Vi har fået hund :)

Så kom dagen hvor det blev vores tur til at få en lille hund. Så i går flyttede verdens sødeste lille Sille ind hos os :slight_smile:

Sille er en lille cavalier tæve på 6 år, som har været brugt i opdræt og nu gerne vil have sine egne mennesker - og vi har været så heldige at det er hos os hun skal bo :slight_smile: Hun er så sød og nem og glad hele tiden :hjerte::hjerte:

Hun har indgået den overenskomst med kattene at de lader som om hun ikke er her, og så lader hun som om de ikke er her. Det virker fint og der har ingen hvæsen eller knurren været mellem nogen af dem. Og i morges vågnede jeg da op med alle katte samt hund i sengen, så ingen af dem må synes den anden part er helt modbydelig.

Jeg har dog lige et par begynderspørgsmål.

1 - maden. Sille er vandt til at få BARF, og det tror jeg vi bliver ved med. Hun bliver normalt fodret om aftenen. Alle hunde jeg har kendt og dem vi har passet er blevet fodret to gange om dagen - hvad er argumentet for fodring en/to gange? Mine følelser siger to gange er bedst, men jeg menneskeliggør hende lidt. Det jeg kan google mig frem til er at der er argumenter for begge dele.

2 - træning. Sille har fået nedsat hørelse. Det gør at traditionel træning hvor man siger kommandoen ikke er optimalt. Hun kan håndtegn for de mest nødvendige ting, men det kræver at vi kan fange hendes opmærksomhed. Jeg overvejer at prøve med en klikker eller en fløjte for at se om det er noget hun har nemmere ved at høre, men jeg mangler inspiration til at komme igang.

Er der nogle gode hundefora på nettet?

I skal selvfølgeligt ikke snydes for et billede af vores lille perle :hjerte:

Til lykke med hende… hun er formentlig en dejlig, glad og venlig lille hund - det plejer Cavalierne at være :slight_smile:

Ang BARF…
Argumentet for kun at give mad en gang dagligt er ganske enkelt, at der er maven helt tømt, og man er derfor sikker på at foderet er udnyttet optimalt. Der ligger ikke noget og “gærer” i små indelukkede krinkelkroge…
Jeg har aldrig fodret to gange dagligt med en voksen hund… hvalpe og unghunde er noget helt andet. :slight_smile:
Dog har jeg forsøgt at fodre med BARF i et rotationsskema, sådan at der altid går mindst 25 timer mellem hvert måltid - igen for at sikre at maven er tømt = en mini-faste :slight_smile: Det betyder at Nanna lige så vel kan få mad om morgenen som om aftenen.

Ang træning…
Jeg vilel prøve at få fat i en rigtig hundefløjte. Man siger jo at dne ligger i et felt, som hunde bedre kan hære og måske, det vil være det rigtige til at give "lyd"kommandoer? klikker vil formentlig ikke kunne bruges . hun kan ikke høre den - i hvert fald ikke med tiden, hvis høretabet bliver værre :wink:
Ellers ville jeg arbejde videre med håndtegnene… og især med kontaktøvelser, så at hun lærer at holde godt øje med jer hele tiden.
Men døve katte bruger man ofte at påkalde sig deres opmærksomhed ved at stampe/trampe i gulvet… måske det også kan bruges her? Hvis bare I får hendes opmærksomhed, kan I jo sagtens bruge håndtegn derefter :slight_smile:

Tusind tak for svaret Ann :slight_smile:

Vi har netop fået den sødeste, gladeste og mest venlige hund der finder sig i alt :slight_smile:

Det gir mening hvad du siger med BARF. Vi fortsætter med at fodre hende en gang om dagen og så ligger jeg mine følelser til side om at jeg sulter den stakkels lille hund.

Vi testede en hundefløjte i går og det ligner desværre ikke hun kan høre den. Hendes høretab har været stabilt de sidste tre år. Det formodes at være forårsaget af en infektion. Men alderen vil det nok blive lidt være, men umiddelbart er det at betragte som stationært. En lyd hun kan registrere er når man åbner en dåse - dvs. en forholdsvis dyb lyd. Så jeg vil prøve at låne en klikker en af dagene og se om hun kan høre den. Ellers vil vi prøve metoden med at stampe i gulvet.
Hun er heldigvis nem at få kontakt til og hun er meget fokuseret på os, så det er ikke som sådan et problem. Det eneste jeg kunne ønske mig at bruge ekstra træning til er lidt mental stimulering og så fordi jeg godt kunne tænke mig at lave lidt agility for sjov. Og når jeg ikke kan kalde på hende uden at skrige så ville jeg gerne en anden måde jeg kan fange hendes opmærksomhed på. Og så kunne en form for indkald også være dejligt. Vi bor 100 meter fra stranden og hun er en vandhund, så det ville være skønt at lade hende rende frit og ikke skulle have en fleksline i hende når hun plasker rundt.

Bliver det aldrig bedre er det helt fint med os. Tidligere ejer har gjort et godt stykke arbejde i at lære hende kommandoer uden om hendes høretab. Det er bare små detaljer som kunne give os lidt andre muligheder for at lave ting med hende :slight_smile:

Normal bruger man jo klikker som belønning, altså EFTER at kommandoen er givet… men hvis hun kan høre den, så er der jo intet galt i at bruge den til at fange hendes opmærksomhed… Men det ville så også være det eneste, jeg brugte den til!
Ike noget med at klikke som belønning efter en øvelse eller lignende…

Jeg er ikke helt sikker på om du ville kunne gå til agility med hende… men der er masser af andre sjove ting, man kan træne :slight_smile:

Hvad med rally-lydighed? Der skal hunden hele tiden holde kontakt med føreren, så det ville jeg tro nok var det helt rigtige :slight_smile:
Lige en video af Trine med unge Kimmi, der helt tydeligt stadig kun er begynder… der er bunker af fejl :slight_smile:

//youtu.be/3PESvWDwpEs

Og måske I også kunne arbejde med dog dancing?
Her er også en begynder… en fin lille cavalier endda :slight_smile:

//youtu.be/cjxyUwGLL9Y

Til sammenligning foregår agility sådan her… bemærk, hvor meget der egentlig dirigeres vha stemmen :slight_smile:

//youtu.be/_ZSYo51I0hk

ang barf - www.hundeopskriften.dk - Marianne er rigtig god at snakke med om det. Jeg ville give hende et kald :slight_smile:

Jeg fodrer også en gang om dagen og så faster han ind i mellem for at give leveren pause. Barf er ikke bare barf - vær obs på hvad I fodre med. Der findes gode og dårlige produkter ganske som ved tørkosten.

Tillykke med jeres hund - ser dejlig ud :slight_smile:

Hov - www.hunde-forum.dk er rigtig god

[QUOTE=lenschow;1190603]ang barf - www.hundeopskriften.dk - Marianne er rigtig god at snakke med om det. Jeg ville give hende et kald :slight_smile:

Jeg fodrer også en gang om dagen og så faster han ind i mellem for at give leveren pause. Barf er ikke bare barf - vær obs på hvad I fodre med. Der findes gode og dårlige produkter ganske som ved tørkosten.

Tillykke med jeres hund - ser dejlig ud :slight_smile:

Hov - www.hunde-forum.dk er rigtig god[/QUOTE]

I forhold til BARF - så er vi så priviligerede at sælger forhandler BARF. Og de fortsætter gerne med at blande til Sille ud fra hendes behov, så jeg får plastikbakker med to måltider i, der er blandet med kød, ben, grønt, olie, vitaminer og hvad hun ellers har behov for, som vi så bare skal trylle hjem i fryseren. Så har vi 5-6 forskellige ting, og det eneste vi selv skal styre er faste dage og dage med ben. Det er bonus for os, der slipper for at overveje sammensætning af hundeernæring, og det er bonus for dem, som kommer til at have besøg af os og Sille hver 6-8 uge. Så ren win/win.

Vi har været igang med at bruge klikkeren som indkald, og så laver vi små øvelser hvor hun skal bevare fokus på os. Det går faktisk rigtigt fint - på de få dage vi har haft hende har hun lært at gå pænt i snor. Før har hun været vandt til at blive luftet på marker hvor hun har haft en fleksline på og selv styret hvor hun vil løbe. Her inde i byen er hun nødt til at tage hensyn til trafikken, så vi har været igang med at træne at hun skal gå på indersiden af os når vi går ved vejen - og vil sige vi er 95% af vejen nu :slight_smile:

Hun er lidt ked af at være alene og begynder at pive ved døren bare vi går ud med skrald. Så det skal vi igang med at have trænet. Heldigvis er jeg ved at ligge sidste hånd på min Master Thesis, der skal afleveres om tre uger, så de to dage jeg skal på universitetet kan Flemming tage hende med på arbejde, og ellers har jeg tiden herhjemme til at træne alene med hende. Hun har kunnet før, så jeg formoder hun bare skal ha lov at falde til i de nye omgivelser og lige finde ud af at være alene hund og ikke en blandt mange.

Jeg er imponeret over hvor nem en lille hund hun er. Jeg troede aldrig vi kunne opdrage hende særligt meget når hun er næsten døv, men hun er exceptionel god til at aflæse vores kropssprog og forstå hvad det er vi mener.

Hunde er generelt knagende dygtige til at aflæse kropssprog, og det lader til at hun allerede har lært sig selv at kompensere for høretabet.
Cavalieren er jo en race, der (selv om den er lavet på små jagt-spaniels) er lavet til at følge sin ejer overalt, være opmærksom på, hvor ejer er uden hele tiden at blive dirigeret rundt - det lader til at være til fordel i denne situation :slight_smile:
Når du træner alene-hjemme, så prøv at få fat i Roger Abrantes bog om Hvalpen alene hjemme - at manden har fået en mindre hjerneblødning de senere år og er blevet vanvittig (sådan i overført betydning) skal ikke fratages ham at han altså tidligere har lavet både gode og brugbare bøger, og det her er en af dem. Den fortæller skridt for skridt, hvordan I får lært hunden at være alene… er man vedholdende, og har en hund uden problemer, så er det som regel lært på tre fire dage :slight_smile:

(mit “grin” I ovenstående skyldes jeg er enig i det med Sir Abrantes :slight_smile: )

Ang barf - jeg fodrer også med færdige blandinger