Viden om spidsbrysthed

Jeg stiller dette spørgsmål for en opdrætterven

Jeg vil høre om der er nogen herinde der har viden om spidsbryste katte…

Er det arveligt

hvis en kat har det, er det så fra en af dens forældre, selvom de ikke har det…

samme parring er fortaget 2 gange, der er kun den ene der siges at have det
Ud af det kuld han er fra var der 3, det næste er der 4

Er der virklig ikke nogen der ved noget om det herinde…
Jeg har godt nok fået et link ind til pawped, men jeg er ikke så god til det der med at læse Engelsk…

Og det jeg forstår lyder til at omhandle fladbrysthed

Umiddelbart vil jeg mene, det er den ene slags fladbrystethed, som der ses billede af på pawpeds men også hos Susan Little Website Disabled

Det der er med denne katte, er at hans bryst er spidst, som om han er blevet trykket

Det må være det Susan Little kalder FCK (altså en ægte flatchested kitten) - jeg har oplevet to med pectus excavatum, som har klaret sig fint (den ene havde endda indadvendt sternum).
Du kan ikke gøre så vanvittigt meget for den, er det min erfaring - dens muskler omkring brystkassen skal udvikle sig og trække ribbenene på plads.
Nogle klarer sig fint - andre klarer den desværre ikke.

Hvor gammel er den? hvordan trives den?

Den trives fint, den er over et år nu… der er ikke nogen der har mærket noget på den, før nu…
det var en dommer der bemærkede det…

Jeg ved ikke om jeg har gjort mig forstårlig…hvis man nu tager fat som nårman viser katten frem for dommeren, så burde man kunne mærke det,det er sådan jeg har forståret katten mærkes,jeg har endnu ikke mærket på den…
Men en af mine skovser er mormor til denne kat,og har fået flere børn og børnebørn,og der er ikke noget

En voksen kat som først har fået konstateret noget med brystkassen som voksen?? Så kan det ikke være særligt alvorligt… Jeg tror på, der er mange uopdagede fladbrystede killinger rundt omkring - nogle er så milde tilfælde, at de ikke opdages og trives fint med det.

Min nysgerrighed som opdrætter ville blive vakt, hvis en af mine voksne killinger pludseligt bliver fundet fladbrystet - jeg ville nok røntgenfotografere brystkassen, for at se hvordan de ribben ser ud…

God ide…den vil jeg sige vide, det er jo heller ikke blevet opdaget ved sundhedundersøgelserne…
så det er nok det bedste at gøre

tak for hjælpen Camilla

Hanne, jeg har svaret dig på et andet forum, og mente ikke der var grund til gentagelse her. :slight_smile:

I mine øjne har dette forum ikke så meget focus på katterelaterede sygdomme m.m. at jeg synes jeg ville skrive det samme en gang til.

Derimod når en fortæller om sin manglende lyst til at blive bedstemor, så bliver der brugt tastatur så det basker :stuck_out_tongue:

KH
Linda

[quote=mea culpa;299091]Hanne, jeg har svaret dig på et andet forum, og mente ikke der var grund til gentagelse her. :slight_smile:

I mine øjne har dette forum ikke så meget focus på katterelaterede sygdomme m.m. at jeg synes jeg ville skrive det samme en gang til.

Derimod når en fortæller om sin manglende lyst til at blive bedstemor, så bliver der brugt tastatur så det basker :stuck_out_tongue:

KH
Linda[/quote]

Og hvis du nu skrev dit svar herinde istedet for den svada, som nok tog samme tid, så kunne vi andre der ikke har adgang til dekatten? også lære noget. Og dermed kunne der automatisk komme mere fokus på katterelaterede ting.