Vedr. katte-sitting - har brug for lidt indput

Hej alle,

Vi passer for tiden to katte for en kammerat, der af forskellige årsager ikke kan være hjemme. Kattene har været alene hjemme i to uger, men da vi bor meget tæt på, går vi over til dem to gange om dagen à 1 - 1½ time. I starten var de meget sky, men vi er efterhånden blevet rigtig gode venner og kæler og hygger nu fint.

Da vi ikke ved, hvor længe de skal være alene hjemme endnu, går jeg og overvejer, om jeg skal tage dem hjem til os. Men jeg er meget i tvivl om, det vil være en god idé, da vi hos os har vores tilbageværende kat, som nu har været alenekat i næsten to år, efter han mistede sin kammerat i julen 2014. Så jeg ved jo ikke, hvordan han vil reagere - han trives fint som enekat, men havde det også fint dengang de var to sammen. Og hvad så, når de to andre skal hjem igen? Vil det skabe mere uro end gavn?

Hvad tænker I?

På forhånd tak for indput.

hvad er køn og alder på de 3 katte?

Alle tre er kastrede hankatte.

Vores egen fylder 12 i næste måned, og de to andre er lige over 2 år gamle

Det turde jeg godt sammenføre.
Bare sørg for at give dem tid til at møde hinanden og sørg for at din egen får masser af plads og rettigheder:-)

Jeg tror de to unge ville være glade for at få lidt mere selskab.

[QUOTE=HolmeInc;1296069]Det turde jeg godt sammenføre.
Bare sørg for at give dem tid til at møde hinanden og sørg for at din egen får masser af plads og rettigheder:-)

Jeg tror de to unge ville være glade for at få lidt mere selskab.[/QUOTE]

Tak for din hurtige respons :slight_smile:

Ja, jeg tænker også, at de ville være glade for lidt mere selskab.

Du tror ikke, det bliver et problem, når de skal hjem igen? Nu tænker jeg på vores, som jo så vil have haft selskab og så skal til at være alene igen?

Jeg kom også til at tænke på størrelses forhold - vores er MCO (dog lidt af en kryster), og de to andre er små huskatte. Vores er nok 1½ til 2 gange større end de andre.

Vi har heller ikke rigtig mulighed for at lukke dem hver for sig, da der i vores lejlighed er en mangel på døre. Det eneste, der kan lukkes af, er vores soveværelse.

MCO er nogle krammebamser, har selv en, de kan nu som regel bedst lide selskab. Men du kender bedst selv din egen kat.
Jeg tror ikke det ville være synd for de små, men ja jeres MCO ville måske savne selskabet.
Det svære her er periodens længde. Hvis det er et par dage ville jeg ikke forsøge, er det et par uger eller mere ville jeg helt klart forsøge.

[QUOTE=HolmeInc;1296076]MCO er nogle krammebamser, har selv en, de kan nu som regel bedst lide selskab. Men du kender bedst selv din egen kat.
Jeg tror ikke det ville være synd for de små, men ja jeres MCO ville måske savne selskabet.
Det svære her er periodens længde. Hvis det er et par dage ville jeg ikke forsøge, er det et par uger eller mere ville jeg helt klart forsøge.[/QUOTE]

Tak for hurtigt svar og råd :slight_smile:

er det for en længere periode ville jeg nok gøre forsøget, der går jo nok lige et par dage hvor kattene lige skal se hinanden an.
er det kun for få dage ville jeg ikke gøre det, da det på den ene el anden giver stresser kattene de første par dage at blive sammenført.
men uanset hvad så er det altid bedst for kattene hvis de har selskab/opsyn døgnet rundt.
så din ide med at tage dem hjem til jer syntes jeg er en super-ide

[QUOTE=johnny;1296080]er det for en længere periode ville jeg nok gøre forsøget, der går jo nok lige et par dage hvor kattene lige skal se hinanden an.
er det kun for få dage ville jeg ikke gøre det, da det på den ene el anden giver stresser kattene de første par dage at blive sammenført.
men uanset hvad så er det altid bedst for kattene hvis de har selskab/opsyn døgnet rundt.
så din ide med at tage dem hjem til jer syntes jeg er en super-ide[/QUOTE]

Tak for indput :slight_smile:

Jeg er helt enig, vi prøver at finde ud af, hvor lang tid det drejer sig om.

Jeg ville personligt ikke gøre det, medmindre jeg kunne have de to katte i et rum for sig selv :slight_smile:

Tak for indput :slight_smile:

Det er også det, vi har i overvejelserne. Men jeg synes jo, det er lidt synd, at de er så meget alene - jeg nænner næsten ikke at gå hjem, når jeg har været på besøg; slet ikke nu hvor de er blevet vandt til os og er kontaktsøgende, når vi kommer derhen.

Men de virker til at have det fint, er glade og legende og tuller rundt og pjatter, når vi er der.

Jeg ville gøre det, udfra hvad du beskriver. :slight_smile:

Nu er alle katte jo forskellige, men jeg tog engang en venindes kat herhjem for 1½ måneds tid.
Det fungerede fint. :ok:

Du kan jo starte med at have de to pasningskatte i soveværelset, og så alt efter situationen, sammenføre stille og roligt.
(Da jeg gjorde det, satte jeg dem bare sammen fra dag 1. :ups: Det er sådan jeg gør. :høhø: - Ved godt det langt fra fungerer fra alle.)

[QUOTE=Tea;1296088]Jeg ville gøre det, udfra hvad du beskriver. :slight_smile:

Nu er alle katte jo forskellige, men jeg tog engang en venindes kat herhjem for 1½ måneds tid.
Det fungerede fint. :ok:

Du kan jo starte med at have de to pasningskatte i soveværelset, og så alt efter situationen, sammenføre stille og roligt.
(Da jeg gjorde det, satte jeg dem bare sammen fra dag 1. :ups: Det er sådan jeg gør. :høhø: - Ved godt det langt fra fungerer fra alle.)[/QUOTE]

Tak for dit svar og indput :slight_smile:

MCO er typisk en social kat. Hvad vil du gøre når de 2 flytter retur, og din kat bliver alene igen og evt. savner selskab?

Det synes jeg, at du skal have med i dine overvejelser :slight_smile:

[QUOTE=Dorte;1296126]MCO er typisk en social kat. Hvad vil du gøre når de 2 flytter retur, og din kat bliver alene igen og evt. savner selskab?

Det synes jeg, at du skal have med i dine overvejelser :)[/QUOT

Tak for dit indput :slight_smile:

Ja, det er også noget af det, der vejer tungt i overvejelserne - se længere oppe i tråden :-). Jeg er jo bekymret for, at vores egen ikke kan finde ud af at være alene igen, når de skal hjem igen