Syntes lige jeg ville høre om der var nogle der sad med en eller flere gode “sunde” opskrifter, de behøves ikke kun være sunde, måske har du en som du bare syntes er fantastisk og elsker den
Jeg kan starte
1 hel kylling
olivenolie
1 citron
frisk rosenmarin
hvidløg
salt og peber
kartofler
tørret timian
Tag den hele kylling og rens den, gnid den godt ind i salt både ind og ude, hæld en smule olivenolie udover den, og stil den på køl.
Skræl kartoflerne og skær den ud i ca samme størrelse, ca som en golfbold, prik et par huller i citronen læg den i en gryde sammen med kartoflerne, hvidløg efter smag, med skræl og lidt salt, bring kartoflerne i kog og lad dem småkoge i ca 10 min, pas på ikke give dem for meget, de skal ikke være færdige.
tag citronen op af vandet og stil kartoflerne på køl.
Tag kyllingen ud af køleskabet, lig den i en stor bradepande (der skal være plads til kartoflerne) og fyld den med citronen fra kartoflerne, et par kviste frisk rosenmarin, hvidløg efter behov, drys lidt peber med ind i den, samle den med et par kødnåle eller hvad du plejer at bruge, og stil den i ovenen i en time ved ca. 160 grader, hold øje med den.
Efter en time, tager du kyllingen ud, du kan evt vende den hvis du gerne vil have den ekstra sprød, tag kartoflerne ud af køleskabet, hæld vandet fra og lig alle kartoflerne ned til kyllingen i hver ende af bradepanden, hæld noget olivenolie over kartoflerne, og drys med timian og salt, ved dem godt i saften fra kyllingen og stil det hele tilbage i oven, det skal ca have en time, kig til kartoflerne et par gange, og evt vend dem en gang imellem.
Når du syntes at kartoflerne og kyllingen er færdig tager du det hele ud af oven og server det evt., sammen med en god blandet salat eller broccoli salat
At afhængig af hvor stor kyllingen er, skal den evt have længere tid end 1 time inden kartoflerne kommer ned til det.
Drengene ELSKER det og de fleste der har været her til spisning er også helt tosset med det, Velbekommen