Mis har levet det meste af sit liv på et bosted, indtil dens elskede ejer døde. Herefter stod mis egentlig til aflivning, men den blev adopteret af vores familie, hvor den nu har boet i 2 år. Her har den haft det dejligt, som indekat, med adgang til stor altan og gården om sommeren. For nogle måneder siden blev mis desværre blind - den har været hos dyrlægen som ikke kunne give en forklaring på den pludselige blindhed, den fejlede ikke noget ud over blindheden og blev tjekket på alle leder og kanter. Vi synes mis skal have et andet og roligere hjem, nu hvor den er blevet blind, det er verdens sødeste kat, og elsker at blive nusset og kælet for og spise mad. Den er vant til børn, vi har to styk, men foretrækker at komme et sted hen hvor der er fred og ro. Den har ikke den store lyst til at komme ud længere, så hvis den kan finde en lejlighed med en der har tid til masser af kæleri, ville det være perfekt! Mis er vant til at være alene hjemme i dagtimerne, hvor den nyder at sove. På trods af blindheden er mis rigtig god til at finde rundt og er generelt verdens nemmeste kat at have boende. Mis koster ikke noget, vi vil bare gerne have at den finder et dejligt hjem, hvor den kan nyde sin pension Er det mon dig der har hjerterum til Mis?
Den er i øvrigt steriliseret og fået sine dyrlægetjek.
Hej
Sikke en fin mis i kjole og hvidt.
Jeg tror det vil være godt at skrive lidt flere oplysninger, fx alder og køn (før neutralisering) og ikke mindst hvor i verden Mis bor nu.
Skal i af med den pga børnene eller ?
Jeg tænker at det at den klarer sig så fint på trods af at den er blind måske til dels skyldes at den kender omgivelserne fra før den blev blind, måske ikke sikkert det går helt så godt et andet sted ?
Herinde har de fleste jo katte i forvejen, så det er ikke sikkert det er det bedste sted at finde ny hjem, men måske der er andre der søger herinde
Håber Mis får det perfekte hjem, hvis h*n ikke kan blive boende
Hej Pia
Ja, det har du nok ret i - her kommer lidt flere oplysninger
Mis er ca. 10 år, en hunkat og er pt. bosiddende på Vesterbro i København. Vi leverer gerne mis til Sjælland.
Vi vil gerne finde et nyt hjem til mis, da vi i sommerperioden er væk næsten hver weekend, i vores sommerhus. Mis plejer at komme med eller blive passet hos andre, men efter den er blevet blind, vil det være synd at tage den med og i det hele taget flytte for meget rundt med den. Vi har søde kattepassere i byen, som passer den når vi er væk, men jeg synes det er synd at den skal kastes rundt, fordi vi er så meget væk. Den har det faktisk fint med børnene, så det er egentlig ikke derfor vi tænker den skal have et nyt hjem, men katten er gammel, og vil helt sikkert passe bedre ind et sted med lidt mindre aktivitet. Vi håber derfor, at der findes nogen derude et sted som kunne tænke sig en rolig og godmodig kat, der ikke har den store eventyrlyst. Jeg er sikker på, at den hurtigt vil få det rigtig godt et andet sted
Hejsa
Jeg synes det vil være synd at en så gammel - og ydermere blind kat - skal skifte hjem. Hvis hun er vant til at komme med i sommerhuset, som du skriver, så må det vel være bedre…det kender hun jo:)
10 år er ikke en afgørende grund til, at jeg mener, en omplacering er uhensigtsmæssig - men en blind kat vil ikke have det nemt ved at få et nyt hjem, møblerne står på helt andre steder end Mis er vant til, hus/lejlighed er indrettet helt anderledes, det er synd, synes jeg. Mis vil jo ikke kunne finde rundt i en ny lejlighed. Nogle gange er det bedste en aflivning - og dette er et af de tilfælde.
Jeg har selv en døv kat på 21 år, hun har været døv siden fødslen - det har aldrig været et problem her i huset, vi kan sagtens kommunikere med hende, så handicap afskrækker mig ikke, men…en gammel blind kat, dén situation er næsten umulig, synes jeg. Trist ja, men det er ikke til gavn for Mis at skulle flytte…:S
Kan I ikke tage mis med i sommerhus, selv om hun er blind? Hvis hun føler sig utryg ved at gå ud, vil hun jo vælge at blive inde hvor hun kender det hele?
At omplacere synes jeg ikke lyder som en god ide
Hvordan har I fastslået at den pludselig er blevet blind, og ikke har været svagtseende i årevis?
Blinde katte klarer sig som regel langt bedre end de fleste mennesker regner med. Jeg har flere gange mødt Dr. Leslie Lyon´s koloni af blinde katte, og før jeg mødte dem havde jeg en noget anden holdning til blinde katte end efter - før mente jeg også at den blå sprøjte var eneste valg, men jeg må indrømme at det var forhastet og grundlagt på fordomme fremfor erfaring med blinde katte. Den seneste af dem jeg hilste på var en voksen han, der netop var flyttet fra UC Davis til de nye faciliteter i Mizzou, og selv om han kun havde været der i få dage, kom han direkte hen og hilste på, da vi kom ind - selv om han ikke kunne se os De klarer sig forbavsende godt…!
VH
Susanne
Jeg har netop i dag læst en artikel om, at katte har nogle særlige følehår, ligesom knurhårene, over hele kroppen, som de bruger til at sanse luftstrømninger. De kan derfor bevæge sig i totalt mørke (eller blindede) bare ved at mærke, hvordan luften skaber turbulens omkring faste objekter. Faktisk er katte fra naturens hånd langsynede og ser ikke ret skarpt indenfor to meter; de bruger i stedet deres knurhår, poter, og snuder til at mærke ting, der er tæt på dem. En blind kat ville ikke kunne klare sig i naturen, men den kan bestemt godt klare sig som kælekat!
Jeg kan ikke forstå, hvorfor det er et problem, at der er børn i hjemmet. Katten kan godt høre, når børnene kommer løbende! Den er vant til deres lugt og lyden af deres stemmer. Det, at katten er blevet blind, har ingen indflydelse på, hvordan den leger med børnene. Den kan f.eks. også stadig lege tagfat, hvis man trækker en mus i snor hen over gulvet foran den, så knurhårene kan mærke bevægelsen.
Det vil da være synd at tvinge katten til at skifte hjem nu, hvor den har lavet sig et mentalt kort over lejligheden, så den ubesværet kan komme rundt. Hvis den er vant til sommerhuset, er det bestemt heller ikke et problem. Katten bemærker straks, at nu lugter her af sommerhus, ikke af lejlighed, og finder sig hurtigt til rette. Evt. er den lidt forsigtig den første tid, indtil den er helt klar over, hvordan sommerhuset er indrettet, men som sagt kan den mærke luftstrømninger omkring møblerne og vil derfor ikke løbe ind i ting.
Et helt nyt sted, med fremmede lugte, fremmede lyde, fremmede teksturer under poterne… Det vil være synd.
En blind kat på 10 år kan da sagtens skifte hjem. Blinde katte klarer sig ganske godt. Det kræver da bare at hjemmet er indstillet på det. Jeg kan ikke se, at det burde give nogle problemer i rette hjem
[QUOTE=Stine B;1243932]Mis har levet det meste af sit liv på et bosted, indtil dens elskede ejer døde. Herefter stod mis egentlig til aflivning, men den blev adopteret af vores familie, hvor den nu har boet i 2 år. Her har den haft det dejligt, som indekat, med adgang til stor altan og gården om sommeren. For nogle måneder siden blev mis desværre blind - den har været hos dyrlægen som ikke kunne give en forklaring på den pludselige blindhed, den fejlede ikke noget ud over blindheden og blev tjekket på alle leder og kanter. Vi synes mis skal have et andet og roligere hjem, nu hvor den er blevet blind, det er verdens sødeste kat, og elsker at blive nusset og kælet for og spise mad. Den er vant til børn, vi har to styk, men foretrækker at komme et sted hen hvor der er fred og ro. Den har ikke den store lyst til at komme ud længere, så hvis den kan finde en lejlighed med en der har tid til masser af kæleri, ville det være perfekt! Mis er vant til at være alene hjemme i dagtimerne, hvor den nyder at sove. På trods af blindheden er mis rigtig god til at finde rundt og er generelt verdens nemmeste kat at have boende. Mis koster ikke noget, vi vil bare gerne have at den finder et dejligt hjem, hvor den kan nyde sin pension Er det mon dig der har hjerterum til Mis?
Den er i øvrigt steriliseret og fået sine dyrlægetjek.
[/QUOTE]
ps hvor er Mis skøn:hjerte: hun ser dejlig ud og det skinner igennem, at hun er højtelsket