Vil ikke spise LUX fra Aldi

Vores kat vil bare ikke spise nogle af LUX-dåserne fra Aldi. Jeg har i de sidste 2 uger været nød til at smide meget af det ud pga at det blevet for gammelt. Han nægter at spise det men spiser sin tørfoder med vellyst og jeg synes bare at han skal have noget vådfoder.

Jeg kunne gå tilbage til poserne fra Lidl, som jeg ved han er vild med og bare give ham 1/2 pose om dagen.

Kunne godt bruge nogle forslag til, hvad jeg skal tilbyde ham af vådfoder, da jeg gerne vil fortsætte med at give ham noget vådfoder uden sukker

Prøv at kigge på www.zooplus.co.uk - der er rigtig mange gode bud på gode mærker :slight_smile:
Porta 21, applaws, almo nature, cosma etc.

Har du prøvet at lune det lidt?

Vores ææælsker at få en sjat kogende vand på deres mad, så det bliver lun og lækker.

Har du prøvet at blande en lille smule af det op med det han godt kan lide, og så øge mængden af det han ikke kan lide lige så stille?

Hvis han helt nægter at æde det, så ville jeg gå tilbage til det han KAN lide. Hellere et lidt mindre lødigt mærke end ingen vådkost - i min bog. Vores er forresten også helt syge med Lidl’s Coshima-poser. Men heldigvis er de også glade for det Lux posemad man kan få - desværre kun syd for grænsen. Det er nemlig også sukkerfrit :slight_smile:

For det første ville jeg fjerne tørfoderet (medmindre han er undervægtig).
Dernæst er jeg enig i, at skal man skifte foder, blander man til at starte med - og så mere og mere i af det katten skal over på.

Sorry for at gå lidt OT, men jeg er nødt til at høre om de poser Trekkie skriver om, fåes i Aldi i Tyskland - og hvilket prisleje ligger de i?

/Mette

Uha de er dyre L de koster vist €2,50 for en pakke med 12 poser L

Og de ser sådan ud, kasserne (ja GÆT hvem der kom LØBENDE da jeg fandt kameraet frem…)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;939821]Uha de er dyre L de koster vist €2,50 for en pakke med 12 poser L

Og de ser sådan ud, kasserne (ja GÆT hvem der kom LØBENDE da jeg fandt kameraet frem…)
[/QUOTE]

He He et billede med Ib på bliver jo bare til et meget kønnere billede :thumbup:

Heh ja men lige i det her tilfælde var han faktisk ret meget i vejen, når det nu var kattemad jeg skulle fotografere:

Mine NÆGTER også at røre Lux. Ligegyldigt hvad jeg gør ved det. Moser det, moser med vand, paté/gele… Intet kan spises. Ikke engang at slikke sovsen af duer. Jeg er gået over til at fodre med Bozita i sovs - kanin eller laks. Og så har vi fp, almo nature og lidt andet til “foder lækkerier”. Har prøvet andre varialter af Bozita også - men det SKAL bare være den med sovs. :slight_smile:

Vores spiser somme tider Lux i gele-varianten, men jeg tror de fik det for tit i en periode, for de blev godt nok trætte af det. Og nok er det billigt, men ikke hvis det skal smides ud, urørt :slight_smile:
Så vi holder en pause fra det, hvor de udover det her tyske Lux (som Manden heldigvis lige har hentet nyt lager af) får diverse andre “skrammelmærker” - Phumba og Adelie spiser nemlig IKKE sådan noget “helt kød” som Almo Nature osv. så det er mest som deres ekstra-snack de indimellem får det, ikke som hovedfoder (for de andre kan GODT li’ det…)

Så den står på alt fra Kitekat over Lidl’s posemad og til TiP posemad, også fra tyskland. noget billigt noget de har bandt andet i REAL, og som sikkert er det argeste skidt… men kattene ELSKER det. Og jeg vil hellere gi’ dem “dårligt” vådmad end ingen vådmad.

De trives forresten også fint på det, har pænt tabt sig allesammen og har pæn blank pels.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;939821]Uha de er dyre L de koster vist €2,50 for en pakke med 12 poser L

[/QUOTE]

hvem kom løbende hvem hvem … he he he

Mine katte kan ikke fordrage LUX…de snuser på det, ser fornærmede ud…vender måsen til og går. :smiley:

De vil kun have Porta 21 med kylling- og tunvarianterne og Almo Nature…altså af vådfoder…

Og Ib…han er der hvor tingene sker, læs: hvor kameraet er :smiley:

[QUOTE=Sim-Sim;940235]Mine katte kan ikke fordrage LUX…de snuser på det, ser fornærmede ud…vender måsen til og går. :smiley:

De vil kun have Porta 21 med kylling- og tunvarianterne og Almo Nature…altså af vådfoder…

[/QUOTE]

Mine katte siger også bvaadddr til LUX…det gider ingen af vores katte røre om de så var døden nær.

Tak Trekkie - og Ib :slight_smile:

Mine ELSKER LUX :slight_smile:

/Mette

[QUOTE=CarinaJ;939668]Vores kat vil bare ikke spise nogle af LUX-dåserne fra Aldi. Jeg har i de sidste 2 uger været nød til at smide meget af det ud pga at det blevet for gammelt. Han nægter at spise det men spiser sin tørfoder med vellyst og jeg synes bare at han skal have noget vådfoder.

Jeg kunne gå tilbage til poserne fra Lidl, som jeg ved han er vild med og bare give ham 1/2 pose om dagen.

Kunne godt bruge nogle forslag til, hvad jeg skal tilbyde ham af vådfoder, da jeg gerne vil fortsætte med at give ham noget vådfoder uden sukker[/QUOTE]

Her i vores lille missebo, svarer missionen med at finde noget vådfoder den store kan lide, lidt til at finde den hellige gral, 4 gange.
Jeg har seriøst prøvet et MEGET bredt udvalg af vådfoder, lige fra den absolut billigste i SPAR, til Porta 21, til rejer, tun, og gud ved hvad ellers jeg har prøvet at fodre de katte med, interessen svinger fra 2 slik, også skride, lige til det blik vi alle har fået ‘Jeg vil ikke råde dig til at lukke øjnene i nat’. Omvendt, så eeeeeeelsker han sit Sanabelle tørfoder, pånær selvfølgelig, når hans uvidende tobenede tjener har glemt at fylde efter, så skålen er halvt fuld af halve stykker tørfoder, og alle ved jo at de halve stykker, er fuldstændigt uegnet til misse foder.

i starten gik jeg helt i panik, og købte ind med arme og ben til det stakkels udhungrede lille kræ, men efterhånden opdagede jeg at han åbenbart får det han skal fra tørfoderet, og så ca, hver 3-4 dag, får de en halv dåse tun i vand, hver, og de lever i bedste velgående. så mit råd må være, tag det roligt, så længe han spiser fint af sit tørfoder, og ikke taber sig, så har han det fint, det andet der med at trawle land og rige rundt efter diverse mærker af foder, giver kun skuffelser, og en tom tegnebog.

(og i den forbindelse kan jeg da liiige nævne at jeg har 23 dåser Smilla Geflügeltöpfchen mit rind på lager, hvis nogen mangler :slight_smile: )

Uff Smilla er næsten det eneste mine gider MINDRE end Lux L

Han nægter fortsat at æde vådfoderet fra LUX, så nu er jeg gået tilbage til Coshida fra Lidl og det er både poserne og pateerne og han æder det hele. Han får en halv portion om dagen fordelt på morgen og aften, da han jo ikke skal have få meget af det pga. sukkeret.

[QUOTE=SONofSUN;940390]
i starten gik jeg helt i panik, og købte ind med arme og ben til det stakkels udhungrede lille kræ, men efterhånden opdagede jeg at han åbenbart får det han skal fra tørfoderet, og så ca, hver 3-4 dag, får de en halv dåse tun i vand, hver, og de lever i bedste velgående. så mit råd må være, tag det roligt, så længe han spiser fint af sit tørfoder, og ikke taber sig, så har han det fint, det andet der med at trawle land og rige rundt efter diverse mærker af foder, giver kun skuffelser, og en tom tegnebog.[/QUOTE]

Ja og nej. Kattene får normalt altid det de skal få tørkosten ifht næring og vitaminer og mineraler. Der hvor problemet kommer er at 1. tørkost indeholder altså bare en del kulhydrat (ellers kan man slet ikke lave en tørkost pille) og det er med til at forvrænge urinens pH hos katten, hvilket gør at der kan opstå krystaller. 2. tørkost indeholder ikke den mængde vand som kattens naturlige føde gør, og katte er dårlige til at kompensere og drikke nok ved siden af. Det betyder at urinen nemt bliver for koncentreret. Så både potentiale for krystaller og for koncentreret urin gør at risikoen for at der kan opstå urinvejslidelser (og nyre problemer) bliver meget større. :slight_smile:
Men hvis katten ikke vil spise vådfoder (og man virkelig har prøvet alle kneb) jamen så er der jo ikke så meget andet at gøre, end at sørge for en masse vandskåle og evt. vandfontæner og så håbe at ens kat ikke får problemer :slight_smile: