Vil du dele dine "sunde" opskrifter

Syntes lige jeg ville høre om der var nogle der sad med en eller flere gode “sunde” opskrifter, de behøves ikke kun være sunde, måske har du en som du bare syntes er fantastisk og elsker den :slight_smile:

Jeg kan starte

1 hel kylling
olivenolie
1 citron
frisk rosenmarin
hvidløg
salt og peber
kartofler
tørret timian

Tag den hele kylling og rens den, gnid den godt ind i salt både ind og ude, hæld en smule olivenolie udover den, og stil den på køl.

Skræl kartoflerne og skær den ud i ca samme størrelse, ca som en golfbold, prik et par huller i citronen læg den i en gryde sammen med kartoflerne, hvidløg efter smag, med skræl og lidt salt, bring kartoflerne i kog og lad dem småkoge i ca 10 min, pas på ikke give dem for meget, de skal ikke være færdige.
tag citronen op af vandet og stil kartoflerne på køl.

Tag kyllingen ud af køleskabet, lig den i en stor bradepande (der skal være plads til kartoflerne) og fyld den med citronen fra kartoflerne, et par kviste frisk rosenmarin, hvidløg efter behov, drys lidt peber med ind i den, samle den med et par kødnåle eller hvad du plejer at bruge, og stil den i ovenen i en time ved ca. 160 grader, hold øje med den.

Efter en time, tager du kyllingen ud, du kan evt vende den hvis du gerne vil have den ekstra sprød, tag kartoflerne ud af køleskabet, hæld vandet fra og lig alle kartoflerne ned til kyllingen i hver ende af bradepanden, hæld noget olivenolie over kartoflerne, og drys med timian og salt, ved dem godt i saften fra kyllingen og stil det hele tilbage i oven, det skal ca have en time, kig til kartoflerne et par gange, og evt vend dem en gang imellem.

Når du syntes at kartoflerne og kyllingen er færdig tager du det hele ud af oven og server det evt., sammen med en god blandet salat eller broccoli salat :slight_smile:

At afhængig af hvor stor kyllingen er, skal den evt have længere tid end 1 time inden kartoflerne kommer ned til det.

Drengene ELSKER det og de fleste der har været her til spisning er også helt tosset med det, Velbekommen :wink:

Mums, det lyder lækkert :wink:

Jeg har en på romkugler, de er SÅ lækre…

40 g. svesker
30 g. toast
30 g. havregryn
20 g. minarine
15 g. hindbærmarmelade (sukkerfri)
5 g. kakao
Romessens og sød
En smule vand

Det hele blendes og så vender jeg dem lidt i kokus og ind og trække i køleskabet…

Jeg vil anbefale rispapirsruller enten med eller uden kød. Jeg bruger følgende til mine:

Gulerods-stænger
Agurke-stænger
Blød salat, f.eks. nogle typer af hovedsalat. Iceberg kan også bruges.
Stegt kylling eller laks (du kan også bruge rå laks)
Spicy Mayo
Rispapirsruller, som skal opblødes i vand

Opskrift på Spicy Mayo:
1 skefuld Kewpie-mayonnaise
1 teskefuld Sriracha chili sauce

• Du kan naturligvis fravælge spicy mayoen, da den jo ikke ligefrem er fedtfattig. Ligeledes kan du jo vælge nogle andre grøntsager til at komme i dine ruller.
    Det er vist kun smagsløgene og fantasien, der sætter grænserne.

[QUOTE=Maibrit;1010067]Jeg vil anbefale rispapirsruller enten med eller uden kød. Jeg bruger følgende til mine:

Gulerods-stænger
Agurke-stænger
Blød salat, f.eks. nogle typer af hovedsalat. Iceberg kan også bruges.
Stegt kylling eller laks (du kan også bruge rå laks)
Spicy Mayo
Rispapirsruller, som skal opblødes i vand

Opskrift på Spicy Mayo:
1 skefuld Kewpie-mayonnaise
1 teskefuld Sriracha chili sauce

• Du kan naturligvis fravælge spicy mayoen, da den jo ikke ligefrem er fedtfattig. Ligeledes kan du jo vælge nogle andre grøntsager til at komme i dine ruller.
    Det er vist kun smagsløgene og fantasien, der sætter grænserne.[/QUOTE]

Hvad smager derispapirruller af? har aldrig prøvet det, men det skal da prøves :wink:

[QUOTE=Leumica;1010136]Hvad smager derispapirruller af? har aldrig prøvet det, men det skal da prøves ;)[/QUOTE]Jeg synes faktisk ikke at de smager af særlig meget. De er meget neutrale og nærmest smagsløse, så det er tilbehøret, der skal give smag. Her kan man også bruge krydderurter eller forårsløg. Jeg køber dem i sådan en kina-biks, hvor de er cirkelformede og indeholder 400 g. plader. Jeg kan ikke huske prisen, men det er under 30 kroner. Husk at vær OBS på at du får den udgave, der ikke skal frituresteges. De kan også købes online: http://www.asiatorvet.dk/search.asp?keyword=ris+papir&btSearch=S�g.

Jeg skal i aften have en udgave med stegt kylling, gulerod, agurk, avokado, iceberg og spicy mayo. :savle:
Hvis det har interesse vil jeg gerne tage et billede af kreationen.

Jeg har en karrygryde som jeg gerne deler, den er god og kan med fordel laves til to dage - Bliver bedre på anden dagen, hvor krydderierne er trængt godt ind.

Til 2 dage bruger jeg 400 gram magert oksefars ( max 8% )
½ hvidkål
5 - 6 store gulerødder
2 store løg

Jeg bruner lidt flydende stegemargarine eller olivenolie i en tykbundet gryde.
Svitser oksefarsen og krydrer med salt og peber.
Tilsætter 2 - 3 dl bullion ( jeg bruger grønsags terninger )
Så putter jeg de snittede hvidkål / gulerødder i ret tykke skiver og kartofler i tern i og smager det til med karry - lader det koge indtil kål/grønsagerne er godt møre ( det må godt mele lidt )
4 kartofler ( kan undlades hvis man vil spare på kulhydrater og stivelse )

Jeg kan iøvrigt anbefale et væld af de opskrifter der er på diabetes hjemmeside - Her er både for/hovedretter, desserter og bagværk.
De fleste af dem smager simpelthen himmelsk, man kan sagtens nyde dem, selvom man ikke har diabetes - Og det gode er at der står opført hvad de forskellige retter giver i fedt / kulhydrat og kilojoule

http://www.diabetes.dk/Velvaerekokkenet/Opskrifter.aspx

Det vi skal have her til aften…

Hele kyllingelår… læg en citronskive og en kvist timian ind under skindet og krydr ovenpå med salt og peber… læg i ovnfast fad med lidt vand i bunden
Valnøddesauce: 100g valnødder og 2 store fed hvidløg blendes sammen til en pasta. Lidt af vandet fra kyllingen + 1 dl hvidvin (kan udelades - i stedet bruges vand m 1 tsk eddike og 1 spsk citronsaft) varmes på en pande, tilsæt nødde/hvidløgspastaen. Dæmp varmen en smule og rør forsigtigt 1½ dl græsk youghurt i… Varm forsigtigt op…
Her i huset serves der med bagte rodfrugter og jordskokkechips… men man kan sagtens nøjes med godt brød eller måske (citron)ris… (og så spiser man altså heller ikke skindet fra kyllingen - hellerr ikek selv om det er sprødt og indbydende :smiley: )

Jeg har desuden forsøgt, at gøre det til en regel at ethvert måltid indledes med en salat af en eller anden art…
til det her er det såmænd bare hjertesalat revet i passende stykker og så med en vinagrettedressing til…

Til frokost idag fik jeg revet rå hvidkål m tørrede tranebær og stykker af blodappelsin - det var salaten :slight_smile: - og derefter en skive rugbrød med æg og tomat på den ene halvdel og mortadellapølse med grøn peberfrugt på den anden…

Til frokost i dag, har jeg lagt en bund af hjertesalat oveni en dåse tun rørt op i lidt skyr, som jeg har krydret med masser af kryderier, detil en håndfuld cherry tomater og agurkestave

[QUOTE=Maibrit;1010148]Jeg synes faktisk ikke at de smager af særlig meget. De er meget neutrale og nærmest smagsløse, så det er tilbehøret, der skal give smag. Her kan man også bruge krydderurter eller forårsløg. Jeg køber dem i sådan en kina-biks, hvor de er cirkelformede og indeholder 400 g. plader. Jeg kan ikke huske prisen, men det er under 30 kroner. Husk at vær OBS på at du får den udgave, der ikke skal frituresteges. De kan også købes online: http://www.asiatorvet.dk/search.asp?keyword=ris+papir&btSearch=S%F8g.

Jeg skal i aften have en udgave med stegt kylling, gulerod, agurk, avokado, iceberg og spicy mayo. :savle:
Hvis det har interesse vil jeg gerne tage et billede af kreationen.[/QUOTE]

Ja hvis du gider må du gerne tage billeder :slight_smile: Det er lidt nemmere at “se” hvad det er :wink:

Jamen jeg var så heldig, at få en trykkoger i julegave og nu tog jeg så djævelskabet ud i går og vi fik lavet den mest sindsyge lækre sunde karryret :slight_smile: Men hold da op en forestilling, :høhø: vi anede jo ikke hvordan sådan en skal fungere eller betjenes og brugsanvisningen var ikke meget bevendt, så ind på nettet og kikke.

Vi og jeg mener vi, for vi var 3 voksne mennesker der stod og gloede på denne “ting” og min kære mand mente…ork vi fylder den da op til der hvor der står 5 liter (det var næsten fyldt) og jeg mente, argh…det går da nok ikke, men han fik lov og vi satte gryden over.

Nu skal det siges, at jeg har meget respekt for disse gryder, da jeg har hørt alle mulige historier om at de sprang i luften, så jeg kikkede forsigtigt fra døråbningen, kun lige med næsetippen ude, skulle jo ikke nyde noget. :tihi:

Nååå…vi fandt jo så ud af, at der var ALT for meget i, så vi måtte fjerne noget af det igen…men efter meget længere tid end det jo ellers skulle tage, så fik jeg det lækre svinekød kogt og HOLD da op, hvor var det lækkert det kød, så mørt så mørt og MASSER af gulerødder, løg og porrer med ris og en eventyrlig karrysovs…men sikke en historie :wink: og den eksploderede ikke…:lol: