Vejer du din kat?

:slight_smile:

Vejer du din kat med jævne mellemrum ??

Jeg tænker på dette fordi :

Silke har altid været meget lidt spisende, men i perioder spiser hun faktisk meget-meget lidt :S

Tænker på, om jeg burde veje hende for at se om hun taber sig i disse perioder ??

Og så tænker jeg, om hun skal have noget mad med noget mere krudt i - når hun har disse perioder - så hun får det hun har brug for ??

Hun er 11 år og må ikke få mad til ældre katte, fordi hun i forvejen er en meget lille og spinkel kat - ca. 3.4 kg.

Kender du et godt tørfoder med masser af krudt i, hører jeg gerne om det.

:):slight_smile:

Uha ja det gør jeg… En over gang gjorde jeg det hver uge. Nu gør jeg det hver måned på deres måneds dag. Har dog selv lidt ekstre kontrol med Vanilla pt (:

Jep jeg vejede begge mine fra jeg fik dem og til de blev 4-5 mdr gammel hver dag
Derefter gik jeg over til at veje dem på deres ugedag indtil de blev 1 år og derefter er jeg gået over til at veje dem på deres månedsdag :wink:
På nær et par enkelte ups’ere altså :tihi:

Hvad med at give hende laktosefri mælk?
Jeg kender godt nok ikke lige fedtprocenten, men det er da bestemt mere kalorieholdigt end vand. :høhø:

… og hvis hun er en af dem der godt kan lide mælk, så er det jo også en god måde at få lidt væske i hende, her når varmen kommer. :slight_smile:

Jeg vejede min da jeg fik ham, og der efter har jeg vejet ham 1 gang om måneden for at se om han tager på som han skal. Når han bliver et år, så vejer jeg ham kun efter behov eller ved foderskifte mm.

Ja jeg vejer mine med jævne mellemrum. - For tiden er det tit, især Amidale pga. alt hendes sygdom/mave problemer. Der skal jeg holde godt øje med hende.

Mht. et godt foder, kan jeg ikke umiddelbart hjælpe. - Jeg var jo glad for Orijen og Acana, men mine gik faktisk lidt ned i vægt, og det var ønsket. Men selvfølgelig, Gismo som stadig skal tage på gjorde det.

:pose:

Kan se, at jeg er en værre ravnemor - for jeg har aldrig brugt at veje hende.

Hun drikker altid rigeligt, og hun spiser nok til at hun afleverer en pølle hver dag.

Må hellere prøve at veje hende med jævne mellemrum - føler mig helt skidt over, at jeg ikke har gjort det før. :S

ja da de bliver vejet 1 gang om mdr. så jeg kan fange hvis de skulle begynde at tabe sig. Det er svært at se det på dem pga al den pels (persere).

de gange jeg har haft brug for at fede en kat op, har jeg brugt RC’s Brite foder, som feder ganske meget :slight_smile:

Kan se, at jeg er en værre ravnemor - for jeg har aldrig brugt at veje hende.

Hun drikker altid rigeligt, og hun spiser nok til at hun afleverer en pølle hver dag.

Må hellere prøve at veje hende med jævne mellemrum - føler mig helt skidt over, at jeg ikke har gjort det før. :S[/QUOTE]

Det er bestemt ikke et must i min verden at veje sin kat. - Kender mange som ikke gør det. :slight_smile:

Jeg gør det kun fordi Amidale var syg som lille. Og med tiden blev rask, men så blev for tyk, så skulle jeg holde øje med der ikke kom mere på hofterne. - Og da Gismo kom til skulle jeg tjekke han fik nok mad, da han ikke fik “krudt” mad 24/7, men kun når vi stillede det til ham. Der kunne Amidale ikke klare mere guf på hofterne. :slight_smile:

Kan kun give ret i at Royal canins British shorthair FEDER, mener også fedtprocenten er 20 eller der omkring. Det er et SUPER foder til små skravl.

  • Cæsar, bibeholder de stadig en god pelskvalitet (langhåret/semilanghåret) selv om man bruger Brite foderet?

Ja og nej -

som små vejer jeg dem indtil 1 års alderen.

Herefter af og til - fx da Tara var syg vejede jeg hende, fordi hun tabte sig massiv - 33 % af hendes kropsvægt. Så det ville jeg gerne lige holde lidt øje med ikke fortsatte, for pelsen kamuflerer jo:-)

Mine ligger stabilt i vægt pga deres fodring (råt/vådt). Før svingede de mere end nu.

Nanoq var fx for tynd - nu vejer han 6,7 kg - helt normal vægt iflg dyrlægen

Før vejede han 5 kg… Så det kan godt betale sig at holde lidt øje med dem

Der er lidt op og ned hvor meget jeg vejer Buster.
Lige for tiden er det 1-2 gange om ugen, men det er fordi han lige er stoppet med insulinbehandlingen, og vægttab er et tegn på at han evt. mangler insulin i kroppen, og at blodsukkeret er forhøjet.

Men i de første år han boede her blev han kun vejet ved dyrlægen en gang årligt, havde dig heller ikke mulighed for at veje ham dengang, da jeg ikke ejede en badevægt.

Vores bliver vejet ca. en gang om måneden og lidt oftere, hvis jeg har mistanke om, at de taber sig. Jeg har så købt en babyvægt, da den er meget mere præcis at veje de store katte på. Killinger bliver fortsat vejet på bagevægten :tihi:

Jeg vejer hele banden hver tredje måned, med mindre at der er anledning til at jeg gør det oftere og jeg har en babyvægt til samme formål, herlig opfindelse.

Når man rører ved kattene mange gange dagligt, er det nemt at “vænne sig til” eventuelle vægtudsving, så man ikke bemærker, hvis de taber sig, før end de har tabt sig alt for meget og vægttab kan være det første tegn på, at der er noget helt galt.

Jeg har god erfaring med RC Sensible. Det er ret kalorierigt og kattene elsker det simpelthen. Det er tydeligt at se, at hvis de tilbydes forskellige former for tørfoder, så napper de Sensible, i hvert fald her i huset.

Jeg vejer mine ca 1 gang om mdr.
Den største Molly, brite er næsten 1 år, vejer 4650 gram.
Mico, birma, 10 mdr, 4200 gram
Xander, Birma, 11 mdr, 3900 gram.
Maggie, birma, 5 ½ år, 3280 gram
Djamilla, skovkat, 6 ½ mdr, 3200 gram

I forbindelse med loppekur og evt. medicinering vejer jeg, hvis jeg er i tvivl om, de afviger fra den vægt, jeg har noteret. Og selvfølgelig også, hvis en kat virker skrantende. - Ellers ikke!

Jeg vejer mine én gang om måneden. :slight_smile:
Når de er killinger vejer jeg dem én gang om ugen.

ja mine gør, men som du selv ved feder det, mere end RC persian :slight_smile:

Jeg vejer Conrad når jeg har mulighed for det. (har ikke selv fået købt en badevægt.) Men det er mere fordi jeg synes det rart at vide hvor meget han vejer,
og som de andre siger, så man kan man holde øje med om katten holder sin vægt.

Er der nogen der ved ca. hvor meget de skal tage på om måneden? Troede det var forskelligt fra kat til kat nemlig. Men hvis man nu tager ugangspunkt i en Main Coon på 9 måneder :?

Jeg vejer engang imellem. For at tjekke om de taber sig eller tager på. I de tider jeg synes jeg ser vægt forandring eller noget, så vejer jeg lidt oftere.