann K;444628]I nogle tilfælde får man hunde til at spise vat, hvis de har spist et eller andet skarpt - i håbet om at vattet pakker det skarpe ind, så det kan passere gennem tarmen og en operation undgåes… Så at katten spiser vat, ville jeg ikke være specielt nervøs for - i min optik er risikoen på linie med hårboller…
Derimod den der leg med en lille kort pind, som let kunne gå ind i et øje eller sætte sig fast i en gane… gys[/quote]

Så langt havde jeg slet ikke tænkt… Altså omkring pinden… Forfærdeligt…

Min Ziggy kan også godt finde på at lege med vatpinde, hvis han får fat i en. Han dasker nu bare rundt med den, og når den er slået godt og grundigt ihjel går han fra den - og jeg smider den ud.

Guinness’ bedste leg i en periode var at fiske vatpinde ud af beholderen med munden, lægge dem på bordet ved vasken, daske lidt til dem og når de så faldt ned, kiggede han lidt efter dem - og tog så en ny og begyndte forfra :smiley:

Han havde en fest i 5 minutter og har sikkert også spist lidt vat igennem årene, men pindene er ubetinget det største problem.

Pinden på plasticvatpinde bliver sylespids i forbindelse med mavesyren. Vatpinde er ikke til leg

Her synes misserne os det var sjovt, men det kan altså ende rigtig galt :slight_smile:

Min kat har engang spist en halv vatpind, altså vattet i den ene ende plus halvdelen af plastikpinden. Heldigvis kom den ud igen, men han havde dog problemer med maven i et par dage. Kunne forestille mig at pinden sagtens kunne sætte sig som et fremmedlegeme i tarmen og give forstoppelse og tarmbetændelse. :frowning:
Så ville ikke råde dig til at lade din kat lege med vatpinde…