Viden om søvn, b-mennesker og døgnrytmer og opgør med fordommene

Jeg er som mange ved b-menneske/natteravn og rykker tit min dag hver eneste dag. Er blevet tudet ørene fulde om at jeg SKAL holde en fast daglig rutine gå i seng samme tid vågne samme tid da det er sundest. Når jeg gør dette tilter min krop helt har daglig hovedpine og en del migræne anfald. Når jeg får lov at lade min krop bestemme hvornår det er sove og vågen tid går det meget bedre.

dette kunne jeg slet ikke få til at passe nu alle sagde det var skidt for helbredet og forkert osv.

Jeg søgte derfor på det med b-mennesker og forskning og fandt en god forening om dette

Jeg kontaktede dem da alt det de skriver jo beskriver mit problem med alle de fordomme folk har imod b-mennesker. Vi er bare dovne, vores livsstil er usund, vi skal bare ud af en dum rytme, vi skal bare gå tidligere i seng osvosv

Fik så nogle gode artikler jeg synes i alle bør læse

http://www.b-samfundet.dk/node/15 Her får jeg forklaring på jeg rykker min dag b-mennesker har et døgn på 25-27 a-mennesker har et døgn på 23 timer. Hvis mit døgn er 27 timer er det logisk jeg får rykket min dag hele tiden.

Den her fortæller artikel er faktisk rigtig god er inde og fortælle om forsknings resultater og historien bag det a-menneske tyrani det danske samfund er bygget op på

Jeg spurgte til medlems møder men interessen for foreningen er ikke særlig stor så vil da foreslå alle b-mennesker der har problemer med a-menneske samfundet om at melde sig ind så denne gode forening kan få lidt opbakning :bebe:

Jeg søgte selv videre da jeg ville se om der var noget viden om hvorfor det skulle være så usundt at vende om på dag og nat og faldt over en meget interessant undersøgelse:
http://www.arbejdsmiljoforskning.dk/upload/AHG_AM2006.pdf
Bemærk det der er farligt ved natte arbejde kan alt sammen ledes tilbage til folk har en dårlig søvn kvalitet og halvsover på arbejdet, hvilket passer med folk der ikke er natteravne tvinges til det. Lidt tankevækkende. Eneste jeg har kunne finde at usundt ved det er man ikke får sol nok og ikke passer ind i samfundet fordi det er tilpasset a-mennesker.

Jeg fik tip om at man kunne søge på udlandske forsknings resultater. Jeg skulle søge efter
late chronotypes night owl eller B-persons og Chronobiology men kan ikke finde ud af at søge i de videnskabelige artikler på google.

http://informahealthcare.com/loi/cbi/ vil tro det er det her tidsskrift hun foreslog mig så vil da i gang med at læse der.

Hvis i kan hjælpe mig med at finde udlandske forskning resultater om b-mennesker vil jeg være lykkelig for at få nogle af disse rapporter.

Interessant. det passer med den undersøgelse jeg læste om huleforskerne der fik et 26 timers døgn. Det kunne tyde på at det er os B-mennesker der er de “normale” :slight_smile:

Jeg arbejder om natten og for mig ville det være meget mere farligt hvis jeg skulle møde tidligt om morgenen. Jeg ville f. eks. sandsynligvis køre galt på vejen af træthed…

Jeg har enkelte vagter hvor jeg først er hjemme når morgentrafikken begynder. Heldigvis går den så MEST den anden vej end mig (jeg skal jo væk fra byen og hjem!) men gud FADER for en omgang kø og kaos…