Vi har fået ringorm! (OBS til udstillere fra Hittekat-udstillingen)

Vi kunne i går konstatere, at Nokki havde fået en rund ring på den ene lårbasse (se billedet), og vi har nu i dag fået bekræftet vores mistanke om ringorm af dyrlægen. Der er dog også taget en test for endeligt at bekræfte det, men vi får først svar om en 10 dages tid. Nokki var dog med på Hittekats hobbyudstilling her tidligere i maj, så om hun har fået det der eller, at det er fløjet ind af vinduet herhjemme, skal jeg ikke gøre mig klog på. Ikke desto mindre vil jeg gerne på det kraftigste opfordre til, at udstillerne lige tjekker deres katte igennem for det, da det jo kan være lidt af en kamp, at komme af med - både tidsmæssigt og økonomisk.

Vi starter i morgen op på en behandling med Itrafungol Vet. til alle vores tre katte, mens Nokkis plet også behandles med Lamicil One efter anbefaling fra vores dyrlæge. Dertil står den på grundig rengøring for at komme eventuelle spore til livs. Heldigvis er det “kun” Nokki, der synes at være berørt af det, og hendes ikke-eksisterende pels gør det noget nemmere, at minimere sporene.

Vi håber selvfølgelig ikke, at Nokki er skyld i, at andres katte (og katterier) får en omgang, og hun havde altså ikke symptomer på det inden udstillingen. Vi har heller ikke haft mistanke om det, og vi ville aldrig have taget hende med, hvis hun var syg eller havde noget smitsomt.

Jeg har også sendt en PB til Brita om det, så jeg håber lidt, at hun måske også kunne sende en e-mail til alle udstillere omkring problemet.

Det er noget skidt, og JA det kan være fra udstillingen eller hvor som helst fra. Jeg er vil lige tage det om med et par piger og så handler vi udfra hvad vi mener er bedst.

Jeg kan huske, at Thomani har skrevet en hel tråd herinde for nogle år siden om ringorm, som en af hendes katte var ramt af.
En meget informativ tråd, hvis man er så uheldig at få ringorm hos kattene.

[QUOTE=Sim-Sim;1243106]Jeg kan huske, at Thomani har skrevet en hel tråd herinde for nogle år siden om ringorm, som en af hendes katte var ramt af.
En meget informativ tråd, hvis man er så uheldig at få ringorm hos kattene.[/QUOTE]Jeg har heldigvis bladret Annies tråd igennem. Der er et væld af gode råd samt tips og tricks. :thumbup: Jeg synes, at jeg er forholdsvis rustet til at tage kampen op - heldigvis mente dyrlægen, at der var rigtig gode prognoser når Nokki nu ikke har særlig meget pels + at de andre (kattene med pels) ikke var mærket af det.

Fedt at du er ærlig !!!

Vi krydser fingre for at i slipper nemt om ved det

Heldigvis er sunde voksne katte, især korthår, ikke så letmodtagelige for ringorm, så håber du slipper med den ene.
Ellers et fantastisk flot eksempel:), ligner som det ser ud på mennesker, sikkert fordi hun er så lidt pelset at svampen har angrebet huden istedet for hårrødder og derfor meget lettere at komme af med igen. Huske at smøre udenom pletten, så kan sporene ikke længere sprede sig:)

Marina

Stakkels lille Nokki-mus! :brist: Jeg håber, at I hurtigt slipper af med det. :kryds:

[QUOTE=Marina;1243116] Huske at smøre udenom pletten, så kan sporene ikke længere sprede sig:)

Marina[/QUOTE]

Da jeg var på “den” tegnede jeg en rund ring med kuglepen der hvor “pletten” havde været da der skulle smørres nogle dage efter

[QUOTE=kira v;1243110]Fedt at du er ærlig !!!

Vi krydser fingre for at i slipper nemt om ved det[/QUOTE]Mange tak for de krydsede fingre. Jeg tænkte, at det var mest “fair”, at fortælle om det. Det er trods alt ingen skam, at have ringorm - det er straks værre at fornægte det.

[QUOTE=Marina;1243116]Heldigvis er sunde voksne katte, især korthår, ikke så letmodtagelige for ringorm, så håber du slipper med den ene.
Ellers et fantastisk flot eksempel:), ligner som det ser ud på mennesker, sikkert fordi hun er så lidt pelset at svampen har angrebet huden istedet for hårrødder og derfor meget lettere at komme af med igen. Huske at smøre udenom pletten, så kan sporene ikke længere sprede sig:)

Marina[/QUOTE] Tak for tippet. Jeg får smurt uden om plettet også, når hun skal smøres næste gang. Oprindeligt skal man kun smøre én gang jf. brugsanvisningen, men det er en god pointe at smøre uden om også.

Ja, det er en meget fin og næsten cirkulær ring, hun har fået sig. Dyrlægen var også optimistisk - især når mine pelsede katte, ikke har noget (endnu).

[QUOTE=velfa;1243134]Stakkels lille Nokki-mus! :brist: Jeg håber, at I hurtigt slipper af med det. :kryds:[/QUOTE]Heldigvis er hun ikke mærket af det, og det klør tilsyneladende heller ikke. Jeg håber også, at vi slipper af med det hurtigt.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1243149]Da jeg var på “den” tegnede jeg en rund ring med kuglepen der hvor “pletten” havde været da der skulle smørres nogle dage efter[/QUOTE]Det var da en alletiders idé. Nu har Nokki i hvert fald også en sort ring omkring sit ringorms-område. :ok:

Jeg håber, at det er i orden, at denne tråd bliver lidt en dagbogs-tråd. Det kan jo være at andre, der måske for uventet besøg af ringorm.
Vi venter forsat svar fra dyrlægen omkring testens resultater, og vi har endnu engang gennemgået Ami og Nimbus for mulige ringorm - heldigvis uden resultat. Vi er påbegyndt behandling af alle katte med Itrafungol Vet. til den dejlige indløbspris på cirka 410 kroner pr. flaske, så vi smed lige 1300 kroner på apoteket i går. Derudover har vi smurt lokalt på ringormsområdet med Lamisil Once efter anvisning fra vores dyrlæge.

Dagen i dag går på, at få gjort vores hjem mest rengøringsvenligt, så vi kan starte op på en godt omgang rengøring med klor på gulve og fliser, samt Virkon S. på kattenes opholdssteder. Derudover skal der støvsuges og dampes dagligt til den store guldmedalje.

Jeg beklager røv-billedet, da det jo ikke er så charmerende, at kigge på, men Nokkis ringorm er altså placeret på lårbassen.
Sådan ser det ud i dag:

Den sorte ring er altså tusch, så jeg er obs på størrelsen på ringormen og hvor jeg eventuelt skal smøre med Lamisil, så det ikke breder sig. :bangbang::bangbang::bangbang:

Hvis Nokki er smittet på udstillingen er mit bedste bud, det er en publikummer der har haft ringorm. Det våde forår OG faktum børn vedkommer hinanden en del er rigtig gode grundlag for eksempelvis et barn har pillet ved Nokki. Hørte den anden dag om en hel klasse der havde smittet hinanden. Det var så ikke i Galten eller nu, men jeg bed blot mærke i det, nu tråden er lavet. Hvis I har været sammen med nogle i tidsrummet lige før og lige efter udstillingen skal I nok lige tage en snak med dem alle, for der kan smitten jo også komme fra

[QUOTE=kamikaze;1243372]Hvis Nokki er smittet på udstillingen er mit bedste bud, det er en publikummer der har haft ringorm. Det våde forår OG faktum børn vedkommer hinanden en del er rigtig gode grundlag for eksempelvis et barn har pillet ved Nokki. Hørte den anden dag om en hel klasse der havde smittet hinanden. Det var så ikke i Galten eller nu, men jeg bed blot mærke i det, nu tråden er lavet. Hvis I har været sammen med nogle i tidsrummet lige før og lige efter udstillingen skal I nok lige tage en snak med dem alle, for der kan smitten jo også komme fra[/QUOTE] Vores teori er også, at det kommer fra publikum, hvis smitten skulle komme fra udstillingen. Vi har naturligvis kontaktet alle dem vi har været i personlig kontakt med i den pågældende periode. Heldigvis er det ikke særlig mange. :slight_smile:

I det mindste har du valgt en mindre afslørende vinkel på røv-billedet. :klapper:

Nu blev mange af kattene gramset rigtig meget på, da der jo var masser af publikum! :thumbup: Måske skulle man have en masse håndrens/alko-gel, som publikum kan bruge, når de kommer ind og undervejs, når de nusser katte?

Kanon idè. Det er skrevet på listen over hvad der kan gøres næse gang og jeg vil se om ikke jeg kan få en god aftale med apoteket. En lillebitte spritflaske ved hvert bur…jeg er vild med idèen

Om der kommer udbrud kan have noget med hvor godt et immunforsvar katten har. En med godt immunforsvar kan sagtens have sporer på sig. Derfor behandles hele katteriet og hjemmet

Eller måske skaffe nogle store flasker til indgangen og til at stå et par steder i hver burrække?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1243391]Om der kommer udbrud kan have noget med hvor godt et immunforsvar katten har. En med godt immunforsvar kan sagtens have sporer på sig. Derfor behandles hele katteriet og hjemmet[/QUOTE]Vi behandler også alle tre katte + har grundig rengøring af vores hjem med støvsugning, udluftning, damprensning, virkon S og klor. Sidstnævnte er dog ikke på daglig basis.

Der stod faktisk 6 halvliter flasker med håndrens rundt om, netop fordi folk kunne rengøre hænder. Jeg havde købt rigeligt ind til min arbejdsplads og havde så lånt flaskerne den dag

Lige en venlig OBS :cool2: Håndsprit tager ikke “alt”, men er selvfølgelig bedre end ingenting.
Jeg nævner det blot for at man ikke skal få en falsk tryghed.

Så har vi fået rengjort i hele hytten. Heldigvis har vi kun 50 m2, der skal have en omgang klor.
Samtidigt har vi dækket fået barberet Nokki i ringorms-området, og så sætter vi et fancy-pancy (gennemsigtigt) plaster på om natten for at minimere sporerne i soveværelset, da Nokki jo sover i sengen hos os. Endnu en fordel ved at have en semi-skaldet kat, da plasteret sagtens kan sidde fast :tihi: