Vil hun få mere rufisme med alderen?

Jeg har forelsket mig i den her lille prinsesse. :hjerte:

Min kæreste og jeg har længe været på udkig efter en sortsølv somali hun-killing, og i går besøgte vi så en opdrætter der havde killinger og faldt for hende hér. :inlove:

Men jeg er lidt bekymret med hensyn til hendes rufisme. Vil hun mon få mere med tiden? Min kæreste og jeg synes ikke det er så charmerende med alt for meget rufisme på sølv-katte. Som hun ser ud nu gør det overhovedet ingenting, da hun kun har meget lidt, men hendes mor har, som det ses af billedet herunder, rigtig meget rufisme, og det havde hun altså ikke som killing: http://www.realmccoy.dk/pics_litter/pics_litter30052008_Honey/litter_52.htm

Jeg synes det vil være rigtig ærgeligt hvis hun bliver helt rød i det hvide ligesom sin mor, når det nu er en sølvkat vi ønsker os.

Hendes far er til gengæld meget ren i sølvet: Billeder af racekatte, udstillinger og tegninger - Tilføj din kat
Og jeg synes i det hele taget hun ligner sin far mere i pelsen. Hun har ligesom ham meget mørke aftegninger, hvorimod moren er mere lys.

Men jeg ved ikke noget om arvegangen for rufisme, så hvis der er nogen er jer derude, der kan fortælle lidt ville det være rigtig dejligt! :tak:

Hvor stor tror I risikoen er for at hendes rufisme bliver ”værre” med alderen??

Og kan man gøre noget med hensyn til foder for at mindske rufismen?

Jeg tror opdrætteren bedst kan besvare dit spørgsmål :slight_smile:

Er det pga udstilling? Eller er det bare for at have noget pænt, at kigge på?

Opdrætteren mener ikke at rufisme ændrer sig med alderen, men det mente jeg bare jeg kunne huske at have læst herinde… :?
Og jeg synes da at mormissen har ændret sig meget i løbet af et par år.

Nej, vi har ikke nogen planer om at udstille. Vi synes bare sølvkatte er så smukke - Derfor overvejer vi bare om hun mon overhovedet bliver ved med at være “rigtig” sølv… :slight_smile:

Morkatten ligner en lys sorrel eller fawn med lidt sort ticking.

Måske Teresa kommer herind - hun har styr på sølvet.

Sortsølv somali er bare flot:-) kontrasterne skal være orden

[quote=Maria Amanda;410684]Opdrætteren mener ikke at rufisme ændrer sig med alderen, men det mente jeg bare jeg kunne huske at have læst herinde… :?
Og jeg synes da at mormissen har ændret sig meget i løbet af et par år.

Nej, vi har ikke nogen planer om at udstille. Vi synes bare sølvkatte er så smukke - Derfor overvejer vi bare om hun mon overhovedet bliver ved med at være “rigtig” sølv… :)[/quote]

Er det ikke opdrætterens første sølvkuld?

Nej, det første sølv kuld var i 2006

[quote=Lis Dahlstrøm;410686]Morkatten ligner en lys sorrel eller fawn med lidt sort ticking.
[/quote]

På stamtavlen er hun ellers angivet som sortsølv. Men ja, hun er meget lys…

Jo, så vidt jeg ved, er det opdrætters første sølvkuld :slight_smile:

Jeg synes hun ser fin ren ud, men det er klart, jo renere forældrene er og ved at studere stamtavlen, hvad ligger der bag, jo større er chancerne for “rene” killinger

[quote=MZJ;411113]Jo, så vidt jeg ved, er det opdrætters første sølvkuld :slight_smile:

Jeg synes hun ser fin ren ud, men det er klart, jo renere forældrene er og ved at studere stamtavlen, hvad ligger der bag, jo større er chancerne for “rene” killinger[/quote]

Fik vist lige lige blandet 2 opdræt sammen, jeg er enig at det er første sølvkuld fra den opdrætter.

[quote=MZJ;411113]Jo, så vidt jeg ved, er det opdrætters første sølvkuld :slight_smile:

Jeg synes hun ser fin ren ud, men det er klart, jo renere forældrene er og ved at studere stamtavlen, hvad ligger der bag, jo større er chancerne for “rene” killinger[/quote]

Hej Mariann! :slight_smile:

Ja, jeg synes også hun ser fin ren ud - Hun har kun ganske lidt rufisme. Hun er en meget smuk lille pige. :hjerte:

Men har rufisme tendens til at blive “værre” med alderen? Har du nogen erfaring med det Mariann?

Min Svigerinde har en sort sølv aby og hendes rufisme er blevet mindre.
Men spørg theresa guldager, hun ved meget om somalier

[quote=Maria Amanda;411140]Hej Mariann! :slight_smile:

Men har rufisme tendens til at blive “værre” med alderen? Har du nogen erfaring med det Mariann?[/quote]

Jeg har haft både og - dog mest nogle med aftagende med alderen - og især når mine fertile er blevet neutraliseret :slight_smile:

Okay, det lyder jo ret godt. :slight_smile: Det kan jo være at det så har noget at sige for morens pels at hun er fertil.
Mange tak for svar. :tak:

Ved du (eller andre herinde) om foder kan have nogen betydning? Jeg mener at have læst herinde, at der var én der havde erfaring med at Royal Canin trak rufismen frem. :? Er der andre mærker eller råt der har betydning for enten at øge eller mindske graden af rufisme?

Hej,

Det er meget svært at bedømme sølvsomalier. Jeg har set killinger der har været meget rene som små ende med masser af rufisme som voksne - og jeg har set killinger med masser af rufisme blive meget rene som voksne.
Jeg har endda set killinger der var rene som små - fik rufisme omkring 5 mdrs alderen og så blev rene igen da de blev omkring 9-10 mdr.

Det afhænger utrolig meget af linierne og forældrene’s udvikling af sølvet.
Og selvfølgelig hvis to forskellige linier med forskellig sølvudvikling er sat sammen så kan ingen sige ret meget om hvordan sådan en killing udvikler sig. Uanset hvor meget erfaring man har.

Det er nok noget af det mest frustrerende en sølvsomaliopdrætter oplever.

Hvis man vil være rimelig sikker på at få en sølvsomali der er ren som voksen bør man finde en killing hvor begge forældre er rene i sølvet og kommer af rimelig rene linier. Så er chancen større for at killingerne også bliver rene.

En kombination med en forælder med rufisme og en ren forælder har altid en risiko for at give killinger der vil få rufisme.

Jeg har endda haft sølvsomalikatte der skiftede farve med jævne mellemrum - i.e. kunne være rene i perioder og så få rufisme og tilbage igen.

Når det gælder kastration af sølvsomalier så ser vi ikke sjældent at de får mere rufisme efter kastrationen, men det er ikke altid tilfældet ( det er lige som visse vildtfarvede linier får mere farve efter kastrationen).

Fodring har jeg personligt ikke set influere sølvfarven, men jeg skal ikke udelukke den mulighed selv om jeg tror den er lille.

Teresa

Foder kan skam godt trække eller forstærke rufisme i vores sølvkræ. Jeg har oplevet det med min sølvpige, som ellers er utrolig ren i sølvet …Pludselig blev hun rødhåret på hendes krave, og det skete meget kort tid efter at jeg fodrede med Royal Canin’s produkt som hedder Beauty & Fit. Jeg stoppede øjeblikkelig med dette foder, og kort tid efter forsvandt den røde skær. Jeg har siden talt med Royal Canin om det, og de nægter ikke det kan ske, da der er tilsat noget farve-forstærker i dette foder.

Interessant - skal altså bruges til røde katte :høhø:

Men omvendt er der vel næppe noget foder der vil gøre en kat med
genetisk rufisme mere ren i sølvet ??

Teresa

[quote=Teresa Guldager;412177]Interessant - skal altså bruges til røde katte :høhø:

Men omvendt er der vel næppe noget foder der vil gøre en kat med
genetisk rufisme mere ren i sølvet ??

Teresa[/quote]

Til røde katte kan det bestemt anbefales :slight_smile:

Der er sikkert osse andre produkter hvor der er farve-forstærker i, det ville undre mig andet, men jeg har kun haft erfaring med ovennævnte mærke.

Jeg tror heller ikke der findes foder som gør mere rent i sølvet, men der findes masser af foder som ikke trækker rufismen frem. Men hold da op hvor blev jeg overrasket over at se min flotte sølvpige pludselig få rufisme - Hun har aldrig hverken før eller siden haft det mindste skær af rufisme.

Teresa: Det er da godt nok ikke til at blive klog på den rufisme, sådan som den kan komme og gå. :venter: Og jeg kan godt forstå at det må være ekstremt frustrerende for en sølvsomaliopdrætter. :uha: Tak for at fortælle om dine forskellige oplevelser med det. :slight_smile:
Jeg vil bare håbe på at hun bliver ved med at være så fin som hun er nu. :inlove: Jeg skal jo heldigvis ikke avle på hende, så så vigtigt er det heller ikke. Jeg synes nu også det kan være smukt med en smule rufisme, det er bare ærgerligt når det bliver dominerende.

Alice: Tak, det var nemlig lige netop det med din pige jeg kunne huske. :slight_smile: Jeg er alligevel også ved at stoppe med at fodre med Royal Canin, så det bliver heldigvis ikke noget problem. Men det er da en god ting at vide. :slight_smile:

Tak for jeres svar alle sammen. :tak:

[quote=Alice;412293]Til røde katte kan det bestemt anbefales :slight_smile:

Der er sikkert osse andre produkter hvor der er farve-forstærker i, det ville undre mig andet, men jeg har kun haft erfaring med ovennævnte mærke.

Jeg tror heller ikke der findes foder som gør mere rent i sølvet, men der findes masser af foder som ikke trækker rufismen frem. Men hold da op hvor blev jeg overrasket over at se min flotte sølvpige pludselig få rufisme - Hun har aldrig hverken før eller siden haft det mindste skær af rufisme.[/quote]

Alice…
Hvad fodrer du med -
Kan man ligefrem fodre med et bestemt product, som ikke trækker rufismen frem…:?

Det lyder interessandt.

[quote=Mona Jensen;412491]Alice…
Hvad fodrer du med -
Kan man ligefrem fodre med et bestemt product, som ikke trækker rufismen frem…:?

Det lyder interessandt.[/quote]

Nu er det jo ikke vildt meget tørfoder mine striber spiser, dog står der altid et par skåle med tørfoder fremme. Og jeg fodrer skam stadig med Royal Canin/British Shorthair blandet med Porta 21 Grain free, og ingen af disse produkter trækker rufisme frem i mine kræ :slight_smile: